Child benefit. Wszystko o zasiłku na dziecko w UK

Kiedy Polacy mogą otrzymywać Child Benefit? Czy jest wypłacany na dziecko w Polsce? Jak należy się starać o ten zasiłek? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące zasiłku na dziecko w UK.

Każdy rodzic lub opiekun, który ma dziecko w wieku do lat 16 lub uczące się do 20 lat, jest uprawniony do ubiegania się o Child Benefit. Jest to zasiłek przyznawany każdej rodzinie posiadającej dzieci, niezależnie od dochodów na członka rodziny . Tylko jedna osoba może otrzymywać Child Benefit na jedno dziecko. W przypadku rodziców muszą oni zdecydować, które z nich złoży aplikację.

Child Benefit a dochody

Zasiłek ten jest niezależny od dochodu rodziców i zostanie przyznany każdej rodzinie. Jest wypłacany w takiej samej wysokości obojętnie od dochodu. Jeśli natomiast co najmniej jedno z rodziców zarabia powyżej £50,000 rocznie, musi zapłacić podatek, tzw. High Income Child Benefit Charge.

Child Benefit komu się należy

Każdemu rodzicowi lub opiekunowi dziecka. W przypadku gdy dziecko nie mieszka z osobą składającą wniosek, Child Benefit może zostać również przyznany jeśli osoba łoży na utrzymanie dziecka regularnie i kwoty te są co najmniej równe zasiłkowi oraz na dziecko nie jest już brany zasiłek Child Benefit lub jego odpowiednik jeśli dziecko mieszka w innym kraju przez inną osobę.

Jak wypłacany jest Child Benefit

Child Benefit jest zwykle wypłacany co 4 tygodnie na konto bankowe wskazane we wniosku. Samotni rodzicie lub osoby otrzymujące niektóre zasiłki np. Income Support, mogą otrzymywać zasiłek co tydzień.

Child Benefit a emerytura

Jeśli dziecko ma mniej niż 12 lat, a jedno z rodziców nie pracuje, lub zarabia zbyt mało, aby płacić składki na National Insurance, otrzymywanie Child Benefit może pomóc mu w zbieraniu składek na przyszłą emeryturę. Za lata podczas, których rodzic otrzymuje Child Benefit i nie pracuje opiekując się dzieckiem są naliczane tzw. National Insurance credits, które liczą się do przyszłej emerytury. Dzięki temu rodzic opiekując się dzieckiem nie ma przerwy w płaceniu składek.

Jak się starać o Child Benefit

Należy wypełnić formularz CH2 i wysłać go na poniższy adres. Formularz można pobrać z internetu lub zamówić na infolinii Child Benefit. Formularze otrzymują również mamy w szpitalu po porodzie.

Child Benefit Office (GB)
Washington
Newcastle upon Tyne
NE88 1ZD

Wraz z formularzem należy przesłać akt urodzenia dziecka (lub adopcji).

Ile czeka się na decyzję

Od momentu złożenia wniosku, na przyznanie Child Benefit czeka się nawet do 12 tygodni. Czas ten może być dłuższy, jeśli dopiero co przyjechałeś do Wielkiej Brytanii. Zasiłek może być wypłacony maksymalnie do 3 miesięcy wstecz.

Brytyjskie obywatelstwo

Poradnik dla obywateli Unii Europejskiej ubiegających się o obywatelstwo brytyjskie.

(I) Obywatele UE mogą ubiegać się o obywatelstwo brytyjskie drogą naturalizacji (Naturalisation),

(II) Wymogi, które należy spełnić i (w większości) udokumentować:

  1. Być w wieku powyżej 18 lat,
  2. Być zdrowym umysłowo,
  3. Posiadać zamiar dalszego życia w UK,
  4. Umieć komunikować się w języku angielskim (lub walijskim, gaelickim szkockim),
  5. Posiadać “wystarczającą” wiedzę o życiu w UK,
  6. Być osobą o dobrej reputacji,
  7. Być rezydentem UK co najmniej 5 lat (uzyskując rezydenturę stałą), z czego:
    Okres 5 lat rezydentury musi upłynąć przed datą złożenia aplikacji,
    Nie przebywać więcej niż 450 dni poza granicami UK w okresie tych 5 lat,
    Nie przebywać więcej niż 90 dni poza granicami UK w ostatnich 12 miesiącach tych 5 lat,
    Być wolnym od wykroczeń imigracyjnych w okresie tych 5 lat.
  8. Dla obywateli Unii Europejskiej dodatkowo należy posiadać rezydenturę stałą przez okres 12 miesięcy przed złożeniem aplikacji o obywatelstwo. Czyli w praktyce aplikację można złożyć dopier po upłynięciu 6 lat od przybycia od UK.

Kroki procesu i dokumentacja wymogów:

Proces rejestracji należy zacząć od spełnienia wymogów 4 i 5. Osoby, które władają jednym z wymienionych języków mogą podejść do egzaminu „Life in the UK test”. Oficjalne materiały do przygotowania się do egzaminu można kupić on-line z The Stationery Office (link na końcu dokumentu). Dostępnych jest kilka różnych książek, najważniejszą jest „Life in the United Kingdom: A Journey to Citizenship – 2nd Edition”, która kosztuje £9.99. Koszt egzaminu to £50.00. Najbliższe centrum egzaminacyjne w okolicach Southampton znajduje się w Eastleigh.

Osoby, które nie znają żadnego z wymaganych języków, powinny ukończyć kurs języka angielskiego i obywatelstwa (ESOL course in English with citizenship). Link do stron z informacjami znajduje się na końcu dokumentu.

Po otrzymaniu certyfikatu ukończenia kursu lub zdanego egzaminu, następuje czas na wypełnienie aplikacji i skompletowanie dokumentów, które trzeba do niej załączyć.

Należy wydrukować formularz AN (Application form AN) oraz dokumenty ze szczegółowymi informacjami jak wypełnić ten formularz (Guide and Booklet AN)

Dokumenty, które trzeba załączyć z formularzem rożnią się w zależności od indywidualnych historii aplikantów. Dlatego bardzo ważne jest dobre zapoznanie się z instrukcjami do dormularza AN, gdzie podana jest szczegółowa lista akceptowanych dokumentów dla każdego wymogu.

Po pozytywnym rozpatrzeniu aplikacji, należy skontaktować się z lokalnym Register Office, aby zapisać się na ceremonię wręczenia obywatelstwa. Nowe obywatelstwo wchodzi w życie z dniem tejże ceremonii i wręczenia certyfikatu naturalizacji.

