Housing Benefit , Council Tax Benefit

Co zrobić, jeśli uważasz, że decyzja w sprawie zasiłku mieszkaniowego lub zasiłku na podatek lokalny jest niewłaściwa. Niniejsza ulotka wyjaśnia, co należy zrobić, jeśli uważasz, że decyzja w sprawie zasiłku mieszkaniowego lub zasiłku na podatek lokalny jest niewłaściwa.

Zasady te obowiązują w całym kraju i są takie same bez względu na miejsce zamieszkania. Nazwę władz lokalnych (council), którym podlega dany rejon można sprawdzić na rachunku za podatek lokalny (Council Tax).

Wstęp

Po złożeniu wniosku o zasiłek mieszkaniowy (Housing Benefit) i/lub zasiłek na podatek lokalny (Council Tax benefit), wnioskodawca otrzyma decyzję na piśmie. Jeśli się z nią nie zgadza, może poprosić o jej ponowne rozpatrzenie.
Można to zrobić na kilka sposobów. Można się skontaktować z wydziałem ds. zasiłków (Benefits Section) przy władzach lokalnych i:

  • Poprosić o wyjaśnienie decyzji
  • Poprosić o ponowne rozpatrzenie wniosku
  • Złożyć odwołanie od tej decyzji.

Z powyższymi żądaniami może wystąpić tylko osoba, której decyzja dotyczy.

Kogo uznaje się za „osobę, której dotyczy decyzja”?

Osoba, której dotyczy decyzja to:

  • wnioskodawca
  • wyznaczona przez sąd osoba działająca w imieniu wnioskodawcy
  • osoba wyznaczona na przedstawiciela wnioskodawcy za zgodą władz lokalnych
  • właściciel mieszkania zajmowanego przez wnioskodawcę – ale tylko w kwestiach tego, komu ma być wypłacany zasiłek
  • pośrednik nieruchomości – ale tylko w kwestiach tego, komu ma być wypłacany zasiłek
  • każda osoba, od której żąda się zwrotu nadpłaty.

Oznacza to, że tylko wnioskodawca może żądać od władz lokalnych ponownego rozpatrzenia decyzji w sprawie obliczenia należnej kwoty zasiłku. Właściciel lub pośrednik nieruchomości może tylko prosić władze lokalne o ponowne rozpatrzenie, czy zasiłek ma być wypłacany właścicielowi oraz czy decyzja o odzyskaniu nadpłaty od właściciela mieszkania lub pośrednika jest właściwa.

Ważne uwagi

Kwota przyznanego zasiłku to sprawa władz lokalnych i wnioskodawcy. Tylko najemca nieruchomości może prosić władze lokalne o ponowne rozpatrzenie przyznanej kwoty zasiłku. Jeśli władze lokalne zmniejszą wypłacaną najemcy kwotę zasiłku w celu odzyskania nadpłaty odnośnie poprzedniego mieszkania, właściciel obecnego mieszkania nie może odwoływać się od decyzji o odzyskaniu tej nadpłaty.

Właściciele wynajmowanych mieszkań a odwołania

Właściciele nieruchomości mają ograniczony zakres praw do odwołania, jeśli nie zgadzają się z decyzjami w sprawach zasiłku mieszkaniowego dla swoich lokatorów.

  1. Właściciele mieszkań mogą składać odwołania od decyzji, że zasiłek mieszkaniowy lokatora nie będzie przekazywany bezpośrednio właścicielowi mieszkania.
  2. Właściciele mieszkań mogą składać odwołania, jeśli żąda się od nich zwrotu nadpłaty w przypadkach, gdy wypłacono zbyt dużą kwotę zasiłku dla któregoś z lokatorów.
  3. Właściciele mieszkań nie mogą natomiast składać odwołań odnośnie wysokości zasiłku przyznanego ich lokatorom.

Co to jest lokalny dodatek mieszkaniowy (Local Housing Allowance)?

Lokalny dodatek mieszkaniowy (Local Housing Allowance, LHA) to nowy sposób ustalania maksymalnych kwot zasiłku mieszkaniowego (Housing Benefit). Kwoty zasiłku przyznawane poszczególnym wnioskodawcom nadal zależne będą od dochodów i oszczędności. Zmienia się tylko sposób ustalania maksymalnej możliwej do otrzymania kwoty zasiłku mieszkaniowego. Stawki lokalnego dodatku mieszkaniowego będą publikowane na naszej stronie internetowej.

Co zrobić, jeśli nie zgadzam się ze stawką lokalnego dodatku mieszkaniowego?
Nie ma możliwości odwoływania się od decyzji o stawkach lokalnego dodatku mieszkaniowego (LHA) ani tzw. rejonach rynku najmu (BRMA – Broad Rental Market Areas), na których się opierają. System lokalnych dodatków mieszkaniowych nie obejmuje wszystkich najemców. Więcej informacji można znaleźć w ulotce pt. „A guide to Local Housing Allowance” (Przewodnik po nowych przepisach dotyczących Lokalnego zasiłku mieszkaniowego).

Osoby, które w ramach wynajmu otrzymują posiłki mogą zażądać ponownego ustalenia kwoty. Przy ustaleniach kwot wydział ds. czynszów (Rent Service) nie bierze pod uwagę dochodów najemców, dlatego prosząc o ponowną ocenę należy podać powody inne niż wysokość dochodów. Kwota zostanie ponownie rozpatrzona przez specjalistę ds. czynszów z innego rejonu, a wnioskodawca zostanie powiadomiony o wyniku tej powtórnej oceny.

Decyzje, od których nie można się odwoływać

Jeśli jakąś decyzję uważa się za niesłuszną, można żądać jej ponownego rozpatrzenia.
Jednak są decyzje, od których nie można się odwołać do sądu, na przykład decyzje:

  • w sprawie tego, jakie informacje i dokumenty należy dostarczyć
  • że zgłoszona zbyt późno prośba o zmianę decyzji nie zostanie uwzględniona
  • o niewypłaceniu wyrównania, jeśli zbyt późno poinformuje się władze lokalne o zmianie sytuacji
  • w sprawie płacenia czekiem lub częstotliwości wypłat zasiłku
  • że nadpłata zasiłku podlega zwrotowi, jeśli istnieje prawo żądania jej zwrotu
  • w sprawie sposobu zwrotu nadpłaty
  • w sprawie uznaniowych dodatków mieszkaniowych (Discretionary Housing Payments).

Przedstawienie powodów na piśmie

Osoba, której dotyczy decyzja, może zażądać od władz lokalnych podania powodów tej decyzji na piśmie. Uzyskanie pisemnego przedstawienia powodów nie narusza prawa wnioskodawcy do odwołania. Dokument ten wyjaśni, w jaki sposób podjęto decyzję.
Termin zgłoszenia prośby o ponowne rozpatrzenie decyzji lub odwołania się do sądu zostanie wydłużony o czas, który zajmie władzom lokalnym sporządzenie dokumentu wyszczególniającego powody decyzji.

Jak zgłosić prośbę o ponowne rozpatrzenie decyzji?

Należy napisać do wydziału ds. zasiłków (Benefits Section) przy władzach lokalnych w ciągu jednego miesiąca od daty listu informującego o decyzji. W razie szczególnych okoliczności, które uniemożliwią wysłanie pisma w ciągu miesiąca, należy się skontaktować z biurem władz i wyjaśnić sytuację, ponieważ ponowne rozpatrzenie decyzji może być mimo to możliwe.

Co następuje przy ponownym rozpatrywaniu decyzji?

Decyzja zostanie rozpatrzona przez innego pracownika niż pracownik, który tę decyzję podjął w celu sprawdzenia, czy jest właściwa.

Jeśli możliwa jest zmiana decyzji:

Jeśli decyzja może zostać zmieniona, zostanie ona poprawiona ze skutkiem od daty pierwszej decyzji. Wnioskodawca otrzyma list wyjaśniający nową decyzję.

Jeśli zmiana decyzji nie jest możliwa:

Jeśli po ponownym rozpatrzeniu decyzji okaże się, że nie można jej zmienić, wnioskodawca otrzyma list wyjaśniający powody. Wnioskodawca ma wtedy jeszcze jeden miesiąc na złożenie odwołania do sądu.

Chcę złożyć odwołanie od decyzji. Jak to zrobić?

Odwołanie należy złożyć na piśmie, w formie listu lub wypełnionego formularza, który można otrzymać w wydziale ds. zasiłków przy władzach lokalnych. Odwołanie należy wysłać do biura podanego w liście informującym o decyzji, w terminie jednego miesiąca kalendarzowego od daty tego listu.
Sąd przeprowadzi rozprawę, podczas której rozpatrzy odwołanie. Osoby biorące udział w rozprawach nie są pracownikami władz lokalnych. Ważne jest, aby podać powody odwołania, ponieważ sąd nie ma obowiązku uwzględniać niczego, co nie zostało zawarte w liście lub formularzu odwołania. Sąd może rozważać tylko dowody, przepisy prawne oraz okoliczności istniejące w czasie, gdy podjęta została decyzja będąca przedmiotem odwołania.

Należy pamiętać, że jeśli sąd apelacyjny uzna, że wnioskodawca otrzymuje zbyt wysoki zasiłek, zasiłek ten zostanie zmniejszony.

Dalsze informacje

Aby uzyskać więcej informacji na temat odwołań i sądów (Tribunals Service), prosimy zajrzeć na naszą stronę internetową: www.benefit-leaflets.org – znajduje się tam bezpośredni link do publikacji Tribunals Service.

Gdzie można uzyskać dalsze porady?

Jeśli potrzebujesz dalszej pomocy lub porad, skontaktuj się z biurem władz lokalnych. (Dane kontaktowe można znaleźć na rachunku za Council Tax.)

Niezależne porady – niezależną poradę można uzyskać kontaktując się z lokalnym biurem organizacji Citizens Advice Bureau. Numer telefonu, a także dane kontaktowe
innych lokalnych organizacji doradczych można znaleźć w książce telefonicznej lub w miejscowej bibliotece.

Inne formaty

Informacje zawarte w niniejszej broszurce można otrzymać w wersji dużym drukiem, w alfabecie brajla, w wersji audio oraz w innych językach. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie internetowej: www.benefit-leaflets.org.

Zasiłek mieszkaniowy za okres wcześniejszy

Czy można otrzymać zasiłek mieszkaniowy i zasiłek na podatek lokalny za okres wcześniejszy? Niniejsza ulotka wyjaśnia zasady przyznawania zasiłków za okres wcześniejszy.

Zasady te obowiązują w całym kraju i są takie same bez względu na miejsce zamieszkania. Nazwę władz lokalnych (council), którym podlega dany rejon można sprawdzić na rachunku za podatek lokalny (Council Tax). /Aktualizacja: 6 października 2008/

Mam 60 lat lub więcej. Od jakiej daty otrzymam zasiłek?

Jeśli wnioskodawca lub partner(ka) wnioskodawcy ma więcej niż 60 lat i ma prawo do zasiłku mieszkaniowego/zasiłku na podatek lokalny, zasiłek może zostać przyznany od daty maksymalnie o 3 miesiące wcześniejszej niż data złożenia wniosku, pod warunkiem, że osoba ta była w tym okresie uprawniona do zasiłku. W przypadku osób w wieku 60 lat lub więcej, którym przysługuje prawo do zasiłku od daty wcześniejszej niż data złożenia wniosku, zasiłek za ten wcześniejszy okres przyznaje się automatycznie. Nie musimy znać przyczyn, dla których wnioskodawca nie złożył wniosku wcześniej.
Abyśmy mogli ustalić kwotę zasiłku, należy dostarczyć dokumenty potwierdzające wysokość dochodów/kapitału oraz obowiązek płacenia czynszu za okres, którego dotyczy wniosek. Jeśli uważasz, że jesteś uprawniony(a) do zasiłku za wcześniejszy okres, skontaktuj się z biurem władz lokalnych.

Dalsza część ulotki wyjaśnia zasady przyznawania zasiłków za okres wcześniejszy osobom w wieku poniżej 60 lat.

Mam mniej niż 60 lat. Od jakiej daty otrzymam zasiłek?

Jeśli wnioskodawca jest uprawniony do zasiłku mieszkaniowego i/lub zasiłku na podatek lokalny, zasiłek przyznaje się zwykle od poniedziałku następującego po dniu zgłoszenia prośby o formularz wniosku (pod warunkiem, że formularz wniosku zostanie złożony w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego od daty pierwszego kontaktu).
W przypadku zgłoszenia wniosku o zasiłek mieszkaniowy lub zasiłek na podatek lokalny (lub oba) telefonicznie przez Jobcentre Plus, jako datę złożenia wniosku przyjmujemy datę pierwszego kontaktu z biurem Jobcentre Plus.
Jeśli wnioskodawca otrzyma zasiłek dla osób o niskich dochodach (Income Support) lub zasiłek dla osób poszukujących pracy zależny od dochodów (income based Jobseeker’s Allowance), zasiłek chorobowy (Incapacity Benefit) lub zasiłek dla osób poszukujących pracy zależny od składek na ubezpieczenie (contribution based Jobseeker’s Allowance), wszystkie zasiłki zostaną przyznane od tej samej daty.
Czasami możliwe jest wypłacenie zasiłku za okres poprzedzający datę złożenia wniosku.
Określa się to terminem przyznawania zasiłku za okres wcześniejszy (backdating). Zgodnie z prawem możemy przyznać zasiłek za okres maksymalnie 6 miesięcy wstecz od daty złożenia wniosku. Jednak muszą istnieć uzasadnione przyczyny, dla których wnioskodawca nie złożył wniosku wcześniej. Określa się to terminem „ważny powód”.

Co uznaje się za „ważny powód”?

Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. „Ważny powód” to okoliczności, które uniemożliwiły wnioskodawcy złożenie wniosku we wcześniejszym terminie. Zależnie od okoliczności, ważne powody mogą obejmować następujące sytuacje:

  1. Wnioskodawca był chory i nie miał nikogo, kto mógłby złożyć wniosek w jego imieniu.
  2. Wnioskodawca czekał na decyzję w sprawie innego zasiłku.
  3. Wnioskodawca otrzymał błędną poradę od oficjalnej organizacji, że nie jest uprawniony do zasiłku mieszkaniowego lub zasiłku na podatek lokalny (lub obu).
  4. Wnioskodawca nie rozumiał, że może się ubiegać o zasiłki, z powodu na przykład:
    – swojego wieku,
    – nieznajomości systemu zasiłków socjalnych,
    – problemów językowych, o trudności ze zrozumieniem specjalistycznych dokumentów, lub o z jakiegoś innego powodu.
  5. Wnioskodawca nie złożył wniosku od razu po wyjściu ze szpitala czy więzienia lub po długoterminowym pobycie w domu opieki.
  6. Wnioskodawca nie był w stanie sam zajmować się swoimi sprawami i nie miał nikogo do pomocy.
  7. Nastąpiła śmierć bliskiego członka rodziny.

Są to tylko przykłady, które mają służyć jako wskazówki. Nie stanowią one pełnej listy wszystkich możliwych przyczyn. Jeśli ktoś zapomniał złożyć wniosek lub nie wiedział, że może się ubiegać o zasiłki, samo w sobie nie stanowiłoby to ważnego powodu. Zasiłek za okres wcześniejszy możemy przyznać tylko wtedy, jeśli przyczyny, dla których wnioskodawca nie złożył wniosku wcześniej trwały aż do czasu rzeczywistego złożenia wniosku.

Oto kilka przykładów:

Wnioskodawca był chory od stycznia do marca i złożył wniosek o zasiłek w marcu, gdy poczuł się lepiej. Nie złożył wniosku wcześniej, bo nie miał nikogo, kto mógłby mu pomóc. W tym przypadku możemy rozważyć przyznanie zasiłku od stycznia.
Jednak jeśli wnioskodawca był chory od stycznia do marca i nie miał nikogo, kto mógłby mu pomóc złożyć wniosek, ale złożył wniosek dopiero w maju, nie przyznalibyśmy zasiłku od stycznia, ponieważ „ważny powód” nie trwał od stycznia do maja.

Jak należy się ubiegać o zasiłek za wcześniejszy okres ?

Jeśli wnioskodawca uważa, że miał ważny powód, dla którego wcześniej nie złożył wniosku o zasiłek, powinien bezzwłocznie powiadomić nas o tym na piśmie. Można pobrać formularz w biurze władz lokalnych lub po prostu do nas napisać. Należy podać, jakiego okresu dotyczy prośba i poinformować nas, dlaczego wniosek nie został złożony wcześniej. Poprosimy o dostarczenie dokumentów potwierdzających dochody, oszczędności oraz opłaty czynszu za ten wcześniejszy okres, a także dokumentów potwierdzających powody (np. zaświadczenia lekarskie lub pisma ze szpitala).

W razie potrzeby można się zwrócić o pomoc do biura władz lokalnych. Pomocy udzielają również organizacje doradcze, takie jak Citizens Advice Bureau. Numer telefonu, a także dane kontaktowe innych organizacji doradczych można znaleźć w książce telefonicznej, w miejscowej bibliotece lub kontaktując się z biurem władz lokalnych.

Co następuje dalej?

Zadecydujemy, czy możliwe jest przyznanie zasiłku za okres wcześniejszy na podstawie informacji dostarczonych przez wnioskodawcę. Powiadomimy wnioskodawcę listownie o naszej decyzji. Jeśli zdecydujemy, że nie można przyznać zasiłku od daty wcześniejszej, podamy przyczyny tej decyzji.

A jeśli nie zgadzam się z tą decyzją?

Możemy uznać, że powody podane przez wnioskodawcę nie są wystarczająco ważne, aby przyznać zasiłek za okres wcześniejszy. Jeśli wnioskodawca nie zgadza się z naszą decyzją, powinien do nas napisać i poprosić o ponowne rozpatrzenie tej decyzji. Należy się z nami skontaktować w ciągu miesiąca od otrzymania listu informującego o decyzji.
Można do nas również zadzwonić, napisać lub przyjść osobiście i poprosić o wyjaśnienie decyzji. Można także poprosić o przedstawienie przyczyn decyzji na piśmie i w ten sposób uzyskać więcej informacji o naszej decyzji.
Jeśli wnioskodawca nadal nie jest usatysfakcjonowany, może złożyć odwołanie na piśmie do wydziału ds. zasiłków (Benefits Section) przy władzach lokalnych. Odwołanie zostanie wtedy rozpatrzone przez zespół ds. odwołań (Appeals Service) podczas posiedzenia (więcej informacji można znaleźć w ulotce pt. „Co zrobić, jeśli uważasz, że decyzja w
sprawie zasiłku mieszkaniowego lub zasiłku na podatek lokalny jest niewłaściwa”).

Gdzie można uzyskać dalsze porady?

Jeśli potrzebujesz dalszej pomocy lub porad, skontaktuj się z biurem władz lokalnych. (Nazwę władz lokalnych można znaleźć na rachunku za Council Tax.)

Niezależne porady

Niezależną poradę można uzyskać kontaktując się z lokalnym biurem organizacji Citizens Advice Bureau. Numer telefonu, a także dane kontaktowe innych lokalnych organizacji doradczych można znaleźć w książce telefonicznej, w miejscowej bibliotece lub kontaktując się z biurem władz lokalnych.

Inne formaty

Informacje zawarte w niniejszej broszurce można otrzymać w wersji dużym drukiem, w alfabecie brajla, w wersji audio oraz w innych językach. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie internetowej: www.benefit-leaflets.org.
Ulotka opracowana w ramach krajowego projektu National Leaflet Project pod kierownictwem samorządu lokalnego Dover District Council.

Dalsze informacje można uzyskać na stronie www.benefit-leaflets.org.

Szkoły i Edukacja

Pomimo wspólnej cywilizacji, przywiązania do tych samych zasad, kraje europejskie różnią się znacznie miedzy sobą. Z tą myślą stworzyliśmy ten informator, który mamy nadzieję, pozwoli łatwiej zrozumieć, jak działa brytyjski system szkolnictwa.

Na początku: Pierwsze placówki dla małych dzieci to „play groups”, kolejne to „pre-schools” (odpowiednik edukacji przedszkolnej). Są one płatne, mogą być jednak częściowo finansowane przez rząd brytyjski. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Children’s Information Service: www. southamptonchildcare.org.uk. Można również zadzwonić na bezpłatny numer: 0800 169 8833.
Dziecko powinno rozpocząć naukę we wrześniu tego roku, w którym skończyło 4 lata. Obowiązek szkolny obejmuje dzieci od 5 roku życia. To wcześniej, niż w innych krajach, jednak szkoły są doskonale przygotowane do pracy z młodszymi uczniami, zachowują właściwe proporcje pomiędzy nauką i zabawą.

Nazwa szkoły – co oznacza?

W Southampton każdy przedział wiekowy ma swą szkołę. I tak, szkoły podstawowe mogą być „primary” lub „junior schools”; zerówki to „infant schools”. Poniższa tabela pokazuje, jak ma się nazwa szkoły do wieku dzieci, które do niej uczęszczają (wszystkie rodzaje tych szkół znajdują się w Southampton).

Rodzaj szkoły-Wiek dziecka
Infant School 4 – 6
Junior School 7 – 11
Primary School 4 – 11
Secondary School 11 – 16
College 16 – 18

Sprawę komplikuje fakt, iż niektóre szkoły średnie nazywają siebie „Academies” lub „High Schools”, a są takie, co mówią o sobie „colleges”!
Wiele szkół średnich specjalizuje się w jednej dziedzinie programu nauczania, muszą jednak zapewnić naukę wszystkich przedmiotów.

Chłopcy i dziewczęta!

Większość szkół w Southampton, to szkoły mieszane. Jedyne średnie szkoły niekoedukacyjne to: żeńska St. Anne oraz męska St. George (obie katolickie).W przeciwieństwie do szkół katolickich w innych krajach, nauka w nich jest bezpłatna.

Przechodzenie z klasy do klasy

Pierwsza klasa szkoły podstawowej to „Reception” lub „Year R”, kolejna, to „Year 1”. 16-letni uczniowie są „Year 11”.
Pod koniec roku szkolnego, każde dziecko przechodzi do kolejnej grupy, np. jeżeli dziecko jest „Year 7”, to od września rozpocznie naukę jako „Year 8”, bez względu na swoje zdolności i osiągnięcia w nauce. Uczniowie klas nie powtarzają.

Dział rekrutacji

Szukając szkoły dla swego dziecka, można skontaktować się z działem rekrutacji (nr tel. 0238083 2125). Dowiemy się tam, które szkoły najbliższe miejscu zamieszkania, dysponują wolnymi miejscami. Rodzice dzieci w wieku wczesnoszkolnym (4-11) muszą skontaktować się ze wskazaną szkołą, która jeśli wolne miejsca posiada, zaprasza rodziców na spotkanie (czasem są po szkole oprowadzani). Wtedy również rodzice dowiadują się, kiedy ich dziecko może rozpocząć naukę.
Rodzice dziecka zaczynającego naukę po raz pierwszy w zerówce/szkole podstawowej zostaną listownie poinformowani, gdzie znajduje się najbliższa szkoła w rejonie. Należy odebrać z tej szkoły formularz aplikacyjny, wypełnić go, a następnie wysłać do tej szkoły, na której rodzicom najbardziej zależy. W naszym systemie znajdują się tylko te dzieci, które urodziły się w naszym rejonie lub te, które korzystały z usług placówek zdrowotnych lub żłobków. Proszę upewnić się, czy Państwa dziecko jest zarejestrowane. Informacji takiej udziela dział rekrutacji.
Rodzice młodzieży gimnazjum i szkoły średniej (11-16) po uprzednim skontaktowaniu się z działem rekrutacji, otrzymują formularz aplikacyjny, który powinni wypełnić i odesłać. Zostanie on następnie przesłany do wskazanej przez nich szkoły. Szkoły średnie mają dwa tygodnie na udzielenie odpowiedzi, czy uczeń został przyjęty, czy nie (np. z powodu braku miejsc). Decyzję najczęściej podejmuje dział rekrutacji. Można się odwołać od decyzji odmownej, należy jednak podać powody, dla których ta właśnie szkoła jest preferowana. Zostaną one rozpatrzone przez komisję odwoławczą. Jeśli komisja również wyda decyzję odmowną, rodzice nadal mają obowiązek zapewnić dziecku edukację i muszą ponownie złożyć podanie o przyjęcie do innej szkoły.
Rodzice dzieci przyjętych otrzymają zaproszenie do obejrzenia szkoły. Wtedy również dowiedzą się, kiedy ich dziecko rozpocznie naukę.

Oczekiwania rodziców oraz dzieci wobec szkoły

Rodzice oczekują, że ich dziecko otrzyma pełną edukację, a lekcje prowadzone będą przez nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach.
W przypadku szczególnych potrzeb edukacyjnych dziecka, rodzice oczekują wsparcia. Podobnie, szkoła liczy na współpracę rodziców, zwłaszcza gdy pojawią się jakieś problemy związane ze szkołą i/lub nauką.
O postępach w nauce rodzice informowani są podczas wywiadówek, na które są wcześniej umawiani. Szkoła zachęca również do udziału w różnego rodzaju spotkaniach dotyczących ich dziecka. Pozostawanie w kontakcie ze szkołą jest niezwykle ważne. Dzięki temu rodzice są na bieżąco ze wszelkimi zmianami oraz wydarzeniami, jakie mają w niej miejsce. Mogą również sprawdzić postępy swego dziecka w nauce.
W odróżnieniu od szkoły średniej, w zerówce/szkole podstawowej uczniowie mają najczęściej kontakt z jednym lub kilkoma nauczycielami.
W szkole średniej każdego przedmiotu uczy inny nauczyciel. Z wychowawcą uczniowie widzą się rano i po południu podczas sprawdzania obecności. Pełni on również rolę ich mentora.

Czego szkoła oczekuje od dzieci i rodziców?