Koszty

  • Egzamin – £50.00 + książka (£9.99) = £59.99
  • Aplikacja (1 osoba) – £851.00*
  • Aplikacja (2 osoby – małżeństwo lub osoby pozostające z cywilnym związku, które mieszkają razem i składają aplikację w tym samym czasie) – £1,317.00*

* Koszt ten pokrywa rozpatrzenie aplikacji oraz ceremonii nadania obywatelstwa. Koszt nie pokrywa wydania brytyjskiego paszportu.

Ile kosztuje budowa domu? Policz zanim zaczniesz

Twoje najlepsze wakacje to budowa domu szwagra na wsi? Cała wieś świętowała zawieszenie wiechy? Rozczarujemy cię – nie powtórzysz tego eksperymentu w Anglii. Tu jest o wiele trudniej wybudować własny dom.

Rocznie ok. 20 000 osób rozpoczyna budowę własnego domu w UK. Stanowi to mniej więcej 12 proc. liczby mieszkań budowanych rocznie w Anglii. Jak widać, rynek ten jest zmonopolizowany przez developerów. I trudno się dziwić, bo budownictwo to zawsze gwarancja dużych zysków. Wyliczono, że samodzielna budowa daje przeciętnie 30 proc. oszczędności w stosunku do kupna istniejących nowo wybudowanych. Znając zaradność Polaków, prawdopodobnie można oszczędzić jeszcze więcej. Tak wygląda teoria. W praktyce jest jedno „ale”.

Aby poradzić sobie w gąszczu przepisów, dokumentacji i decyzji, potrzeba ogromnej wiedzy, doświadczenia i jeszcze większej cierpliwości. Dlatego w Anglii najpopularniejszym sposobem na zostanie właścicielem nieruchomości jest jej nabycie, a potem… przebudowa. Na wybudowanie domu od podstaw porywają się naprawdę nieliczni, którzy znają się na tej branży i niestraszne im formalności i przeszkody.

– Dowodem na słaby rozwój rynku nowego budownictwa, jest niewielka oferta kredytowa banków – stwierdza Sławomir Świerczyński, doradca ds. nieruchomości z Gainsborough. – Nawet nie wszystkie z nich mają w ofercie self-build-mortgage, jak nazywa się w Anglii pożyczka na budowę domu. Różnica między nią a zwykłym kredytem hipotecznym jest taka, że w przypadku budowy domu pieniądze są wypłacane wraz z kolejnymi etapami budowy, a nie za jednym razem, jak przy kupnie domu, gdzie cała kwota jest przelewana na konto sprzedającego.

Warto też pamiętać, że należy dysponować wkładem własnym, ponieważ z banku można otrzymać pomiędzy 25 a 80 proc. wartości działki budowlanej i 65-95 proc. kosztów budowy. Pamiętaj też, iż nie zafundujesz sobie willi w stylu zakopiańskim na przedmieściach Coventry, nawet jeśli od zawsze o niej marzyłeś. Tutejsze domy muszą zachować jedność stylu, więc nie bardzo jest tu miejsce na kreatywność projektanta.

Jeśli decydujesz się na zakup działki, wybierz taką, na której stoją już stare budynki do wyburzenia. Unikniesz sytuacji, w której urząd nie wyda ci pozwolenia na budowę. To w Anglii nie jest wcale takie rzadkie! Opcja taka może wydawać się droższa, ale jednocześnie, możesz zyskać dzięki dostępowi do połączeń kablowych, elektryczności i gazu, instalacji kanalizacyjnej oraz wodociągowej, co zaoszczędzi znacznych sum pieniędzy później. Jeśli marzysz o zatrudnieniu ekipy z Polski, pamiętaj, że u nas buduje się nieco inaczej. Czy stać cię na ściąganie fachowców za każdym razem, gdy będziesz potrzebował dobudówki, przeróbki czy naprawy?

Ważne jest, aby wziąć pod uwagę pewną ilość pieniędzy na pokrycie nieprzewidzianych wydatków, które mogą się pojawić (ok. 10-15 proc. budżetu). Jeśli masz umiejętności budowlane, ale nie chcesz robić wszystkiego sam, możesz zatrudnić robotników, którzy wykonają tylko najbardziej techniczne prace, elektryczne czy hydrauliczne. Pamiętaj jednak, że musisz wszystko bardzo dokładnie zaplanować na początku swojego projektu. Plany te są istotne, ponieważ każde odstępstwo od zatwierdzonego przez urząd planu, to dodatkowe koszty i czas na uzyskanie akceptacji.

Pośpieszne planowanie doprowadzi do zwiększenia kosztów i opóźni datę ukończenia budowy. Jak widać, budowa domu może być satysfakcjonująca. Głównie jednak jest źródłem stresu. Może zatem lepiej kupić gotowy budynek?

10 kroków do własnego domu

Stało się, decyzja zapadła: kupujecie dom. Macie dość wynajmowania ciasnego pokoju, użerania się z męczącymi współlokatorami czy płacenia bajońskich sum landlordowi. Zawsze lepiej być „na swoim”. Poniżej krótki przewodnik w 10 krokach. Doradza Sławomir Świerczyński, który zebrał swoje doświadczenia doradzając przy zakupie ponad 50 domów.

  1. Podejmijcie decyzję. Co chcecie kupić: dom wolnostojący, szeregowiec czy mieszkanie? Ważny jest też metraż, liczba pokoi, lokalizacja. Potrzebujecie garażu, ogrodu a może tarasu? Dom ma być nowy, gotowy do zamieszkania, a może wolicie tańszy, ale przeznaczony do remontu?
  2. Przeliczcie wasze oszczędności. Czy macie odłożone wystarczająco dużo pieniędzy na depozyt i pokrycie kosztów dodatkowych? Nawet jeśli nie, warto skontaktować się z firmami doradczymi pośredniczącymi w zakupie nieruchomości.
  3. Sprawdźcie koniecznie różne formy nabycia nieruchomości. Być może uda się wam skorzystać z rządowego programu „NewBy”? Albo zdecydujecie się na opcję „rent to buy”. Być może w waszym przypadku atrakcyjny będzie program „shared ownership”. Możliwości jest wiele, przeanalizujcie wszystkie.
  4. Wyliczcie swoją zdolność kredytową. Takie informacje można otrzymać w każdym banku lub u doradcy kredytowego (mortgage adviser). Wyliczenie waszej zdolności kredytowej powinno trwać nie dłużej niż 30 minut. Uwaga! Nie warto korzystać z banku lub doradcy, który za tę czynność pobiera opłatę.
  5. Przygotujcie się na koszty dodatkowe. Gdy macie już wyliczoną zdolność kredytową, znacie cenę nieruchomości oraz wielkość depozytu (zwykle od 5 do 25 proc. ceny domu), musicie przygotować się jeszcze na koszty dodatkowe. Są to: notariusz (solicitor), doradca finansowy (mortgage adviser), koszty kredytu (lender’s application/arrangement fees, wycena (valuation), ubezpieczenie domu (home insurance), land registry (rejestracja w księgach wieczystych) a czasem stamp duty tax (podatek). Koszty dodatkowe to średnio kilka do kilkunastu tysięcy funtów.
  6. Poszukajcie waszego domu. Wiecie już, ile możecie pożyczyć, ile będzie wynosić rata miesięczna, macie depozyt i środki na koszty dodatkowe. Nareszcie możecie poszukać upragnionego domu. Jest wiele sposobów. Warto spojrzeć na strony interenetowe takie jak: rightmove.co.uk, zoopla.co.uk, findaproperty.com. czy nestoria.co.uk Wybierzcie się na spacer po okolicy, w której chcecie mieszkać i sprawdźcie, jakie nieruchomości są wystawione na sprzedaż. Przejrzyjcie lokalne gazety i podzwońcie po agencjach nieruchomości. Ciekawym sposobem są też aukcje (doradzamy wybrać się na nie w towarzystwie prawnika) lub aukcje internetowe. Te ostatnie możecie przejrzeć na następujących stronach: property-auctions.net, cheapproperty.net, lub propertyauctionnews.co.uk.
  7. Targujcie się. Znaleźliście wymarzony dom? Koniecznie złóżcie ofertę w agencji, która go sprzedaje. Warto zawsze trochę negocjować i kręcić nosem, a nuż uda się kupić za niższą cenę?
  8. Wybierzcie prawnika. Gdy dobiliście targu, należy sfinalizować sprawę. Właściwie każdy notariusz może wam pomóc. Ale nie zaszkodzi popytać znajomych o rekomendacje lub porozmawiać z kilkoma osobiście.
  9. Ubezpieczcie dom. Jeśli już wszystko jest zapięte na ostatni guzik i znacie datę podpisania umowy końcowej, postarajcie się o ubezpieczenie. Jest to ostatni dokument, jaki musicie dostarczyć do prawnika.
  10. Odbierzcie klucze. To wszystko – możecie zamieszkać w Waszym Wymarzonym Domu!

Jak używać grzejników akumulacyjnych (ang. storage heaters)?

Ogrzewanie akumulacyjne zostało zaprojektowane w sposób umożliwiający korzystanie z niskiej taryfy nocnej za elektryczność do ogrzewania mieszkania. Niniejszy przewodnik wyjaśni ci, jak najlepiej wykorzystać ten system grzewczy, wskazując różne rodzaje grzejników akumulacyjnych oraz taki sposób używania ich, by energia nie była marnowana.

Grzejniki akumulacyjne podczas niskiej taryfy nocnej magazynują ciepło, które jest następnie stopniowo uwalniane przez cały dzień do ogrzewania domu. Nowoczesne grzejniki akumulacyjne mocowane są do ściany, aby zwiększyć ich stabilność. Każdy z grzejników posiada oddzielny przewód elektryczny i każdy powinien posiadać oddzielny włącznik znajdujący się na ścianie obok grzejnika.
Włącznik na ścianie powinien być włączony (ustawiony na 'on’) przez cały okres grzewczy. Specjalna instalacja elektryczna zapewni pobieranie tańszej energii elektrycznej. Większość tego typu grzejników ma 2 pokrętła regulujące. Znajdują się one na górze z prawej strony grzejnika, czasem pod klapą.
Regulator mocy wejściowej (ang. input/ charge control) kontroluje ilość magazynowanego ciepła. Podczas bardzo zimnych dni ustaw go na 'maksimum’. Kiedy jest cieplej, zmniejsz ustawienie. Powinieneś używać tego pokrętła tylko w razie zmiany warunków pogodowych.
Regulator mocy wyjściowej (ang. output control/ room temperature control/ boost control) decyduje, jak dużo zmagazynowanego ciepła zostaje uwolnionego poprzez otwieranie i zamykanie klapki znajdującej się za przednią kratką grzejnika. Im większy będzie numer ustawiony na tym pokrętle, tym klapka będzie się częściej otwierać dając więcej ciepła. Ustaw pokrętło na niższy numer podczas dnia (najniższy jeśli jesteś poza domem), aby jak najoszczędniej korzystać z ogrzewania. Ustaw pokrętło na wyższy numer wieczorem lub kiedy przyjdziesz do domu, jeśli potrzebujesz więcej ciepła. Przed pójściem spać, ustaw z powrotem na najniższą moc.

Automatyczne grzejniki akumulacyjne są bardzo proste w użyciu, gdyż pozwalają na wcześniejsze ustawienie temperatury na każdym z grzejników.
Należy regulować pokrętło mocy wejściowej (input/ charge) przez pierwszych kilka dni zanim zostanie ustalona idealna temperatura. Kiedy zostanie znaleziona odpowiadająca Ci temperatura, nie należy zmieniać ustawień pokrętła, gdyż grzejnik automatycznie dostosuje ilość ciepła do Twojego ustawienia.
Można zwyczajnie ustawić regulator mocy wyjściowej (output/ boost) na minimum. Jeśli w ciągu dnia będziesz potrzebować więcej ciepła ustaw więcej mocy na pokrętle. Pozostawiając wyższe ustawienie na pokrętle spowodujesz, że będzie następował automatyczny wzrost temperatury każdego dnia.

Można regulować oddzielnie temperaturę na poszczególnych grzejnikach akumulacyjnych, co oznacza możliwość ustawienia różnej temperatury w różnych pokojach. Grzejniki te używane w sposób poprawny zapewnią dużo tańsze ogrzewanie niż kominki elektryczne czy konwektory.