Uczniowie mają obowiązek regularnie uczęszczać do szkoły. W pierwszym dniu nieobecności dziecka, rodzice powinni szkołę powiadomić.
Rodzice mogą liczyć na pomoc szkoły, jeśli ich dziecko ma problemy z nauką lub z rówieśnikami. Szkoły zapewniają odpowiedni poziom edukacji, a co za tym idzie oczekują, że rodzice dopilnują, aby ich dziecko odrabiało zadaną pracę domową. Uczniowie młodszych klas szkół podstawowych potrzebują również pomocy w nauce czytania.

Frekwencja

Lata spędzone w szkole są niezwykle ważne
i zależy nam, aby ten czas był maksymalnie wykorzystany przez wszystkie dzieci. Uczęszczanie do szkoły w obcym kraju stawia zarówno przed dziećmi, jak i rodzicami, wiele wyzwań i dlatego właśnie uczestnictwo w codziennych zajęciach jest takie ważne.
Szkoły w Southampton mają frekwencję jedną z najniższych w kraju. Stopniowo wzrasta również liczba uczniów, którzy opuszczają lekcje. Tylko przy współpracy wszystkich rodziców można tę sytuację zmienić.

SAM i ODO

Zastanawiacie się pewnie, o czym mowa. SAM to maskotka, która odwiedza różne szkoły podstawowe i przekonuje, że wysoka frekwencja w szkole jest naprawdę ważna! SAM to School Attendance Matters (Liczy się Frekwencja w Szkole). Uczniowie naszych szkół uwielbiają się z nim spotykać i oglądać widowiska, podczas których towarzyszy mu ODO (Odd Days Off, czyli chodzenie w kratkę). ODO uświadamia, jak ważne jest, aby nie opuszczać pojedynczych dni i jak te nieobecności mogą zaszkodzić uczniom w szkole.
Plakaty z wizerunkiem SAM i ODO widoczne są w całym mieście. Znajdują się w gazetach, na szkolnych plakatach, dyplomach za dobrą frekwencję. SAM’a można spotkać w bramce szkolnej, jak wita się z dziećmi, które przychodzą do szkoły na czas. Warto skorzystać z okazji i przypomnieć swoim dzieciom, jak ważne jest chodzenie do szkoły i jak świetnie można się w niej bawić!!!

Choroba

Przy podejmowaniu decyzji o pozostawieniu dziecka w domu, prosimy o kierowanie się zdrowym rozsądkiem. Niedopuszczalne jest, aby dziecko zostawało w domu z powodu choroby jego brata lub siostry.
Proszę pamiętać, że poranne dolegliwości często mijają, lepiej więc nie zostawiać dziecka w domu „na wszelki wypadek”. W razie wątpliwości prosimy zapoznać się ze wskazówkami, jakie umieściliśmy w naszym informatorze.
W ostateczności proszę dziecko wysłać do szkoły na zajęcia popołudniowe. O pomoc można również poprosić nauczyciela, lekarza rodzinnego lub pielęgniarkę szkolną.

Kilka wskazówek:

– Podwyższona temperatura
Jeśli dziecko skarży się na dreszcze, jest mu na przemian zimno lub gorąco, może to oznaczać, że ma podwyższoną temperaturę. Powodów stanu podgorączkowego może być wiele, jeżeli więc po zastosowaniu zalecanych środków temperatura nadal się utrzymuje, nie powinniśmy wysyłać dziecka do szkoły. Jeśli natomiast po upływie 24h czuje się i wygląda lepiej, powrót jest jak najbardziej wskazany.

– Przeziębienie i kaszel
Zwykłe przeziębienie lub lekki kaszel nie powinny być przyczyną nieobecności w szkole. Drażniący lub przewlekły kaszel oznacza, że dziecko powinno zostać w domu. Do szkoły może wrócić, kiedy tylko poczuje się lepiej, a kaszel osłabnie.

– Wysypka
Wysypka może być jednym z pierwszych objawów takich zakaźnych chorób dziecięcych, jak ospa lub odra. Wysypka lub plamy/krostki mogą pojawić się na całym lub być zlokalizowane w jednym jego miejscu. Jeśli nie jesteśmy pewni przyczyny wysypki lub wykwitu skórnego, należy dziecko zabrać do lekarza, który ustali, czy możemy je wysłać do szkoły.

– Niegroźne bóle
Z reguły dziecko czuje się na tyle dobrze, że spokojnie możemy wysłać je do szkoły. Czasem jednak, np. gdy cierpi na uporczywy ból zęba lub ucha, potrzebna jest wizyta u dentysty lub lekarza. Niewielki ból głowy nie powinien być powodem pozostawania w domu.

– Wymioty, Biegunka
W przypadku wymiotów lub biegunki, dziecko nie powinno pojawić się w szkole, aż do ustąpienia dolegliwości. Jeśli objawy nie ustąpią, potrzebna jest konsultacja lekarska.

– Ból gardła
Nie ma przeciwwskazań do wysłania do szkoły dziecko, które skarży się tylko na ból gardła. Natomiast, jeśli towarzyszy mu podwyższona temperatura, powinno zostać w domu.

– Wizyta u lekarza
Wizyty u lekarza powinny być umawiane przed lub po szkole! Wyjątkiem są nagłe przypadki.
Przeciągające się nieobecności
Rodzice mogą zostać wezwani do szkoły, jeśli ich dziecko jest nieobecne w szkole przez trzy lub więcej dni oraz gdy często opuszcza pojedyncze dni. Spotkanie organizuje Education Welfare Oficer (pracownik Urzędu Miasta zajmujący się frekwencją w szkole) oraz pielęgniarka szkolna.

– Korespondencja
Rodzice muszą poinformować szkołę na piśmie w sytuacji, gdy ich dziecko:
– wymaga hospitalizacji lub oczekuje na operację, :
– ma założony gips lub szwy,
– nie może brać udziału w lekcjach wychowania fizycznego lub innych zajęciach, ruchowych przez trzy dni pod rząd.

– Dane kontaktowe
Szkoła kontaktuje się z rodzicami, jeśli ich dziecko nie czuje się dobrze. Ważne jest więc, aby wszystkie dane kontaktowe (adres, nr telefonu) były aktualne.

– Wakacje
Dziecko ma obowiązek regularnie uczęszczać do szkoły, więc wszelkie wyjazdy prosimy planować podczas wakacji/ferii. W sytuacjach wyjątkowych można zwrócić się z prośbą o usprawiedliwienie nieobecności, nie jest to jednak równoznaczne z jej otrzymaniem. Wysyłanie dziecka do kraju ojczystego na leczenie lub wizytę u dentysty, nie powinno mieć miejsca podczas semestru szkolnego.

– Kary pieniężne
Niektóre szkoły w Southampton mogą ukarać rodziców lub opiekunów dziecka grzywną (Fixed Penalty Notice) za nieusprawiedliwione nieobecności w szkole. Grzywna, w wysokości £50.00 od rodzica/opiekuna powinna zostać uiszczona w terminie 24 dni.
Niezapłacenie kary pieniężnej w terminie powoduje, że kwota wzrasta do £100.00.
Każda szkoła przypomina rodzicom o obowiązku regularnego uczęszczania ich dzieci na zajęcia szkolne. Wszelkie nieobecności są powodem wielu braków w edukacji; utrudniają one również proces adaptacji w szkole oraz uniemożliwiają odkrywanie potencjału możliwości ucznia.

– Gnębienie w szkole
Wszelkie formy gnębienia dziecka na terenie szkoły rodzice powinni natychmiast zgłaszać nauczycielom. Tylko dzięki szybkiej interwencji będą oni w stanie pomóc rozwiązać zaistniałe konflikty i sprawić, że dziecko będzie czuło się bezpiecznie. Nie cierpmy w milczeniu. Powiadamiajmy szkołę o wszelkich problemach.

– Ważne, że jesteście!
Frekwencja dziecka jest bardzo uważnie sprawdzana przez szkołę oraz władze miejscowe. Słaba frekwencja uniemożliwia poszerzanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności. Rodzice są odpowiedzialni za regularne uczęszczanie ich dziecka do szkoły. Prosimy więc o kontakt z nami, w przypadku problemów. Szkoła oraz The School Attendance Team podejmą wszelkie możliwe starania, aby zapewnić rodzicom pomoc.
Rodzice ponoszą również odpowiedzialność za to, aby ich dziecko otrzymało kształcenie w pełnym wymiarze. Zaniedbanie tego obowiązku może spowodować skierowanie sprawy do sądu. Chodzenie do szkoły to nie wybór, to obowiązek prawny!

Czy wiedzą Państwo, że?

90% frekwencja roczna oznacza, że dziecka nie ma w szkole pół dnia każdego tygodnia w ciągu całego roku szkolnego!
90% frekwencja na przełomie 5 lat, oznacza że dziecka nie było w szkole pół roku!
Opuszczenie 17 dni w roku szkolnym = uzyskanie oceny niższej na egzaminie maturalnym (egzaminy GCSE zdają uczniowie w wieku 16 lat)
Osoby dobrze wykształcone zarabiają średnio dwa razy więcej, niż dorośli bez kwalifikacji.
Wasze dziecko ma wyjątkową szansę władać biegle dwoma językami.
Drogi Rodzicu, jeśli chcesz pomóc swemu dziecku poprawić frekwencję i nie zmarnować życiowej szansy:
regularnie dowiaduj się jak wygląda jego frekwencja
wykazuj zainteresowanie życiem szkoły. Dzieci chętniej uczęszczają do szkoły, jeśli wiedzą, że mogą liczyć na wsparcie i że jest ktoś, kto chętnie ich wysłucha
jak najszybciej poinformuj szkołę o nieobecności dziecka i planowanej dacie powrotu do szkoły. Informację tę może przekazać również przyjaciel/ przyjaciółka, jeżeli język jest barierą. Poza tym, coraz częściej wśród pracowników szkoły znajduje się osoba mówiąca po polsku.
zgadzaj się na pozostanie w domu tylko wtedy, gdy twoje dziecko jest rzeczywiście chore
nie planuj wakacji/wyjazdów podczas semestru szkolnego
zapoznaj się i sprawdzaj rozkład lekcji. Przypominaj swemu xiecku o zabraniu stroju na w-f oraz drobnych na przerwę obiadową. Czytaj korespondencję ze szkoły. Jeśli czytanie sprawia ci trudność, poproś o przetłumaczenie tekstu na język ojczysty lub pomoc w zrozumieniu
doceniaj wysiłki swego dziecka i chwal je za dobrą frekwencję kiedy tylko nadarza się ku temu okazja. Poradź się szkoły w sprawach konfliktowych.
Spóźnienia
Kwestie spóźnień traktowane są bardzo poważnie, ponieważ mają one negatywny wpływ na naukę. Pierwsze pół godziny w szkole jest bowiem najważniejsze. Spóźniający się uczniowie są często rozdrażnieni przez pozostałą część dnia. Nieumiejętność kształtowania dobrych relacji ma negatywny wpływ na ucznia zarówno w szkole, jak i jego dorosłym życiu.

Na zakończenie

Szkoły angielskie znacznie różnią się od szkół w innych krajach. Czasami różnice te mogą wydawać się dziwne, warto jednak nie poddawać się. Wasze dziecko ma niepowtarzalną okazję władać biegle dwoma językami i poznać dobrze obie kultury. Ta nauka z pewnością zaowocuje w ich przyszłym życiu.
Informator powstał dzięki EU Welcome przy współpracy z Southampton School Attendance and Safeguarding Team.
Z EU Welcome można skontaktować się na kilka sposobów:
– można zadzwonić na numer tel. 07786 392886
– można przesłać e-mail na adres: euwelcome@yahoo.co.uk lub wejść na stronę internetową www.euwelcome.org
Celem EU Welcome jest udzielanie pomocy, organizowanie wydarzeń kulturalnych, spotkań, które mają na celu ułatwienie integracji osób przybyłych z innych krajów europejskich w mieście Southampton. Postaramy się również znaleźć odpowiedź na wszelkie nurtujące Was pytania dotyczące szkolnictwa, jak również innych dziedzin.
Aby skontaktować się z School Attendance and Safeguarding Team, można zadzwonić na numer tel. 023 8083 3279

Kobieta w ciąży w SOUTHAMPTON- przewodnik dla przyszłych mam

Hej! Jestem w ciąży! Opieka prenatalna rozpoczyna się od momentu potwierdzenia ciąży. Southampton University Hospitals NHS Trust Maternity Services (położnicy i położne) współpracują z Twoim lekarzem pierwszego kontaktu (GP), aby jak najlepiej dopasować opiekę nad Tobą do Twoich warunków.

Kiedy zorientujesz się, że możesz być w ciąży, skontaktuj się najpierw ze swoim GP. Zostaniesz przez niego skierowana do lokalnego zespołu położnych.
Jedna z położnych, współpracująca z Twoją przychodnią spotka się z Tobą w Twojej przychodni, lokalnej izbie porodowej, lokalnym Children’s Centre lub u Ciebie w domu. Porozmawiamy na wiele tematów dotyczących Ciebie oraz usług, jakie możemy Ci zaoferować. Twoja położna lub GP omówi z Tobą ilość, czas oraz tematykę spotkań prenatalnych odpowiednich dla Ciebie, a także to, gdzie chciałabyś urodzić swoje dziecko.
Podczas ciąży oraz przez rok od narodzin dziecka przysługują Ci bezpłatne recepty oraz bezpłatna opieka dentystyczna w ramach NHS.
Jeśli Twoja ciąża nie była zaplanowana, potrzebujesz rady i wsparcia, skontaktuj się z Firgrove Crisis Pregnancy Centre pod numerem 023 8078 3134.