Piecyki akumulacyjne dwufunkcyjne mają wbudowany konwektor, który działa niezależnie według zwykłej stawki dziennej. Jest on użyteczny, kiedy potrzebujemy nieco bardziej ogrzać mieszkanie w bardzo chłodne dni lub też na początku czy pod koniec sezonu grzewczego, kiedy potrzebujemy niewiele ciepła, a druga część grzejnika akumulująca ciepło jest wyłączona. Konwektor nie jest ekonomiczny, a więc niezalecany do używania jako główne źródło ciepła podczas całego sezonu grzewczego.
Regulatory mocy wejściowej i wyjściowej działają tak jak w opisanych wyżej grzejnikach zwykłych i automatycznych.
Konwektor umiejscowiony z przodu grzejnika posiada własną regulację z czerwoną lub pomarańczową diodą wskazującą, że konwektor jest włączony.

Piecyki akumulacyjne z wentylatorem wykorzystują wiatraczek regulujący wychodzące ciepło i wydmuchujący z dołu grzejnika ciepłe powietrze do pomieszczenia. Niektóre modele mają również wbudowany konwektor działający niezależnie według zwykłej stawki dziennej podobnie jak w piecykach dwufunkcyjnych.
Regulator mocy wejściowej kontroluje ilość magazynowanego ciepła. W bardzo zimne dni ustaw regulator na najwyższy wskaźnik, w cieplejsze wybierz niższy wskaźnik. Należy zmienić ustawienia jedynie w razie zmiany warunków pogodowych.
Wiatraczek reguluje wychodzące ciepło i wydmuchuje ciepłe powietrze do pomieszczenia. Niektóre modele posiadają dwuprędkościowy wiatraczek umożliwiający regulację ilości emitowanego ciepła. Niski numer na pokrętle decyduje o normalnej pracy grzejnika, zaś wysoki numer lub ustawienie boost powoduje szybkie ogrzanie pomieszczenia.
Niektóre grzejniki akumulacyjne z wentylatorem posiadają automatyczny kontroler mocy wejściowej z wbudowanym czujnikiem monitorującym temperaturę powietrza. Po wybraniu dogodnego ustawienia grzejnika nie należy go zmieniać, gdyż grzejnik dostosuje ilość magazynowanego ciepła do twoich ustawień.
W trakcie nocy grzejnik ustala potrzebną ilość ciepła do zmagazynowania, należy zatem upewnić się, że funkcja boost jest wyłączona (OFF) oraz zmniejszyć ustawienia regulatora temperatury do MINIMUM, aby grzejnik mógł się naładować.
W przypadku grzejników z wentylatorem i umocowanym do nich konwektorem, włącznik i wyłącznik oraz regulatory temperatury znajdują się zazwyczaj z prawej strony grzejnika.

Zapamiętaj: wykorzystaj jak najlepiej zmagazynowaną w grzejniku tańszą energię cieplną, używaj konwektora jedynie kiedy to konieczne.

Bezpieczne korzystanie z ogrzewania piecykami akumulacyjnymi
Dobrze jest zamontować odpowiednie zabezpieczenie na wypadek pozostawienia bez nadzoru młodszych dzieci, osób starszych lub nie w pełni sprawnych w pobliżu grzejnika.
Nigdy nie przykrywaj powierzchni grzejnika ani nie blokuj powietrza wydostającego się z kratki grzejnika.
Upewnij się, że zasłony znajdują się w odległości minimum 150mm od górnej części grzejnika.

Southampton City Council dziękuje firmie Southern Electric za możliwość skorzystania z materiałów informacyjnych.

Wilgoć w domu – jak sobie radzić?

Krótka informacja od Southampton City Council jak pozbyć się wilgoci wewnątrz domu.

Czy w Twoim domu jest wilgoć?

Wilgoć może spowodować pojawienie się pleśni na ścianach i meblach oraz gnicie ram okiennych. Zimne i wilgotne pomieszczenia mieszkalne przyczyniają się do występowania pleśni oraz roztoczy, ponieważ roztocza żywią się pleśnią. Może to zwiększyć ryzyko pojawienia się chorób układu oddechowego u niektórych osób. Wilgoć jest w pewnym stopniu skutkiem skraplającej się wody (kondensacji). Niniejszy artykuł wyjaśnia, jak powstaje kondensacja i jak można ograniczyć ją do minimum, aby zmniejszyć ryzyko pojawienia się wilgoci i pleśni.

Należy podjąć szereg odpowiednich kroków, aby ograniczyć kondensację. Są jednak pewne środki zaradcze, które można stosować od razu, jak: wycieranie okien i parapetów każdego ranka oraz wyciskanie mokrej szmatki zamiast suszenia jej na grzejniku; można również zakupić w marketach budowlanych mocowane do okna odpowiednie przyrządy, jak: rynienki odprowadzające na zewnątrz skroploną wodę zbierającą się na wewnętrznej stronie szyby (tak zwane 'condensation channels’) oraz taśmy mocowane wokół okna i wchłaniające wilgoć (’sponge strips’). Należy uważnie i starannie umocować te przyrządy. Najpierw jednak trzeba pozbyć się pleśni, która już się w domu pojawiła. Likwidując bezpośrednie przyczyny powstania pleśni, możemy mieć nadzieję, że się ona znów nie odrodzi. Należy zatem wytrzeć ściany oraz ramy okienne specjalnym środkiem grzybobójczym zatwierdzonym przez urząd sanitarny (Health and Safety Executive) i posiadającym numer atestu oraz zastosować się do instrukcji producenta. Należy następnie chemicznie uprać zapleśniałe tkaniny, zaś wykładzinę przy użyciu specjalnego szamponu. Pozbywanie się pleśni poprzez szorowanie zapleśniałych powierzchni szczotką oraz odkurzanie ich może tylko przyczynić się do wzrostu ryzyka wystąpienia chorób układu oddechowego. Po zlikwidowaniu pleśni należy pomalować ściany dobrej jakości farbą grzybobójczą zapobiegającą odrodzeniu się grzyba. Farba ta jednak nie spełni swojej funkcji, jeśli zostanie pokryta zwykłą farbą lub tapetą. Jedynym skutecznym sposobem na pozbycie się dużej ilości pleśni jest likwidacja wilgoci.

Pierwsze kroki w celu pozbycia się PLEŚNI

  • Należy przede wszystkim zlikwidować istniejącą pleśń wewnątrz domu, a następnie skraplającą się wodę, a wówczas pleśń nie powinna się ponownie pojawić.
  • Jeśli chcesz usunąć istniejącą pleśń, wytrzyj ściany oraz ramy okienne specjalnym środkiem grzybobójczym zatwierdzonym przez urząd sanitarny (Health and Safety Executive) i posiadającym numer atestu oraz zastosuj się do instrukcji producenta. Poddaj zapleśniałe tkaniny praniu chemicznemu, zaś wykładzinę wypierz specjalnym szamponem. Pozbywanie się pleśni poprzez szorowanie zapleśniałych powierzchni szczotką oraz odkurzanie ich może tylko przyczynić się do wzrostu ryzyka wystąpienia chorób układu oddechowego.
  • Po zlikwidowaniu pleśni należy pomalować ściany dobrej jakości farbą grzybobójczą zapobiegającą odrodzeniu się grzyba. Farba ta nie spełni swojej funkcji, jeśli zostanie pokryta zwykłą farbą lub tapetą. Jedynym skutecznym sposobem na pozbycie się dużej ilości pleśni jest likwidacja wilgoci oraz innych przyczyn powstawania pleśni.

Czym jest KONDENSACJA?

W powietrzu jest zawsze trochę wilgoci, nawet jeśli nie możemy jej zobaczyć.

Kiedy powietrze się ochładza, nie jest ono w stanie utrzymać w sobie wilgoci i wówczas drobne kropelki wody osadzają się na chłodniejszych powierzchniach. To jest właśnie kondensacja. Można ją zaobserwować w postaci pary wydostającej się z ust w chłodny dzień lub powstającej na lustrze po kąpieli.

Kondensacja ma miejsce głównie podczas chłodnej pogody, niezależnie od tego, czy pada deszcz czy jest sucho i nie pozostawia po sobie widocznych śladów. Pojawia się na chłodnych powierzchniach oraz w miejscach, gdzie przepływ powietrza jest znikomy, głównie w rogach pomieszczenia, na oknach lub w ich pobliżu, w szafach/ szafkach lub za nimi. Występuje często na ścianach od strony północnej.

Czy to właśnie KONDENSACJA?

Kondensacja nie jest jedyną przyczyną pojawienia się wilgoci. Inne przyczyny to:

  • przeciekająca rura z wodą, cieknąca rura odprowadzająca ścieki lub przelewowa
  • przedostająca się do środka przez nieszczelny dach woda deszczowa, wyciek z zapchanej rynny przenikający przez ramy okienne lub wyciek z pękniętej rury
  • Brak lub wadliwa warstwa izolacyjna.

Te przyczyny powstania wilgoci często pozostawiają widoczne ślady.

W nowo wybudowanych domach przyczyną wilgoci może być wysychająca i parująca woda użyta przy budowie (np. woda z tynku).

Jeśli wilgoć w domu pojawiła się na skutek jednej z wyżej wymienionych przyczyn, wówczas potrzeba kilku tygodni ogrzewania i wietrzenia domu, zanim on wyschnie. W osuszeniu domu pomoże również wypożyczenie urządzenia osuszającego powietrze (ang. dehumidifier).

Jeśli jesteś przekonany/a, że wilgoć nie pojawiła się na skutek wyżej wymienionych czynników, wówczas należy sądzić, że spowodowała ją kondensacja.

Jak unikać KONDENSACJI?

Poniższe 4 kroki pomogą zmniejszyć ilość skraplającej się w domu pary wodnej:

1. Ogranicz wytwarzanie wilgoci.
Niektóre codzienne czynności przyczyniają się do powstawania dużej ilości wilgoci w krótkim czasie.
Gotowanie: przykrywaj garnki oraz czajnik podczas gotowania.
Grzejniki na parafinę oraz przenośne grzejniki na gaz butlowy: te grzejniki wypuszczają do powietrza duże ilości wilgoci – 1 galon (4.5 litra) gazu lub parafiny wytwarza około 1 galona wody. Jeśli problemem w Twoim domu jest zbyt duża ilość skraplającej się wody, warto pomyśleć o innym sposobie ogrzewania.
Pranie: W miarę możliwości susz pranie na zewnątrz lub rozwieś je w łazience zamykając drzwi i jednocześnie otwierając okno lub włączając wyciąg wentylacyjny. Najlepiej jest zainstalować wyciąg posiadający możliwość stałej pracy podczas suszenia prania. Jeśli posiadasz suszarkę bębnową (ang. tumble dryer) upewnij się, że jej wylot wychodzi na zewnątrz budynku (chyba że jest to rodzaj suszarki, która sama sobie radzi ze skraplającą się wodą).

2. Wentyluj pomieszczenia, aby usunąć wilgoć.
Dom można wietrzyć bez tworzenia przeciągów. W celu pozbycia się wilgoci wytwarzanej cały czas, np. podczas oddychania, wymagana jest stała wentylacja. W miarę możliwości miej ciągle uchylone małe okienko lub otwarty na stałe wentylator okienny, zwłaszcza jeśli przebywają w pomieszczeniu osoby. Wymagana jest dużo większa wentylacja w kuchni oraz w łazience zwłaszcza podczas gotowania, zmywania, kąpieli i suszenia ubrań, co wiąże się z szerszym otwieraniem okien lub zainstalowaniem elektrycznego wentylatora z czujnikiem wilgoci. Wentylator ten włącza się automatycznie, kiedy powietrze staje się wilgotne i jest niedrogi w eksploatacji.

Pamiętaj o zamykaniu drzwi do kuchni i łazienki podczas korzystania z tych pomieszczeń, nawet jeśli pomieszczenia te mają zainstalowane wentylatory wyciągowe. Pomoże to powstrzymać przedostawanie się wilgoci do innych pomieszczeń, przede wszystkim do sypialni, które zazwyczaj są chłodniejsze i bardziej podatne na tworzenie się w nich kondensacji. Zapewnij odpowiednią przestrzeń dla cyrkulacji powietrza w meblach oraz wokół nich. Otwórz drzwi szafy/szafek, aby je przewietrzyć. Pozostaw wolną przestrzeń pomiędzy tyłem szafy a ścianą. W miarę możliwości ustaw szafy i meble przy ścianach wewnętrznych, nie zaś zewnętrznych. Jeśli zaciągnięta jest zasłona lub żaluzja, powoduje to ochłodzenie powierzchni okna i wzmaga skraplanie wody, zwłaszcza w przypadku pojedynczo szklonych okien. Wentylatory okienne pomagają zmniejszyć ten problem. Jeśli zdecydujesz się na wymianę okien, upewnij się więc, czy są podwójnie szklone oraz czy posiadają wentylację okienną.