Jakieś problemy?

Oddział wczesnej ciąży (EPU – Early Pregnancy Unit) zapewnia opiekę kobietom, u których wystąpiły problemy we wczesnej ciąży. Oddział mieści się w szpitalu Princess Anne (PAH -Princess Anne Hospital), jest otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 – 17.00.
Jeśli potrzebujesz porady, zadzwoń pod numer 023 8079 8412 lub 023 8079 6988. Jeśli zostałaś już objęta opieką prenatalną przez położną, w razie potrzeby najpierw skontaktuj się z nią lub swoim GP.

Opieka dopasowana do Ciebie!

Jeśli Twoja ciąża niesie ze sobą niskie ryzyko wystąpienia komplikacji, opiekę nad Tobą będzie sprawował zespół położnych wraz z Twoim GP. Kobietom w ciąży podwyższonego ryzyka zaoferuje się prowadzenie ciąży przez zespół konsultantów położników, którzy dzielą te opiekę z położnymi i GP.
Zespół położników, we współpracy z Twoim GP oraz lokalnym zespołem położnych, opiekuje się kobietami, które mają już problemy zdrowotne, lub u których wystąpiły komplikacje w czasie ciąży. Jeśli zostałaś objęta opieką położnika, ale wszystko jest w porządku z Tobą i Twoim dzieckiem, zwykle będziesz miała tylko jedną wizytę w klinice położniczej. Twoja ciąża będzie prowadzona przez położną i Twojego GP, którzy skierują Cię z powrotem do lekarza położnika, jeśli coś ich zaniepokoi. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz przyjść na swoją wizytę, daj nam proszę jak najszybciej znać – zaproponujemy te wizytę innej ciężarnej.
Opiekę nad kobietami poniżej 17 roku życia sprawują położne z Young People’s Maternity Practice (YPMP). Jest to niewielki zespół położnych specjalizujących się w opiece i wspieraniu młodych kobiet i ich rodzin.
Wizyty kontrolne mogą odbywać się w Twoim domu, przychodni, miejscowej izbie porodowej lub Children’s Centre, albo w przychodni przy szpitalu Princess Anne. Podczas każdej wizyty będzie badane Twoje ciśnienie krwi, próbka moczu oraz rytm serca dziecka. Jeśli nie możesz być obecna na spotkaniu, skontaktuj się jak najszybciej ze swoją przychodnią lub przychodnią położniczą, aby odwołać wizytę.

Princess Anne Hospital 023 8079 6016
Bitterne Health Centre 023 8042 0420
Community Midwives Office PAH
023 8079 8513 (West), 023 8079 5205 (East), 023 8079 4871

Czas płynie …

Jeśli powyżej 20 tygodnia wystąpią jakieś problemy związane z ciążą, możesz skorzystać z usług naszego dziennego oddziału położniczego (Day Obstetric Unit – poziom D, oddział położniczy) otwartego od poniedziałku do piątku od 9.00 do 19.00, oraz w soboty i niedziele od 9.00 do 17.00. Skierowanie nie jest konieczne. Zadzwoń pod numer 023 8079 6303, aby otrzymać poradę lub umówić się na spotkanie ze specjalistycznym zespołem położnych i lekarzy.
Jeśli potrzebujesz pomocy lub porady w godzinach innych niż podane powyżej, zadzwoń na oddział porodowy (Labour Ward) pod numer 023 8079 6002.

Testy

Badania przesiewowe, które oferujemy kobietom w ciąży, są szczegółowo opisane w broszurze „Badania przesiewowe dla ciebie i twojego dziecka”. Powinnaś otrzymać ją w swojej przychodni po potwierdzeniu ciąży.
Broszura ta jest dostępna w języku polskim na stronie internetowej www.screening.nhs.uk/languages.

Wieczór informacyjny

Tak wcześnie, jak to możliwe zapraszamy kobiety i ich partnerów na nasz bezpłatny wieczór informacyjny. Odbywa się on w przychodni przyszpitalnej PAH, poziom E, w pierwszy wtorek parzystych miesięcy: luty, kwiecień, czerwiec, sierpień, październik i grudzień. Wieczór ma charakter nieformalny, jest skierowany do oczekujących rodziców oraz tych, którzy dopiero planują ciążę. Oferujemy porady i informacje związane ze wszystkimi aspektami ciąży, takimi jak dieta, karmienie piersią, pieluszki, foteliki samochodowe, podróże zagraniczne. Około godziny 19.00 przedstawiamy krótką prezentację; znajdziesz też około 20 stoisk z odpowiednimi informacjami zdrowotnymi i komercyjnymi.

Ważne!

Jeśli w czasie ciąży zmienisz nazwisko, adres lub GP, poinformuj nas o tym jak najszybciej, abyśmy mogli uaktualnić Twoje dane w naszej bazie danych.
Zawsze noś przy sobie kartę ciąży.
Zawsze informuj swoją położną o konsultacjach z innymi lekarzami, dodatkowo wykonanych badaniach oraz przepisanych Ci lekach, zarówno w UK, jak i zagranicą.

Gdzie rodzić?

Kobiety w Southampton mają do wyboru kilka miejsc narodzin swojego dziecka:
Dom
Samodzielna izba porodowa (New Forest Birth Centre) w Ashurst – prowadzona przez położne; przyjazna atmosfera i otoczenie promujące poród drogami natury i pewnych siebie rodziców.
Oddział porodowy w PAH – dla kobiet rodzących drogami natury oraz dla tych, które potrzebują dodatkowej pomocy lub sprzętu podczas porodu (np. znieczulenie zewnątrzoponowe, cesarskie cięcie); oddział intensywnej opieki dla kobiet z rzadkimi, ale trudnymi komplikacjami ciąży.
Izba porodowa Broadlands przy PAH – dla kobiet, u których w obecnej ciąży, a także w poprzednich, nie wystąpiły żadne komplikacje.
Za urodzenie dziecka w którymkolwiek z powyższych miejsc nie jest pobierana żadna opłata. Twój partner, koleżanka lub członek rodziny może oczywiście towarzyszyć Ci podczas porodu.

Gratulacje, to chłopiec/dziewczynka!

Opieką poporodową zajmują się położne środowiskowe i ich asystenci. Zanim opuścisz szpital, położna omówi z Tobą plan opieki nad Tobą po powrocie do domu. Kiedy już wrócisz do domu, położna odwiedzi Cię lub skontaktuje się z Tobą telefonicznie. Ilość wizyt jest uzależniona od tego, jak czujesz się Ty i dziecko, i jak sobie radzicie. Po około dwóch tygodniach przejdziesz pod opiekę pielęgniarki środowiskowej (Health Visitor). Podczas wizyty uzyskasz od niej informacje dotyczące wsparcia zarówno dla Ciebie jak i dla Twojego dziecka.
Jeśli po narodzinach dziecka wciąż brakuje Ci odpowiedzi na jakieś pytania i chciałabyś w zaufaniu i pełnej dyskrecji porozmawiać z położną, skontaktuj się z Births Afterthoughts pod numerem 023 8079 6834. Nie ma znaczenia jak dawno temu urodziło się Twoje dziecko, ani czy Twoja ciąża i/lub poród przebiegły bez problemów czy z komplikacjami, Twój telefon będzie miło przyjęty.

PRZYDATNE STRONY INTERNETOWE DLA PRZYSZŁYCH MAM

– http://www.suht.nhs.uk/OurServices/Womenshealth/Womenshealth.aspx
Oficjalna strona Southampton General Hospital. Tu znajdziesz informacje dotyczące Princess Anne Hospital i usług oferowanych przyszłym mamom (strona w języku angielskim)
– www.nhsgrampian.net (Other languages)
„Ready, Steady, Baby” (Do startu, gotowi, dziecko!) – Przewodnik po ciąży, porodzie i początkach rodzicielstwa.
– www.screening.nhs.uk (Screening Information – Information in other languages)
Wszystko co powinnaś wiedzieć na temat badań przesiewowych Twoich i Twojego dziecka, m. in. badania krwi w ciąży, USG, badanie słuchu noworodka, badanie pod kątem syndromu Downa.
– www.screeningservices.org.uk (Antenatal Screening Wales – Public – Screening tests)
Informacje o badaniach przesiewowych w czasie ciąży (badania krwi, USG).
– www.oaa-anaes.ac.uk (Information for mothers – Foreign languages translations)
Tu znajdziesz informacje dotyczące dostępnych sposobów łagodzenia bólu podczas porodu, od metod niekonwencjonalnych, do znieczulenia zewnątrzoponowego (epidural).
– www.babycentre.co.uk (Midwife resources – Translated articles)
Wybór artykułów dotyczących ciąży i opieki nad niemowlęciem, m. in. Jak rozpoznam, że rozpoczął się poród?, Objawy w ciąży/po porodzie, których nie wolno lekceważyć.
– www.heron.nhs.uk (Patient Information – Language)
Szeroki wybór oficjalnych ulotek i broszur dotyczących zdrowia.

Strony internetowe dla polskich rodziców w UK

– www.dzieciak.co.uk
– www.mamatata.co.uk
– www.mojawyspa.co.uk

I na koniec …

Mamy nadzieję, że ten przewodnik jest dla Ciebie pomocny. Jeśli Twój angielski nie jest dobry, przy każdej wizycie możesz liczyć na pomoc tłumacza – musi on jednak być poinformowany z wyprzedzeniem. Jeśli masz jakiekolwiek dalsze pytania, nie wahaj się skontaktować z EU Welcome euwelcome@yahoo.co.uk Możesz do nas napisać w swoim języku ojczystym, my przekażemy dalej Twoje pytania i upewnimy się czy otrzymałaś na nie odpowiedź. Wiele pożytecznych informacji znajdziesz także na naszej stronie www.euwelcome.org (Useful links – Polski)

This booklet has been produced by EU Welcome.
You can contact EU Welcome on 07786 392886, euwelcome@yahoo.co.uk or through www.euwelcome.org
EU Welcome is here to help you, and organises events and meetings to help EU citizens integrate into life in and around Southampton.
All material in this document including text, photographic images, icons, artwork and logos are Copyright to EU Welcome, unless otherwise stated, under Section 1 Copyright and Patents Act 1988. No part of this document may be reproduced, stored on any retrieval system or transmitted in any way without express permission.

Ochrona zdrowia w Southampton

Przeczytaj zanim zachorujesz!. Witamy w Southampton! Przyjeżdżając do Wielkiej Brytanii, możesz poczuć się zagubiony, nie rozumiejąc wielu rzeczy. Niniejszy przewodnik został napisany po to, by pomóc Ci w zrozumieniu opieki zdrowotnej dostępnej w Wielkiej Brytanii.

Pierwsze kroki!

Choć może wydawać się to oczywiste, ale warto na początku wspomnieć, że jesteś w innym kraju! Tutejsza służba zdrowia, może różnić się od systemu opieki zdrowotnej w twoim kraju. Przykładowo, lekarz pierwszego kontaktu – GP (General Practitioner), zajmuje się zarówno dorosłymi jak i dziećmi. Nie ma specjalistów-pediatrów, którzy są jednocześnie lekarzami pierwszego kontaktu (GP). Podobnie, jeśli chodzi o dolegliwości kobiece. Lekarz pierwszego kontaktu zajmuje się nimi, kierując do specjalistów ginekologów w szpitalu, jeśli uzna, że jest to konieczne. Prawdą jest również to, że brytyjscy lekarze pierwszego kontaktu, w odróżnieniu od lekarzy z innych krajów, są mniej skłonni do przepisywania antybiotyków. Pielęgniarki pracujące w poradniach lekarskich są wysoko wykwalifikowane, i może zdarzyć się, że to właśnie one, a nie lekarz, zajmą się niektórymi sprawami twojego zdrowia.

Rejestracja u lekarza pierwszego kontaktu (GP)

Jeśli planujesz zostać w Southampton na jakiś czas, warto jest zarejestrować się w poradni lekarskiej (GP surgery), w której przyjmują lekarze pierwszego kontaktu – GP (General Practitioner), lub w najbliższym Centrum Zdrowia (Health Centre). Aby dowiedzieć się, gdzie przyjmuje najbliższy lekarz pierwszego kontaktu, wejdź na www.southamptonhealth.nhs.uk/gplist/, lub zadzwoń pod numer 01962 853361. Pracownicy udzielą Ci informacji na temat przychodni, znajdującej się najbliżej Twojego miejsca zamieszkania, oraz powiedzą jak się w niej zarejestrować. Rejestracja i leczenie u lekarza pierwszego kontaktu (GP), jest bezpłatne. Jednak, w pewnych sytuacjach będziesz musiał zapłacić za receptę. W chwili obecnej recepta kosztuje £7.10. Z opłat zwolnione są dzieci poniżej 16 roku życia, kobiety w ciąży, osoby w wieku powyżej 60 lat, młode osoby uczęszczające do szkoły w pełnym wymiarze godzin, osoby otrzymujące niektóre zasiłki takie jak Income Support, lub Jobseekers’ Allowance, oraz osoby cierpiące z powodu niektórych, specyficznych schorzeń takich jak: niektóre typy niepełnosprawności fizycznej, cukrzyca, lub epilepsja. Osoby te posiadają ważny certyfikat zwalniający ich z opłat (exemption certificate).