3. Ocieplanie domu i uszczelnianie okien i drzwi.
Ocieplenie poddasza oraz ścian i uszczelnienie okien i drzwi zewnętrznych pomoże utrzymać ciepło w domu oraz obniżyć koszty ogrzewania. Zachodzi małe prawdopodobieństwo kondensacji, jeśli cały dom jest dobrze ogrzany.

  • ociepl poddasze
  • uszczelnij okna i drzwi zewnętrzne
  • rozważ możliwość ocieplenia całego domu
  • rozważ możliwość podwójnego oszklenia okien
  • dowiedz się czy przysługuje ci dofinansowanie na ten cel lub inny rodzaj pomocy.
    Jeśli zdecydujesz się na uszczelnienie domu, pamiętaj o tym, żeby:
  • nie blokować umocowanych na stałe wentylatorów
  • nie zamykać całkiem ujścia komina, lecz pozostawić otwór o wielkości dwóch cegieł oraz zainstalować na nim kratkę wentylacyjną
  • nie uszczelniać pomieszczeń, w których znajdują się grzejniki lub kuchenki paliwowe (np. na gaz).

4. Ogrzewaj dom częściej.
Najlepszym sposobem utrzymania domu w odpowiednim cieple w chłodne dni oraz uniknięcia skraplającej się pary wodnej, jest ustawienie na niewielką temperaturę stale włączonego ogrzewania, nawet jeśli w domu nie ma nikogo. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w mieszkaniach i domach jednokondygnacyjnych oraz innych budynkach mieszkalnych, w których sypialnie nie znajdują się bezpośrednio nad ciepłym pokojem dziennym. Jeśli dom posiada ogrzewanie centralne, należy mieć je stale włączone we wszystkich pomieszczeniach, nawet tych nieużywanych i ustawione na niewielką temperaturę. Jeśli nie chcesz tego robić, powinieneś zamontować grzejniki z zaworem termostatycznym (nie należy w tym celu używać grzejników na parafinę oraz przenośnych grzejników na gaz butlowy). Termostat grzejnikowy pomoże kontrolować ogrzewanie i koszta z nim związane. Należy jednocześnie pamiętać o dostarczeniu odpowiedniej wentylacji. Ocieplenie ścian jest również skutecznym sposobem cięcia kosztów związanych z ogrzewaniem. Istnieje również możliwość dofinansowania zakupu materiałów do ocieplenia domu, a jeśli pobiera się zasiłki lub ukończyło się 70 rok życia, materiały te dostępne są nieodpłatnie. Niektóre starsze budynki zostały jednak wybudowane bez odpowiedniego ich ocieplenia. Podwójnie oszklone okna zmniejszają utratę ciepła, należy jednak upewnić się, że zachodzi wymiana powietrza oraz istnieje możliwość ewakuacji na wypadek pożaru. Pamiętaj, że każda ingerencja w strukturę okien, w tym ich wymiana, musi być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego (ang. Building Regulations). Przed rozpoczęciem robót należy skontaktować się z urzędem miasta (city council) w celu zapoznania się z przepisami prawa budowlanego oraz w celu uzyskania pozwolenia na budowę.

Jeśli jesteś właścicielem domu i otrzymujesz zasiłek w związku z niskimi dochodami, rentę chorobową (ang. Disability Living Allowance) lub też jesteś właścicielem domu i masz ukończone 60 lat, możesz dostać dofinansowanie w wysokości do 3500 funtów na ogrzewanie, izolację, ocieplenie ścian oraz poddasza w ramach państwowego programu dopłat 'Warm Front Scheme’. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, należy skontaktować się z: EAGA Partnership Ltd, Freepost NEA 12054, Newcastle upon Tyne, NE2 1BR lub zadzwonić na numer telefonu 0800 316 2814 w godzinach od 8.00 do 18.00 od poniedziałku do piątku.

Może przysługiwać ci świadczenie finansowe na prace związane z likwidacją wilgoci i poprawą systemu wentylacyjnego oraz ogrzewania jeśli jesteś właścicielem domu i jednocześnie jego lokatorem lub też po prostu najemcą. W tym celu skontaktuj się z Wydziałem Mieszkalnictwa Prywatnego Urzędu Miasta (City’s Private Sector Housing) dzwoniąc na numer 8083 2606.

Jeśli wynajmujesz dom/mieszkanie komunalne lub spółdzielcze i masz problem z wilgocią lub skraplającą się wodą w domu, skontaktuj się bezpośrednio z właścicielem domu/mieszkania.

Porad związanych z ocieplaniem i ogrzewaniem domu udziela Your Energy Advice Centre pod bezpłatnym numerem telefonu 0800 512 012, bądź też biuro ds. efektywnego wykorzystania energii Urzędu Miasta Energy Efficiency Officer pod numerem 8083 4236.

Housing Benefit , Council Tax Benefit

Co zrobić, jeśli uważasz, że decyzja w sprawie zasiłku mieszkaniowego lub zasiłku na podatek lokalny jest niewłaściwa. Niniejsza ulotka wyjaśnia, co należy zrobić, jeśli uważasz, że decyzja w sprawie zasiłku mieszkaniowego lub zasiłku na podatek lokalny jest niewłaściwa.

Zasady te obowiązują w całym kraju i są takie same bez względu na miejsce zamieszkania. Nazwę władz lokalnych (council), którym podlega dany rejon można sprawdzić na rachunku za podatek lokalny (Council Tax).

Wstęp

Po złożeniu wniosku o zasiłek mieszkaniowy (Housing Benefit) i/lub zasiłek na podatek lokalny (Council Tax benefit), wnioskodawca otrzyma decyzję na piśmie. Jeśli się z nią nie zgadza, może poprosić o jej ponowne rozpatrzenie.
Można to zrobić na kilka sposobów. Można się skontaktować z wydziałem ds. zasiłków (Benefits Section) przy władzach lokalnych i:

  • Poprosić o wyjaśnienie decyzji
  • Poprosić o ponowne rozpatrzenie wniosku
  • Złożyć odwołanie od tej decyzji.

Z powyższymi żądaniami może wystąpić tylko osoba, której decyzja dotyczy.

Kogo uznaje się za „osobę, której dotyczy decyzja”?