Przychodnie „NHS Walk-in Centres” w Southampton

Jeżeli potrzebujesz pomocy medycznej w związku z niegroźnym zachorowaniem, lub doznałeś niewielkiego obrażenia ciała np. skaleczenie, skręcona kostka, czy bolące gardło, możesz pójść do jednej z trzech poradni NHS „Walk-in Centre” w Southampton. Poradnie te otwarte są 365 dni w roku, od 8:00 do 21:30, oferując szybkie leczenie dla wszystkich, łącznie z niemowlętami i dziećmi.
Specjalnie wykwalifikowane pielęgniarki udzielą Ci porady w razie objawów grypy, zmierzą ciśnienie krwi, udzielą porad dotyczących zdrowego trybu życia oraz zapewnią bezpłatną antykoncepcję awaryjną.
Poradnia „Walk-in Centre” w centrum Southampton, znajdująca się przy szpitalu Royal Hants Hospital, posiada również nowy rentgen dla pacjentów powyżej 12-roku życia.
Adresy i dane kontaktowe wszystkich poradni „Walk-in Centres” wymienione są poniżej:

Shirley NHS Walk-in Centre
1a Howards’ Grove
Shirley
Southampton
SO15 5PR
Numer telefonu: 023 8079 0000 Bitterne NHS Walk-in Centre

Bitterne Health Centre
Commercial Street
Bitterne
Southampton
SO18 6BT
Numer telefonu: 023 8042 6356

Southampton (Central) NHS Walk-in Centre
Fanshawe Wing,
Royal South Hants Hospital
Brintons Terrace
Southampton, So14 0YG
Numer telefonu: 023 8071 6539

Jeśli źle się czujesz, możesz również uzyskać profesjonalne, całodobowe porady dotyczące zdrowia, dzwoniąc na infolinię NHS Direct, pod numer tel. 0845 4647. Można skorzystać z pomocy tłumacza. Wystarczy wymienić język jaki potrzebujemy i zaczekać na linii.

Oddział Nagłych Wypadków (Emergency Department), przy szpitalu Southampton General Hospital
Oddział Nagłych Wypadków (Emergency Department, wcześniej znany jako A&E – Accidents and Emergencies, czyli Oddział Pomocy Doraźnej), przeznaczony jest dla osób, których schorzenia lub choroby zagrażają życiu. Proszę zgłaszać się na oddział jedynie w sytuacji, gdy Twoje życie jest zagrożone. Aby zadzwonić po karetkę wykręć 999. Jeżeli doznałeś drobnego skaleczenia lub niegroźne schorzenie, zgłoś się do jednej z trzech wymienionych wcześniej poradni „NHS Walk-in Centres”.

Rejestracja u dentysty

Aby dbać o prawidłową higienę jamy ustnej, zarejestruj się u dentysty, który ma podpisaną umowę z NHS. Więcej informacji o regularnej opiece dentystycznej i pomocy w sytuacjach awaryjnych, uzyskasz kontaktując się z Infolinią Dentystyczną (Dental Helpline), lub Wypadkową Infolinią Usług Dentystycznych (Emergency Dental Service), pod numer telefonu 0845 050 8345.
Dzięki infolinii będziesz mógł znaleźć najbliższy gabinet dentystyczny świadczący usługi w ramach NHS, gdzie będziesz mógł skorzystać z regularnej opieki dentystycznej, długotrwałego leczenia, pomocy i porady oraz, w razie sytuacji awaryjnej, możliwości skorzystania z pilnej wizyty dentystycznej.
Infolinia czynna jest od 8:30 do 21:30, od poniedziałku do piątku, oraz między 8:00 a 21:30 w soboty, niedziele i święta.

W ramach NHS twój dentysta będzie mógł:

Zrobić pełen przegląd jamy ustnej, zębów i dziąseł
Wyjaśnić ci dostępne metody i opcje leczenia oraz poinformować, które z usług dostępne będą w ramach NHS, a za które trzeba będzie zapłacić dodatkowo
Upewnić się, że wiesz ile będzie kosztowało leczenie w ramach NHS i/lub leczenie prywatne
Przygotować dla ciebie plan leczenia (łącznie z kosztami) na piśmie, uwzględniając leczenie w ramach NHS i/lub prywatne
Przedyskutować z tobą częstotliwość wizyt – jeśli nie masz problemów ze zdrowiem jamy ustnej, to prawdopodobnie będzie to co 6 miesięcy
Dać ci ulotkę z informacjami na temat gabinetu dentystycznego i dostępnych usług.

Usługi dotyczące zdrowia seksualnego

Medycyna dróg moczowo-płciowych – Genito Urinary Medicine (GUM), badania przesiewowe w celu wykrycia chorób przenoszonych drogą płciową oraz ich leczenie:
Aby dowiedzieć sie więcej na temat powyższych badań i leczenia, w sytuacji, gdy czujesz, że mogłeś/łas zarazić się chorobą, lub gdy chcesz przebadać się dla własnego spokoju, skontaktuj się z kliniką zdrowia dróg moczowo-płciowych (GUM Clinic), znajdującą się na poziomie B (Level B), oddziału „Out Patients”, w szpitalu Royal South Hants Hospital, na ulicy Britons Terrace, SO14 0YG.
Oferują bezpłatne, poufne i bezstronne usługi medyczne prowadzone przez wyspecjalizowany zespół lekarzy i pielęgniarek, oferujących szeroko rozumiany wybór usług dotyczących zdrowia seksualnego, m.in:

  1. badania przesiewowe w celu wykrycia chorób przenoszonych drogą płciową
  2. testy na obecność wirusa HIV oraz dalszą opiekę
  3. testy na obecność wirusa żółtaczki (Hepatitis), oraz szczepienia
  4. porady na temat bezpiecznego seksu
  5. bezpłatne prezerwatywy
  6. prowadzone przez pielęgniarki kliniki, w których wykonuje się badania przesiewowe w celu wykrycia chorób przenoszonych drogą płciową
  7. prowadzone przez pielęgniarki kliniki znajdujące się z innych częściach miasta i poza Southampton.

Jeżeli chciałbyś uzyskać więcej informacji dotyczących powyższych usług, odwiedź stronę www.protectyourself.nhs.uk, lub zadzwoń pod numer tel. 0300 123 7399 (Koszt połączenia jak za rozmowę lokalną).

Antykoncepcja i zdrowie seksualne:

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat dostępnej dla ciebie antykoncepcji, skontaktuj się z oddziałem zajmującym się antykoncepcją i zdrowiem seksualnym w mieście „Contraception and Sexual Health Service”. Oddział ten mieści się obecnie w „Quay to Health” na parterze kompleksu basenów „Quays Swimming and Diving Complex”, na ulicy 27 Harbour Parade, Southampton, SO15 1BA. Odwiedzając powyższą klinikę, powiedz w głównej recepcji „The Quays”, że masz wizytę w „Quay to Health” (nie musisz podawać powodu wizyty) i zostaniesz wpuszczony do kompleksu przez bramkę. W mieście oraz w okolicach Southampton znajduje sie sporo innych podobnych klinik.
Oferowane są tam bezpłatne i poufne porady i informacje dotyczące zdrowia seksualnego zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn w każdym wieku, jak i specjalna klinika dla młodych osób w wieku 25 lat i poniżej.

Wszystkie usługi są bezpłatne, a są to m.in:

  1. poufne porady
  2. antykoncepcja awaryjna
  3. prezerwatywy
  4. wszystkie metody antykoncepcji
  5. testy ciążowe
  6. pomoc w sytuacji nieplanowanej ciąży, a w razie potrzeby skierowanie do specjalisty
  7. porady związane z chorobami przenoszonymi drogą płciową
  8. testy przesiewowe na chlamydię
  9. porady w przypadku problemów seksualnych
  10. porady związane z problemami menopauzy
  11. pomoc w planowaniu ciąży

Usługi promujące zdrowy styl życia

Małe zmiany w życiu mogą zrobić ogromną różnicę dla twojego zdrowia. Może chciałbyś rzucić palenie, być bardziej aktywny fizycznie, lub zdrowiej się odżywiać, aby lepiej się czuć i być zdrowszym.
Lokalna służba zdrowia NHS, Fundusz Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Southampton, może udzielić ci wsparcia w osiągnięciu powyższych celów. Poniżej znajdziesz niektóre informacje na temat dostępnych usług.

Trenerzy Zdrowego Stylu Życia w Southampton

Zastanawiasz się nad zmianą stylu życia? Chcesz poprawić swoje zdrowie? Nie wiesz od czego zacząć? Twój miejscowy trener zdrowego stylu życia pomoże ci w: zwiększeniu twojej aktywności fizycznej, przygotowaniu zdrowszej diety, schudnięciu, poradzeniu sobie ze stresem… po prostu pomoże ci stać się zdrowszym!
Więcej informacji uzyskasz kontaktując się z trenerami zdrowia w Southampton (Southampton Health Trainers), pod numer tel. 023 8051 5222, lub odwiedzając stronę www.southamptonhealthtrainers.nhs.uk

„Rzuć palenie w Southampton”, czyli „Southampton City Quitters”

„Quittersi” będą wspierać cię na każdym etapie rzucania palenia, od pierwszego dnia, aż do momentu, kiedy zupełnie rzucisz palenie! Aby wykorzystać szansę na osiągnięcie sukcesu, zapisz się do jednej z naszych klinik! Osoby korzystające z kliniki stwierdzają zwykle, że mają o wiele więcej wsparcia podczas rzucania palenia, gdy robią to z innymi. Jest to też szansa na podzielenie się problemami i wskazówkami z innymi osobami, które tak jak ty ciężko pracują nad tym, by osiągnąć ten sam, wspólny cel.
Więcej informacji uzyskasz kontaktując się z „Southampton City Quitters”, pod numerem tel. 023 8051 5221, lub odwiedzając stronę internetową www.southamptonquitters.nhs.uk
Ewentualnie, możesz porozmawiać na temat rzucania palenia ze swoim lekarzem pierwszego kontaktu (GP) lub z farmaceutą.

Zespół zajmujący się poradami i kontaktami pomiędzy pacjentami a służbą zdowia, czyli „The Patient Advice and Liaison Service”
The Patient Advice and Liaison Service, znane jako „PALS”, skupia się na poprawie usług dotyczących zdrowia pacjentów korzystających z NHS. Jeśli masz obawy co do opieki zdrowotnej, którą otrzymałeś, lub masz otrzymać w niedalekiej przyszłości, możesz skontaktować się z nami, a my pomożemy ci rozwiązać problem lub uspokoimy cię.
PALS może zaoferować szybką poradę i wsparcie w rozwianiu jakichkolwiek obaw w związku z opieką w ramach NHS. Osoby pracujące w PALS bardzo dobrze znają system NHS I będą w stanie odpowiedzieć na twoje pytania / obawy, lub znają osobę, która to zrobi.
Możesz skontaktować się z PALS, dzwoniąc po numer tel. 023 8029 6929, lub wysyłając e-mail na adres pals@scpct.nhs.uk. Ewentualnie, możesz napisać na adres pocztowy: PALS Manager, Trust Headquarters, Oakley Road, Millbrook, Southampton, SO16 4GX.

Niniejszy poradnik opracowany został przez EU Welcome we współpracy z Funduszem Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Southampton (Southampton Primary Care Trust). Mamy nadzieję, że uznasz go za przydatny. Jeśli miałbyś dodatkowe pytania, możesz skontaktować się z Funduszem, lub z EU Welcome pisząc na adres e-mail euwelcome@yahoo.co.uk, lub dzwoniąc pod numerem tel. 07786 392886. EU Welcome angażuje się we wspomaganiu integracji obywateli Unii Europejskiej mieszkających i pracujących w rejonie Southampton. Aby dowiedzieć się więcej o organizowanych spotkaniach, wejdź na stronę www.euwelcome.org. W celu otrzymywania regularnego biuletynu wyślij e-mail na adres euwelcome@yahoo.co.uk .

Rodzice i małe dzieci w Southampton

Przewodnik po opiece nad dziećmi, zasiłkach, wsparciu oraz możliwościach spędzenia wolnego czasu!

Na początek: Przez ostatnie dziewięć miesięcy Twoje dziecko mieszkało bezpiecznie w Twoim brzuchu towarzysząc Ci gdziekolwiek się udawałaś. Potem nastąpił ekscytujący moment porodu! Ale jak pewnie sobie zdajesz sprawę, to tak na prawdę zaledwie początek. Teraz czeka cię radość i odpowiedzialność wychowania dziecka w bezpiecznym i stymulującym środowisku.
Niniejsza ulotka przeznaczona jest specjalnie dla rodziców, którzy przyjechali tu z niedawno przyjętych krajów Unii Europejskiej i przygotowana została w języku angielskim i polskim przez EU Welcome. Wychowywanie dziecka zawsze pełne jest wyzwań, tym bardziej, jeśli przebywamy w obcym państwie, gdzie istnieją szczególne bariery do pokonania. Mamy nadzieję, że przewodnik ten okaże się pomocny. Przygotowaliśmy go przy współpracy z Children’s Information Service.

Czym jest Children’s Information Service?

Są to bezpłatne usługi oferowane przez Urząd Miasta – Southampton City Council.
Oferujemy szeroko rozumiane informacje na temat opieki nad dziećmi, instytucji oferujących wsparcie dla rodziców i rodzin oraz organizacji czasu dla dzieci w wieku 0-19 lat w Southampton.

Opieka dla dzieci

  1. Opiekunki
  2. Przedszkola
  3. Żłobki dzienne
  4. Świetlice/kluby dla dzieci (zajęcia przed i po lekcjach w szkole)
  5. Programy zajęć wakacyjnych

Czas wolny

  1. Grupy rodziców i dzieci
  2. Zajęcia dla maluchów w bibliotece
  3. Zajęcia sportowe i rekreacyjne dla dzieci w wieku 0-19 lat

Sprawy finansowe i wsparcie

  1. Tax Credits – pomoc finansowa w opłacaniu opieki nad dziećmi
  2. Bezpłatna edukacja przedszkolna
  3. Usługi wsparcia
  4. Zajęcia dla rodziców dot. wychowania dzieci

Niektóre z najczęściej zadawanych pytań:

  1. Gdzie znajduje się najbliższa grupa zajęć dla rodziców i dzieci?
  2. Co mogą moje dzieci robić w czasie wakacji?
  3. Czy w pobliżu mojego miejsca zamieszkania znajduje się przedszkole?
  4. Gdzie mogę znaleźć informacje na temat wsparcia dla dziecka specjalnej troski?
  5. Jestem samotnym rodzicem – jakie mogę otrzymać wsparcie?
  6. Chcę pracować z dziećmi, jakie są możliwości?
  7. Czy istnieje opiekunka, która odbierałaby moje dziecko ze szkoły?

Jak się z nami skontaktować?

  1. Telefon bezpłatny: 0800 169 8833
  2. Przyjdź do nas na 68 Commercial Road
  3. Od poniedziałku do piątku od 8:30 do 16:30, e-mail: cis@southampton.gov.uk
  4. Poszukaj informacji w Internecie www.southamptoncis.org
  5. Umożliwiamy pomoc ze strony tłumacza, jeśli chcesz skontaktować się z nami telefonicznie.
  6. Pomoc taka możliwa jest również na miejscu, jeśli zdecydujesz się nas odwiedzić.

Kim jest „Health Visitor”?

Health Visitors (odpowiednik polskich pielęgniarek środowiskowych), to wysoko wykwalifikowani specjaliści, którzy przydzielani zostają wszystkim kobietom, które spodziewają sie dziecka. Po raz pierwszy odwiedzają przyszłą mamę, aby nawiązać kontakt, sprawdzić czy wszystko jest w porządku i odpowiedzieć na jej ewentualne pytania, jeszcze zanim urodzi się dziecko. Kolejną wizytę składają ponownie po10-14 dniach od urodzenia dziecka, kiedy to przeprowadzają pełną ocenę rozwoju dziecka. Są również zainteresowani tym, w jaki sposób cała rodzina radzi sobie, czy istnieją odpowiednie warunki mieszkaniowe oraz czy występują jakiekolwiek problemy czy trudności, które mogłyby wpłynąć negatywnie na dziecko. Pokrótce, są po to, aby pomóc i doradzić w każdy możliwy sposób. Spotykają się również z rodzinami w punktach rodzinnych SureStart („Family Points”), oraz w klinikach „Well Baby Clinics”. Zdrowie i rozwój dziecka są oceniane w wieku 8-12 miesięcy, 2 lat oraz kiedy rozpoczyna ono edukację szkolną. Health Visitors współpracują z innymi specjalistami i bardzo chętnie udzielą informacji rodzinom o wszystkich dostępnych dla nich usługach, łącznie z lokalnymi grupami zabaw Surestart „Stay and Play” oraz innymi grupami dla rodziców i dzieci. Zadaniem Health Visitors jest bliska i czynna współpraca z rodzinami w celu zapewnienia szczęśliwego i zdrowego społeczeństwa.

Więcej o opiece nad dziećmi

Rodzaje opieki

Opiekunki – zwykle opiekują się dziećmi we własnym domu i są samozatrudnione. Większość pracuje w godzinach 8:00-18:00, oferując opiekę nad dziećmi poniżej 1-go roku życia aż do nastolatków. Opiekunki muszą być zarejestrowane.
Żłobki dzienne – przeznaczone są dla dzieci poniżej 5-go roku życia, które mogą tam przebywać między godz. 8:00 a 18:00, od poniedziałku do piątku.
Żłobki pracownicze/przyuczelniane etc. – zwykle oferują krótkoterminową opiekę nad dziećmi, podczas gdy rodzice uczęszczają na kursy, korzystają z obiektów sportowych etc. , w tym samym miejscu.
Przedszkola/grupy zabawowe – oferują opiekę i edukacją dla dzieci w wieku od 2 lat i 9 miesięcy do wieku szkolnego. Działają w czasie roku szkolnego.
Niektóre szkoły oferują zajęcia w świetlicy/klubie – zajęcia poranne „śniadaniowe”, zajęciach po zakończeniu lekcji w szkole oraz zajęcia w trakcie wakacji – aby pomóc pracującym rodzicom.
Zajęcia w świetlicy śniadaniowej zaczynają się zwykle od 8 rano, a świetlica po zajęciach zamykana jest między 17:00 a 18:00. Programy zajęć wakacyjnych oferowane są na całe wakacje lub ich część. Mogą odbywać się w różnych miejscach w mieście, łącznie ze żłobkami, centrami rekreacyjnymi i szkołami.

Jak znaleźć zaufaną osobę do opieki nad dzieckiem?

Nie zależnie od tego, czy zastanawiasz się nad znalezieniem opiekunki, która zajmowałaby się dzieckiem, gdy jesteś w pracy lub na uczelni, czy nad posłaniem dziecka do przedszkola, naturalne jest, że masz pewne obawy. Nie ma zasady określającej, która forma opieki jest najlepsza- to Twoje dziecko i Twój wybór. Musisz zdecydować co dla Ciebie i Twojej rodziny jest najodpowiedniejszą i najbardziej praktyczną opcją.
Posiadanie aktualnych i dokładnych informacji może pomóc Ci podjąć przemyślaną decyzję.
Większość jednostek zajmujących się opieką nad dziećmi jest zarejestrowana i kontrolowana przez organizację zwaną OfSTED. OfSTED sprawdza jakość oferowanej opieki. Wszystkie osoby zajmujące się opieką nad dziećmi muszą być sprawdzone przez policję, aby upewnić się, że nigdy nie dopuściły się żadnych przestępstw na dzieciach.

Wybór odpowiedniej opieki nad dziećmi

Z pewnością będziesz chciał/a odwiedzić żłobek, przedszkole lub opiekunkę i porozmawiać z osobami, które maja się zająć Twoim dzieckiem. Opiekunka lub przedszkolanka będzie również tego oczekiwać. Będziesz mogła porozmawiać z nią o tym, co Twoje dziecko lubi, a czego nie, o jego nawykach oraz potrzebach. Jeśli znajdziesz już odpowiednią opiekę dla Twojego dziecka, będziesz musiał/a sprawdzić jakość oferowanych usług. Sprawdź czy dana instytucja jest zarejestrowana w OfSTED oraz poproś o najnowszy raport. Zapytaj się, czy uzyskała lub pracuje obecnie nad uzyskaniem gwarancji jakości (ang. Quality Assurance). Children’s Information Service może przygotować dla Ciebie listę pytań, które warto zadać podczas wizyty u opiekunki lub w przedszkolu.

Weekendy, wieczory i noce

Są, choć nie jest ich za wiele, opiekunki, które mogą zaopiekować się dziećmi w weekendy, wieczorami czy w nocy. Powinnaś wziąć to pod uwagę zanim podejmiesz pracę w nietypowych godzinach. Małe dzieci nie powinny być zostawiane same, a młode osoby opiekujące się dziećmi podczas nieobecności rodziców (nawet bracia czy siostry), powinny mieć co najmniej 16 lat i być wystarczająco dojrzałymi, by móc zaopiekować się dziećmi.

Opłacanie opieki nad dziećmi

Child Tax Credit

Tax Credits (dodatki pieniężne dla podatników) są przeznaczone dla rodzin z dziećmi. Dziewięć na dziesięć rodzin z dziećmi upoważnionych jest do pobierania nowego dodatku na dziecko. Child Tax Credit wpłacane jest na konto bankowe głównego opiekuna – osoby, która jest przeważnie odpowiedzialna za opiekę nad dziećmi. Rodziny o rocznych dochodach wynoszących do L58,000 (lub L66,000, jeżeli w rodzinie jest co najmniej jedno dziecko poniżej pierwszego roku życia), mogą skorzystać z Child Tax Credits niezależnie od tego czy pracują, czy nie.

Working Tax Credit (dodatek na opłacenie opieki nad dzieckiem)

Working Tax Credit to dodatek dla rodzin, w których obydwoje rodzice pracują, a który ma na celu wsparcie finansowe w opłacaniu zarejestrowanej opieki nad dziećmi.

Abyśmy mogli zakwalifikować się do otrzymania wsparcia finansowego, sprawujący opiekę nad naszym dzieckiem musi być zarejestrowany w Ofsted.

Należy spełnić następujące warunki, aby być upoważnionym do otrzymywania Working Tax Credit:

  • Samotni rodzice muszą pracować co najmniej 16 godzin tygodniowo
  • Obydwie osoby w związku muszą pracować 16 godzin w tygodniu lub więcej
  • Lub jedna osoba w związku musi pracować 16 godzin w tygodniu lub więcej, a druga być osobą ubezwłasnowolnioną

Element Tax Credit przeznaczony na opiekę dla dziecka pokryje do 80% kosztów prawnie przysługującej opieki. Kwota maksymalna tego elementu to:

  • L140 (80% z L175) na tydzień na jedno dziecko, oraz
  • L240 (80% z L300) na tydzień na dwoje lub więcej dzieci.

Finansowanie edukacji przedszkolnej

Wszystkie dzieci upoważnione są do bezpłatnej edukacji przedszkolnej rozpoczynającej się w semestrze po tym jak dziecko ukończy 3 lata, aż do momentu gdy rozpocznie naukę w szkole. Obecnie, dzieci mogą rozpocząć naukę w szkole w roku szkolnym (1 września do 31 sierpnia), w którym ukończą 5 lat.
W Southampton istnieje wiele przedszkoli, do których możesz posłać swoje dziecko, a niektóre opiekunki również oferują bezpłatne zajęcia.
Bezpłatne zajęcia trwają kilka godzin rano lub popołudniu, przez 5 dni w tygodniu w trakcie semestru.
Bezpłatna opieka dla dziecka podczas uczestnictwa w programie Training and Learning for Work („Szkolenie i nauka w celu znalezienia pracy”)
Jeśli masz 20 lat lub więcej i posiadasz jedno lub więcej dzieci, bezpłatny program Training and Learning for Work może pomóc w opłaceniu opieki dla dzieci w czasie, gdy ty uczysz się lub uczęszczasz na szkolenie.
Program skierowany jest dla rodziców, z których jedno nie pracuje, a drugie jest zatrudnione. Jeżeli zastanawiasz się nad zrobieniem kursu, który klasyfikowany jest jako forma rozwinięcia nowych umiejętności, dzięki którym możesz zdobyć nową pracę – jak np. krótki kurs z angielskiego lub matematyki, służący przypomnieniu wiadomości to dzięki programowi możesz uzyskać nawet do L175 na tydzień jako pomoc w pokryciu kosztów opieki dla dziecka.
Możesz być upoważniona do bezpłatnej opieki dla dziecka w ramach programu Training and Learning for Work jeśli masz 20 lat i więcej, nie pracujesz, oraz:

  • masz partnera, który pracuje
  • wasz całkowity roczny dochód na gospodarstwo domowe wynosi L20,000 lub mniej

Musisz korzystać z opieki, która zarejestrowana jest w Ofsted.

Uważaj

Pobierając tax credits i wszystkie inne zasiłki powinieneś natychmiast informować odpowiednie urzędy, jeżeli Twoja sytuacja ulegnie zmianie i zaczniesz więcej lub mniej zarabiać. Jeżeli tego nie zrobisz, będziesz musiał/a zwrócić całą otrzymaną sumę pieniędzy, a nawet możesz zostać wpisanym do rejestru karnego.