Osoba, której dotyczy decyzja to:

  • wnioskodawca
  • wyznaczona przez sąd osoba działająca w imieniu wnioskodawcy
  • osoba wyznaczona na przedstawiciela wnioskodawcy za zgodą władz lokalnych
  • właściciel mieszkania zajmowanego przez wnioskodawcę – ale tylko w kwestiach tego, komu ma być wypłacany zasiłek
  • pośrednik nieruchomości – ale tylko w kwestiach tego, komu ma być wypłacany zasiłek
  • każda osoba, od której żąda się zwrotu nadpłaty.

Oznacza to, że tylko wnioskodawca może żądać od władz lokalnych ponownego rozpatrzenia decyzji w sprawie obliczenia należnej kwoty zasiłku. Właściciel lub pośrednik nieruchomości może tylko prosić władze lokalne o ponowne rozpatrzenie, czy zasiłek ma być wypłacany właścicielowi oraz czy decyzja o odzyskaniu nadpłaty od właściciela mieszkania lub pośrednika jest właściwa.

Ważne uwagi

Kwota przyznanego zasiłku to sprawa władz lokalnych i wnioskodawcy. Tylko najemca nieruchomości może prosić władze lokalne o ponowne rozpatrzenie przyznanej kwoty zasiłku. Jeśli władze lokalne zmniejszą wypłacaną najemcy kwotę zasiłku w celu odzyskania nadpłaty odnośnie poprzedniego mieszkania, właściciel obecnego mieszkania nie może odwoływać się od decyzji o odzyskaniu tej nadpłaty.

Właściciele wynajmowanych mieszkań a odwołania

Właściciele nieruchomości mają ograniczony zakres praw do odwołania, jeśli nie zgadzają się z decyzjami w sprawach zasiłku mieszkaniowego dla swoich lokatorów.

  1. Właściciele mieszkań mogą składać odwołania od decyzji, że zasiłek mieszkaniowy lokatora nie będzie przekazywany bezpośrednio właścicielowi mieszkania.
  2. Właściciele mieszkań mogą składać odwołania, jeśli żąda się od nich zwrotu nadpłaty w przypadkach, gdy wypłacono zbyt dużą kwotę zasiłku dla któregoś z lokatorów.
  3. Właściciele mieszkań nie mogą natomiast składać odwołań odnośnie wysokości zasiłku przyznanego ich lokatorom.

Co to jest lokalny dodatek mieszkaniowy (Local Housing Allowance)?

Lokalny dodatek mieszkaniowy (Local Housing Allowance, LHA) to nowy sposób ustalania maksymalnych kwot zasiłku mieszkaniowego (Housing Benefit). Kwoty zasiłku przyznawane poszczególnym wnioskodawcom nadal zależne będą od dochodów i oszczędności. Zmienia się tylko sposób ustalania maksymalnej możliwej do otrzymania kwoty zasiłku mieszkaniowego. Stawki lokalnego dodatku mieszkaniowego będą publikowane na naszej stronie internetowej.

Co zrobić, jeśli nie zgadzam się ze stawką lokalnego dodatku mieszkaniowego?
Nie ma możliwości odwoływania się od decyzji o stawkach lokalnego dodatku mieszkaniowego (LHA) ani tzw. rejonach rynku najmu (BRMA – Broad Rental Market Areas), na których się opierają. System lokalnych dodatków mieszkaniowych nie obejmuje wszystkich najemców. Więcej informacji można znaleźć w ulotce pt. „A guide to Local Housing Allowance” (Przewodnik po nowych przepisach dotyczących Lokalnego zasiłku mieszkaniowego).

Osoby, które w ramach wynajmu otrzymują posiłki mogą zażądać ponownego ustalenia kwoty. Przy ustaleniach kwot wydział ds. czynszów (Rent Service) nie bierze pod uwagę dochodów najemców, dlatego prosząc o ponowną ocenę należy podać powody inne niż wysokość dochodów. Kwota zostanie ponownie rozpatrzona przez specjalistę ds. czynszów z innego rejonu, a wnioskodawca zostanie powiadomiony o wyniku tej powtórnej oceny.

Decyzje, od których nie można się odwoływać

Jeśli jakąś decyzję uważa się za niesłuszną, można żądać jej ponownego rozpatrzenia.
Jednak są decyzje, od których nie można się odwołać do sądu, na przykład decyzje:

  • w sprawie tego, jakie informacje i dokumenty należy dostarczyć
  • że zgłoszona zbyt późno prośba o zmianę decyzji nie zostanie uwzględniona
  • o niewypłaceniu wyrównania, jeśli zbyt późno poinformuje się władze lokalne o zmianie sytuacji
  • w sprawie płacenia czekiem lub częstotliwości wypłat zasiłku
  • że nadpłata zasiłku podlega zwrotowi, jeśli istnieje prawo żądania jej zwrotu
  • w sprawie sposobu zwrotu nadpłaty
  • w sprawie uznaniowych dodatków mieszkaniowych (Discretionary Housing Payments).

Przedstawienie powodów na piśmie

Osoba, której dotyczy decyzja, może zażądać od władz lokalnych podania powodów tej decyzji na piśmie. Uzyskanie pisemnego przedstawienia powodów nie narusza prawa wnioskodawcy do odwołania. Dokument ten wyjaśni, w jaki sposób podjęto decyzję.
Termin zgłoszenia prośby o ponowne rozpatrzenie decyzji lub odwołania się do sądu zostanie wydłużony o czas, który zajmie władzom lokalnym sporządzenie dokumentu wyszczególniającego powody decyzji.

Jak zgłosić prośbę o ponowne rozpatrzenie decyzji?

Należy napisać do wydziału ds. zasiłków (Benefits Section) przy władzach lokalnych w ciągu jednego miesiąca od daty listu informującego o decyzji. W razie szczególnych okoliczności, które uniemożliwią wysłanie pisma w ciągu miesiąca, należy się skontaktować z biurem władz i wyjaśnić sytuację, ponieważ ponowne rozpatrzenie decyzji może być mimo to możliwe.

Co następuje przy ponownym rozpatrywaniu decyzji?

Decyzja zostanie rozpatrzona przez innego pracownika niż pracownik, który tę decyzję podjął w celu sprawdzenia, czy jest właściwa.

Jeśli możliwa jest zmiana decyzji:

Jeśli decyzja może zostać zmieniona, zostanie ona poprawiona ze skutkiem od daty pierwszej decyzji. Wnioskodawca otrzyma list wyjaśniający nową decyzję.

Jeśli zmiana decyzji nie jest możliwa:

Jeśli po ponownym rozpatrzeniu decyzji okaże się, że nie można jej zmienić, wnioskodawca otrzyma list wyjaśniający powody. Wnioskodawca ma wtedy jeszcze jeden miesiąc na złożenie odwołania do sądu.