Child Benefit

Child Benefit jest wolnym od podatku świadczeniem, które dostaje się na wychowanie dziecka od rządu (niezależnie od Twoich dochodów). Zwykle jest wypłacane co 4 tygodnie, choć może być też wypłacane co tydzień, jeśli na przykład wychowujesz dziecko sama/sam.
Możesz starać się o Child Benefit jeśli Twoje dziecko:

  • ma poniżej 16 lat
  • ma więcej niż 16 lat i uczęszcza do szkoły lub odbywa szkolenie
  • ma 16 lub 17 lat, skończyło odpowiedni etap edukacji lub szkolenia i jest zarejestrowane do dalszej edukacji przez stosowną placówkę

Możesz starać się o Child Benefit nawet jeśli Twoje dziecko z Tobą nie mieszka. Jeśli mieszka ono z inną osoba, możesz starać się o Child Benefit jedynie w przypadku gdy:

  • płacisz na utrzymanie dziecka
  • kwota, którą płacisz na utrzymanie jest co najmniej taka sama, jak kwota Child Benefit, którą dostaje się na dziecko
  • Osoba, która wychowuje Twoje dziecko nie pobiera Child Benefit w swoim imieniu

Child Benefit wynosi L20.00 na tydzień na najstarsze dziecko, a L13.20 tygodniowo na każde kolejne dziecko.
Możesz złożyć aplikację o Child Benefit drukując formularz z internetu, ze strony HM Revenue & Customs (http://www.hmrc.gov.uk/forms/ch2.pdf), wypełniając go, a następnie wysyłając do biura Child Benefit lub zamawiając formularz telefonicznie, dzwoniąc na numer 0845 302 1444.
Wraz z wypełnionym formularzem należy wysłać akt urodzenia dziecka/dzieci.

Centra Dla Dzieci SureStart

Program SureStart został stworzony przez rząd UK, aby pomóc rodzinom i ich dzieciom poniżej 5. roku życia. Do niedawna tylko rodziny mieszkające w konkretnych częściach miasta Southampton mogły skorzystać z SureStart. Obecnie, program ten został rozszerzony na całe miasto.
W Centrach Dla Dzieci działa wiele różnych agencji, które oferują szeroko pojęte usługi dla Ciebie i dziecka w jednym miejscu.
Jest to miejsce, gdzie Twoje dziecko może poznać nowych przyjaciół i zdobywać nowe umiejętności podczas zabawy. W centrach tych można otrzymać profesjonalne porady na temat zdrowia i spraw rodzinnych, dowiedzieć się o szkoleniach i ofertach pracy lub po prostu spotkać się z innymi ludźmi.

Centra opieki dla dzieci tworzone są zgodnie z potrzebami lokalnej społeczności, dlatego każde centrum jest jedyne w swoim rodzaju. Istnieją jednak podstawowe świadczenia, które znaleźć można w każdym centrum:
Świadczenia dotyczące zdrowia dziecka i rodziny, poczynając od usług pielęgniarek środowiskowych, kończąc na wsparciu dotyczącym karmienia piersią
Większość ośrodków oferuje wysokiej jakości opiekę i wczesną edukację – te które tego nie oferują, mogą doradzić w sprawie opcji lokalnej opieki dla dzieci/
Porady dotyczące rodzicielstwa, opcji lokalnej opieki dla dziecka oraz dostępu do specjalistycznych świadczeń dla rodzin, takich jak logopedia, porady dotyczące zdrowego odżywiania się lub pomoc w zarządzaniu własnym budżetem
Pomoc w znalezieniu pracy lub szkolenia, poprzez powiązania z lokalnymi biurami Jobcentre Plus i organizatorami kursów

Centra opieki dla dzieci w Southampton:

Bassett i Lordswood 023 8083 3552
Bitterne i Bitterne Park 023 8044 6032
Central (Centrum Southampton) 023 8033 1635
Coxford, Lordshill, Shirley Warren 023 8083 3863
Freemantle 023 8033 1635
Millbrook, Redbridge i Maybush 023 8087 8387
North Shirley (Północna część Shirley) 023 8083 3552
Portswood i Bevois 023 8083 3552
Sholing 023 8036 3309
Swaythling 023 8083 3552
Thornhill 023 8091 7633
Townhill Park i Harefield 023 8091 5480
Weston 023 8043 7866
Woolston, Merry Oak i Peartree 023 8044 6032
Nawet jeżeli nie znasz dobrze angielskiego i tak możesz zadzwonić pod powyższe numery telefonów i poprosić o pomoc tłumacza. Z pewnością otrzymasz telefon zwrotny i pomoc tłumacza. Możesz też zadzwonić po pomoc do Children’s Information service pod numer 0800 169 8833.

Polska i Wschodnioeuropejska grupa zabaw dla dzieci

EU Welcome prowadzi grupę dla Polskich i innych rodzin z Europy Wschodniej we wtorki od 10:00 rano do 12:00 w południe w zakrystii kościoła St Boniface na ulicy 413 Shirley Road, Southampton, SO15 3JD. Aby uzyskać więcej informacji należy zadzwonić pod numer 07786 392886 lub po prostu przyjść w dowolny wtorek.

W jaki sposób uzyskać więcej informacji

Skontaktuj się z Children’s Information Service dzwoniąc BEZPŁATNIE pod numer 0800 169 8833.
Przyjdź do nas do biura na ulicy 68 Commercial Road, od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:30 do 16:30.
cis@southampton.gov.uk
www.southamptoncis.org
Możemy zapewnić pomoc tłumacza, który pomoże sie nam z Tobą porozumieć, gdy do nas zadzwonisz. Możemy również zamówić tłumacza, by był obecny podczas Twojej wizyty w naszym biurze.

EU Welcome
EU Welcome istnieje po to, by pomagać osobom mieszkającym w Southampton, które przyjechały z krajów Unii Europejskiej. Możesz skontaktować się z nami dzwoniąc pod numer: 07786 392886, wysyłając e-mail na adres euwelcome@yahoo.co.uk , lub wchodząc na nasza stronę www.euwelcome.org
EU Welcome
EU Welcome exists to help people in Southampton who come from E.U. countries. You can contact us by phone 07786 392886, by e mail euwelcome@yahoo.co.uk or you can check our website www.euwelcome.org

Dlaczego warto głosować?

Lista uprawnionych do głosowania na wyborach. Upewnij się że na niej jesteś!

Po co się rejestrować? Po co głosować? Przyjeżdżając do nowego kraju jest tyle rzeczy które musisz zrobić. Musisz znaleźć pracę i miejsce zamieszkania. Potrzebny ci Narodowy Numer Ubezpieczeniowy i jeśli jesteś z jednego z nowych państw członkowskich Unii Europejskiej musisz się zarejestrować w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Są też inne ważne zadania, jak otwarcie konta bankowego. Poniższa ulotka jest na temat jeszcze jednego ważnego aspektu życia w Wielkiej Brytanii; potrzebie zarejestrowania się na liście uprawnionych do głosowania w wyborach. Jest to nie tylko wymóg prawny, ale także dobra praktyka, nawet jeśli nie zamierzasz tu głosować.

Po co się rejestrować?

pozwoli ci to głosować w wyborach lokalnych i do Parlamentu Europejskiego
zaświadczy w banku że mieszkasz pod podanym adresem
pomoże ci w staraniach kredytowych – np. przy podpisywaniu kontraktów telefonii komórkowych, staraniach o kredyt gotówkowy lub hipoteczny
pozwoli ci postępować zgodnie z prawem

Czy moje dane będą dostępne innym?

Tak, prawo określa kto i w jakim celu ma dostęp do rejestru. Są dwie wersje rejestru:
Rejestr pełny, w którym ewiduje twoje imię i nazwisko. Każdy ma do niego wgląd. Zostanie on także udostępniony Agencjom kredytowym w celu zrewidowania twojej tożsamości jeśli ubiegasz się o kredyt. Może również zostać użyty w celu zapobiegania i wykrywania przestępstw.
Rejestr zredagowany; nie zawiera nazwisk osób, które o to poprosiły. Rejestr ten może zostać sprzedany każdemu kto o to poprosi.
Lista uprawnionych do głosowania na wyborach jest tylko dostępna w kolejności adresowej. W związku z tym trudno jest sprawdzić jak się nazywasz i gdzie mieszkasz.

Dlaczego powinienem głosować?

Ponieważ ludzie na których głosujesz będą podejmować decyzje w wielu dotyczących cię sprawach. Zabierz głos:
Kandydaci do Rady Miasta na których głosujesz będą podejmować decyzje w takich sprawach jak: podatek lokalny, gospodarka mieszkaniowa, szkoły, opieka społeczna, transport, drogi, biblioteki, ośrodki rekreacyjne, parki i zbiórka śmieci.
Kandydaci do Parlamentu Europejskiego na których głosujesz będą podejmować decyzje w takich sprawach jak: prawa człowieka, prawa pracownika, regionalny rozwój ekonomiczny, zdrowie i środowisko, rolnictwo i rybołówstwo.
Aby wziąć udział w głosowaniu na Członków Parlamentu (MP’s) w Westminster musisz być obywatelem Brytyjskim. Po więcej szczegółów wejdź na stronę www.ukba.homeoffice.gov.uk/britishcitizenship

W jaki sposób się zarejestrować?

Należy wypełnić załączony formularz. Wypełniony formularz może zostać dostarczony do Urzędu Wyborczego lub do Gateway, oba mieszczą się w Civic Centre, Southampton. Można go też przesłać na podany adres: Electoral Services, Southampton City Council, Civic Centre, Southampton SO14 7LY.

Ulotka została napisana i zaprojektowana przez Urząd Wyborczy, Rada Miejska Southampton we współpracy z projektem EU Welcome. Po więcej informacji na temat projektu EU Welcome wejdź na stronę www.euwelcome.org, skontaktuj się za pomocą maila: euwelcome@yahoo.co.uk lub telefonicznie pod numerem 07786392886.Po więcej informacji skontaktuj się z nami za pomocą maila: elections@southampton.gov.uk lub wejdź na stronę www.aboutmyvote.co.uk

Zakup własnego domu

Być może myślisz, że zakup własnego domu lub mieszkania w Hampshire to tylko marzenie…. Niniejszą ulotkę przygotowaliśmy, aby pomóc Ci zdecydować, czy to marzenie może stać się rzeczywistością.

Płacenie sporych kwot za wynajem mieszkania czy domu, który nigdy nie będzie Twój, na dłuższą metę nie ma sensu. Z drugiej strony zakup domu/mieszkania może wydawać się skomplikowanym procesem. Poniżej przedstawiamy kilka pomocnych wskazówek. Po pierwsze musisz sprawdzić, na co Cię stać.

Na ile mnie stać?

Najprawdopodobniej będziesz musiał wziąć pożyczkę hipoteczną w banku lub tzw. buidling society. Wysokość pożyczki będzie zależeć od Twoich dochodów oraz wysokości dotychczas zaciągniętych pożyczek. Orientacyjnie możesz założyć, że będziesz mógł pożyczyć trzy i pół raza tyle, ile wynosi roczny dochód Twojego gospodarstwa domowego, minus jakiekolwiek aktualnie spłacane pożyczki. Przykładowo, jeśli roczny dochód Twojego gospodarstwa wynosi 50,000 funtów, możliwe, że będziesz mógł dostać pożyczkę hipoteczną w wysokości 175,000 funtów. Jeśli dodatkowo posiadasz około 18,000 funtów oszczędności, jest całkiem prawdopodobne, że możesz samodzielnie kupić własny dom lub mieszkanie w Hampshire.

Jeśli te kwoty są dla Ciebie za wysokie nie myśl, że już wszystko stracone, czytaj dalej!

Jeśli roczny dochód Twojego gospodarstwa to około 25,000 funtów, a Twoje oszczędności wynoszą nie więcej niż 5,000, nie jesteś w stanie samodzielnie kupić mieszkania czy domu, gdyż wystarczyłoby to jedynie na pożyczkę w wysokości ok. 87,500 funtów, a to za mało, żeby kupić mieszkanie lub dom w Hampshire.
Istnieją jednak organizacje, takie jak np. Spółdzielnia Mieszkaniowa Swaythling (Swaythling Housing Society), które mogą pomóc Ci w zakupie domu/mieszkania korzystając z planów w ramach wspomaganego przez rząd programu Homebuy.
Aby dowiedzieć się więcej o pożyczkach hipotecznych skontaktuj się z niezależnym doradcą finansowym (independent financial advisor), bankiem lub building society. Poniżej podajemy listę doradców, którzy współpracują ze Swaythling Housing Society:

Best Advice Financial Planning Ltd
Southampton International Business Park
George Curl Way
Southampton SO18 2RZ
Pinewood Chineham
Business Park
Crockford Lane
Basingstoke RG24 8AL
Tel: 0800 018 2378
Fax: 020 8255 5540
enquiries@bestadvice.co.uk
www.bestadvice.co.uk

Imperial Independent Financial Advisers Ltd
Imperial House
94 Oakley Road
Shirley
Southampton
Hampshire SO16 4LJ
Tel: 0845 6035708 (lo-call)
Fax: 02380 705445
enquiries@iimsltd.com
www.iimsltd.com

Threshold (Southampton) Ltd
Room S6 35 Carlton Crescent
Southampton
SO15 2EW
Tel: 0870 0330800
Fax: 02380 332252
www.thresholdmortgages.com

Stephen J Douglas
4 Winton Square
Basingstoke
Hants RG21 8EN
Tel: 01256 472722
Fax: 01256 843 177
www.sjdfinancial.co.uk

Oszczędności

Niezależnie od tego, czy będziesz kupować dom/mieszkanie na własną rękę, czy przy pomocy któregoś z programów rządowych, będziesz potrzebować co najmniej 2,500 funtów na opłaty prawne i proceduralne oraz wystarczającą kwotę na depozyt w wysokości 10% wartości kupowanej nieruchomości. Aby zatem kupić dom/mieszkanie za 150,000 funtów będziesz potrzebować 15,000 funtów na depozyt. Jeśli jednak chciałbyś kupić 25% domu/mieszkania w tej samej cenie korzystając z programu Homebuy, na depozyt będziesz potrzebować jedynie 3,750 funtów.

Co dalej?

Jeśli już wiesz na co Cię stać, możesz zacząć sprawdzać, jakie są ceny domów/mieszkań w interesującej Cię okolicy. Możesz szukać przez agentów mieszkaniowych (estate agents) lub na stronach internetowych takich jak
www.rightmove.co.uk. Jeśli jesteś w stanie kupić samodzielnie, możesz zacząć umawiać się z agentem na oglądanie wybranych domów/mieszkań. Możesz również oferować cenę niższą od proponowanej, gdyż zawsze istnieje możliwość, że Twoja oferta zostanie zaakceptowana przez sprzedającego.

Gdy cena jest już uzgodniona, musisz znaleźć prawnika (chodzi o prawnika określanego mianem solicitor), który będzie Cię reprezentował. Następnie otrzymasz tzw. HIP (Home Information Pack) – pakiet z informacjami o domu/mieszkaniu. Zawsze proś o HIP. Jest on darmowy i zawiera niezbędne informacje. W następnej kolejności będziesz musiał zapłacić za wycenę wartości nieruchomości oraz za opinię o stanie budynku/mieszkania sporządzoną przez rzeczoznawcę wyznaczonego przez pożyczkodawcę (Twój bank lub building society). Będziesz również musiał zwrócić się o pożyczkę hipoteczną do wybranego pożyczkodawcy. O pomoc w aplikacji o udzielenie pożyczki możesz zwrócić się do niezależnego doradcy finansowego.

Twój prawnik zajmie się prawną stroną zakupu i jeśli pożyczka hipoteczna zostanie Ci udzielona, powinien następnie być w stanie sfinalizować pozostałe szczegóły, zaaranżować wymianę kontraktów (umów między Tobą a sprzedającym dotyczących szczegółów transakcji) oraz doprowadzić akt zakupu do końca.

Pamiętaj, że dopóki nie nastąpi wymiana kontraktów ze sprzedającym, zawsze istnieje możliwość, że transakcja nie dojdzie do skutku ? z różnych powodów, łącznie z tym, że sprzedający może się rozmyślić. Jeśli tak się stanie, nie będziesz mógł odzyskać pieniędzy, które już zapłaciłeś tytułem różnorakich opłat. To ryzyko istnieje zawsze, jednakże większość transakcji przebiega zgodnie z planem.

Co jeśli nie stać mnie, aby od razu kupić cały dom/mieszkanie?

Swaythling Housing Society, podobnie jak inne spółdzielnie mieszkaniowe, oferuje również możliwość zakupu domu/mieszkania poprzez wspierany przez rząd program Homebuy. Celem różnorakich planów w ramach tego programu jest pomoc osobom, których nie stać na samodzielny zakup domu/mieszkania, a konkretnie osobom, których gospodarstwa domowe posiadają roczny dochód pomiędzy 18,000 a 60,000 funtów. W przypadku dochodów zbliżających się do maksimum powyższego przedziału trzeba dodatkowo udowodnić, iż nie stać nas na kupno samemu. Aby uzyskać więcej informacji zadzwoń na numer 023 8062 8004 lub odwiedź stronę www.homesinhants.co.uk.

W ramach programu Homebuy istnieją różnorakie plany. Główny plan to tzw. :

Newbuild Homebuy
Jest to plan tzw. wspólnej własności (shared ownership) lub inaczej plan częściowego zakupu i częściowego wynajmu (part buy part rent scheme). Możesz kupić swoją część nieruchomości za pożyczkę hipoteczną i oszczędności, a za pozostałą część płacić niską opłatę za wynajem. Możesz tę pozostałą część wykupić później – jeśli zechcesz, za cenę jej aktualnej wartości rynkowej.

Gdzie i co mogę kupić?

Aktualnie w Hampshire jest do wyboru ponad 250 osiedli, z których możesz wybierać. Możesz skorzystać ze strony www.homesinhants.co.uk aby przeglądać interesujące Cię oferty w wybranej okolicy. W większości są to nowo wybudowane domy i mieszkania. Korzystając ze strony możesz również zarejestrować się w Swaythling Housing Society, które jest jednym z wyznaczonych przez rząd agentów Homebuy oraz skontaktować się z deweloperem. Jest możliwe, że nie trzeba będzie wpisać się na listę oczekujących i umówić się na obejrzenie domu/mieszkania od razu. Ponadto po dokonaniu rejestracji, Swaythling Housing Society przekaże Twoje dane innym spółdzielniom mieszkaniowym posiadającym bądź budującym domy/mieszkania w interesującej Cię okolicy. яндекс

W przypadku dużego zainteresowania spółdzielnia może decydować o kolejności rozpatrywania aplikacji, zwłaszcza w przypadku domów.

Czy muszę przynależeć do określonej kategorii zawodowej jako tzw. keyworker?

W przypadku niektórych planów w ramach programu Homebuy pierwszeństwo przyznawane jest osobom pracującym w określonych zawodach. Chodzi o zawody takie jak nauczyciel, pielęgniarka, policjant itp., innymi słowy o zawody związane z pracą na rzecz społeczności. Osoba wykonująca któryś z tych zawodów to tzw. keyworker. W większości przypadków jednak, zgodnie z opinią rządu, że każdy powinien być w stanie kupić dom/mieszkanie zaspokajające jego potrzeby, program pozwala na zakup domu/mieszkania osobom spoza tych profesji.

A co z recesją? Czy to odpowiedni moment na kupno domu/mieszkania?

Jeśli planujesz kupić swój pierwszy dom/mieszkanie, to właśnie teraz jest najlepsza pora, by to zrobić. Spadające ceny nieruchomości spowodowały, iż zakup domu bądź mieszkania stał się nawet bardziej realistyczny. Domy i mieszkania, na które nie było Cię stać jeszcze rok temu, są teraz zdecydowanie bardziej dostępne. Ponadto kupując wspólnie ze spółdzielnią wkraczasz na drogę do posiadania całkowicie własnego domu/mieszkania bez ryzyka związanego z ewentualnym dalszym spadkiem cen nieruchomości, gdyż to spółdzielnia bierze ten ciężar na siebie.

Nie jestem pewien czy chcę kupić nowy dom/mieszkanie, a ponadto i tak nie ma żadnych w mojej okolicy. Co mogę zrobić?

Możesz zastanowić się nad opcją odkupienia domu/mieszkania od kogoś, kto chce sprzedać. Będzie to tzw. resale property, czyli nieruchomość która została zakupiona na drodze wspólnej własności (shared ownership) i której właściciel chce teraz sprzedać swoją część. Spółdzielnie mieszkaniowe mają listy takich domów/mieszkań, a ponadto możesz zajrzeć na stronę taką jak np. www.yourhomefinder.co.uk, gdzie znajdziesz domy/mieszkania do nabycia drogą wspólnej własności.

Czy plany w ramach programu Homebuy są dostępne także dla rodzin?

Jak najbardziej. Wiele dostępnych domów/mieszkań posiada dwie lub więcej sypialni i jest idealnych dla rodzin. Jak najbardziej zachęcamy rodziny z dziećmi do aplikowania. Wiek także nie gra roli, jeśli tylko posiadasz wystarczające fundusze na zakup swojej części domu/mieszkania.

Jeśli znajdę nieruchomość, która spełnia moje oczekiwania, czy mam gwarancję, że będę mógł kupić właśnie ją?

Niestety nie zawsze. Przydział domów/mieszkań odbywa się według ścisłych zasad pierwszeństwa. Chętne osoby zostają oszacowane według określonych kryteriów i na tej podstawie przydziela im się miejsce na liście oczekujących. Jeśli nie jesteś na początku listy w przypadku wybranego domu/mieszkania, próbuj dalej, gdyż jest szansa, że zajmiesz lepsze miejsce na liście oczekujących na inną nieruchomość.

Co jeśli zechcę stopniowo wykupywać kolejne części domu/mieszkania w przyszłości?

Takie kupowanie na raty nosi nazwę staircasing i jest jak najbardziej rekomendowane. Wraz z upływem czasu, gdy stać Cię, aby wykupić kolejną część domu/mieszkania możesz skontaktować się w tej sprawie ze spółdzielnią.

Czy będę potrzebować jeszcze jakiejś innej pomocy?

Nadal będziesz musiał korzystać z usług prawnika (solicitor), nawet jeśli kupujesz w programie Homebuy. Twoja spółdzielnia i/lub deweloper powinni posiadać listę prawników specjalizujących się w programie Homebuy, których często niełatwo znaleźć. Polecamy także skorzystanie z usług niezależnego doradcy finansowego (independent financial advisor, skrót: IFA), który również specjalizuje się w transakcjach tego typu. Dzięki ich usługom unikniesz narażania się na straty finansowe.

Pytania

Nie obawiaj się zadawania pytań. Zakup nieruchomości to prawdopodobnie jeden z większych zakupów jaki kiedykolwiek zrobisz. Pytaj jak wysokie będą Twoje miesięczne opłaty i czy są jeszcze jakieś dodatkowe, ukryte koszty. Dowiedz się, co się będzie działo, jeśli stopa oprocentowania Twojej pożyczki hipotecznej wzrośnie. Czytaj wszystko uważnie i nie podpisuj, jeśli czegoś nie rozumiesz.

Co jeśli jednak nie stać mnie na żaden z planów w programie Homebuy?

Swaythling Housing Society posiada także domy i mieszkania do wynajęcia. Możesz je znaleźć na stronie www.homesinhants.co.uk lub zadzwonić na numer 023 8062 8004, aby uzyskać więcej informacji. Posiadamy także nieumeblowane mieszkania w Ocean Village, Southampton, Swaythling i Eastleigh na które nie ma list osób oczekujących, a ceny wynajmu nie przekraczają 600 funtów miesięcznie.

Prezentacje programu Homebuy

Od czasu do czasu organizowane są prezentacje programu Homebuy, podczas których możesz dowiedzieć się o możliwościach zakupu w najbliższej okolicy. Informacje o zbliżających się prezentacjach w Twojej okolicy znajdziesz na naszej stronie internetowej oraz w prasie.

Historia z „Happy Endem”

Vicky Griffin pracuje w wydziale Public Relations w Portsmouth City Teaching Primary Care Trust i do tej pory mieszkała w domu wynajmowanym wraz z innymi osobami. Bardzo zależało jej, aby wreszcie mieć swoje własne mieszkanie. W tym celu zarejestrowała się na stronie www.homesinhants.co.uk. Wkrótce została zaproszona do obejrzenia mieszkania na osiedlu Mulvany Court w Portsmouth.

„Myślałam, że te świeżo wykończone mieszkania będą dla mnie za drogie, ale okazało się, że mogę mieć swoje własne 3-pokojowe (2-bedroom) mieszkanie w centrum miasta za nie więcej niż 650 funtów na miesiąc!”
Po skonsultowaniu się z doradcą finansowym Vicky dostała ofertę mieszkania. „Dostałam tę możliwość, iż mogłam sama wybrać z przedstawionych mi propozycji. Wybrałam mieszkanie na najwyższym piętrze. Ma ono przestronny przedpokój, duży pokój jest w kształcie litery L, co daje nieco więcej miejsca, sypialnie są również sporych rozmiarów, no i można się od razu wprowadzić bez potrzeby remontowania!”

Vicky nie mogła się doczekać zakupu mebli do swojego nowego mieszkania. Nareszcie ma miejsce, które może urządzić po swojemu, a co najważniejsze – nazwać domem.

I na zakończenie.
Niniejsza ulotka została przygotowana przez EU Welcome we współpracy ze Spółdzielnią Mieszkaniową Swaythling (Swaythling Housing Society). Zwróciliśmy w niej uwagę na korzyści rządowego programu Homebuy. Oczywiście nie oznacza to, że musisz z niego skorzystać. Możesz także po prostu udać się do agencji mieszkaniowej i szukać domu/mieszkania na własną rękę. W każdym z tych przypadków jednakże zwróć się o poradę do niezależnego doradcy finansowego i korzystaj z usług prawnika (solicitor) mającego doświadczenie w kupnie domów i mieszkań (chodzi o tzw. conveyancing).
EU Welcome jest organizacją udzielającą wsparcia osobom z nowoprzyjętych krajów Unii Europejskiej mieszkającym i pracującym w Hampshire. Możesz skontaktować się z nami poprzez stronę www.euwelcome.org, email euwelcome@yahoo.co.uk lub dzwoniąc na numer 07786 392886.