Chcę złożyć odwołanie od decyzji. Jak to zrobić?

Odwołanie należy złożyć na piśmie, w formie listu lub wypełnionego formularza, który można otrzymać w wydziale ds. zasiłków przy władzach lokalnych. Odwołanie należy wysłać do biura podanego w liście informującym o decyzji, w terminie jednego miesiąca kalendarzowego od daty tego listu.
Sąd przeprowadzi rozprawę, podczas której rozpatrzy odwołanie. Osoby biorące udział w rozprawach nie są pracownikami władz lokalnych. Ważne jest, aby podać powody odwołania, ponieważ sąd nie ma obowiązku uwzględniać niczego, co nie zostało zawarte w liście lub formularzu odwołania. Sąd może rozważać tylko dowody, przepisy prawne oraz okoliczności istniejące w czasie, gdy podjęta została decyzja będąca przedmiotem odwołania.

Należy pamiętać, że jeśli sąd apelacyjny uzna, że wnioskodawca otrzymuje zbyt wysoki zasiłek, zasiłek ten zostanie zmniejszony.

Dalsze informacje

Aby uzyskać więcej informacji na temat odwołań i sądów (Tribunals Service), prosimy zajrzeć na naszą stronę internetową: www.benefit-leaflets.org – znajduje się tam bezpośredni link do publikacji Tribunals Service.

Gdzie można uzyskać dalsze porady?

Jeśli potrzebujesz dalszej pomocy lub porad, skontaktuj się z biurem władz lokalnych. (Dane kontaktowe można znaleźć na rachunku za Council Tax.)

Niezależne porady – niezależną poradę można uzyskać kontaktując się z lokalnym biurem organizacji Citizens Advice Bureau. Numer telefonu, a także dane kontaktowe
innych lokalnych organizacji doradczych można znaleźć w książce telefonicznej lub w miejscowej bibliotece.

Inne formaty

Informacje zawarte w niniejszej broszurce można otrzymać w wersji dużym drukiem, w alfabecie brajla, w wersji audio oraz w innych językach. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie internetowej: www.benefit-leaflets.org.

Zasiłek mieszkaniowy za okres wcześniejszy

Czy można otrzymać zasiłek mieszkaniowy i zasiłek na podatek lokalny za okres wcześniejszy? Niniejsza ulotka wyjaśnia zasady przyznawania zasiłków za okres wcześniejszy.

Zasady te obowiązują w całym kraju i są takie same bez względu na miejsce zamieszkania. Nazwę władz lokalnych (council), którym podlega dany rejon można sprawdzić na rachunku za podatek lokalny (Council Tax). /Aktualizacja: 6 października 2008/

Mam 60 lat lub więcej. Od jakiej daty otrzymam zasiłek?

Jeśli wnioskodawca lub partner(ka) wnioskodawcy ma więcej niż 60 lat i ma prawo do zasiłku mieszkaniowego/zasiłku na podatek lokalny, zasiłek może zostać przyznany od daty maksymalnie o 3 miesiące wcześniejszej niż data złożenia wniosku, pod warunkiem, że osoba ta była w tym okresie uprawniona do zasiłku. W przypadku osób w wieku 60 lat lub więcej, którym przysługuje prawo do zasiłku od daty wcześniejszej niż data złożenia wniosku, zasiłek za ten wcześniejszy okres przyznaje się automatycznie. Nie musimy znać przyczyn, dla których wnioskodawca nie złożył wniosku wcześniej.
Abyśmy mogli ustalić kwotę zasiłku, należy dostarczyć dokumenty potwierdzające wysokość dochodów/kapitału oraz obowiązek płacenia czynszu za okres, którego dotyczy wniosek. Jeśli uważasz, że jesteś uprawniony(a) do zasiłku za wcześniejszy okres, skontaktuj się z biurem władz lokalnych.

Dalsza część ulotki wyjaśnia zasady przyznawania zasiłków za okres wcześniejszy osobom w wieku poniżej 60 lat.

Mam mniej niż 60 lat. Od jakiej daty otrzymam zasiłek?

Jeśli wnioskodawca jest uprawniony do zasiłku mieszkaniowego i/lub zasiłku na podatek lokalny, zasiłek przyznaje się zwykle od poniedziałku następującego po dniu zgłoszenia prośby o formularz wniosku (pod warunkiem, że formularz wniosku zostanie złożony w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego od daty pierwszego kontaktu).
W przypadku zgłoszenia wniosku o zasiłek mieszkaniowy lub zasiłek na podatek lokalny (lub oba) telefonicznie przez Jobcentre Plus, jako datę złożenia wniosku przyjmujemy datę pierwszego kontaktu z biurem Jobcentre Plus.
Jeśli wnioskodawca otrzyma zasiłek dla osób o niskich dochodach (Income Support) lub zasiłek dla osób poszukujących pracy zależny od dochodów (income based Jobseeker’s Allowance), zasiłek chorobowy (Incapacity Benefit) lub zasiłek dla osób poszukujących pracy zależny od składek na ubezpieczenie (contribution based Jobseeker’s Allowance), wszystkie zasiłki zostaną przyznane od tej samej daty.
Czasami możliwe jest wypłacenie zasiłku za okres poprzedzający datę złożenia wniosku.
Określa się to terminem przyznawania zasiłku za okres wcześniejszy (backdating). Zgodnie z prawem możemy przyznać zasiłek za okres maksymalnie 6 miesięcy wstecz od daty złożenia wniosku. Jednak muszą istnieć uzasadnione przyczyny, dla których wnioskodawca nie złożył wniosku wcześniej. Określa się to terminem „ważny powód”.

Co uznaje się za „ważny powód”?

Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. „Ważny powód” to okoliczności, które uniemożliwiły wnioskodawcy złożenie wniosku we wcześniejszym terminie. Zależnie od okoliczności, ważne powody mogą obejmować następujące sytuacje:

  1. Wnioskodawca był chory i nie miał nikogo, kto mógłby złożyć wniosek w jego imieniu.
  2. Wnioskodawca czekał na decyzję w sprawie innego zasiłku.
  3. Wnioskodawca otrzymał błędną poradę od oficjalnej organizacji, że nie jest uprawniony do zasiłku mieszkaniowego lub zasiłku na podatek lokalny (lub obu).
  4. Wnioskodawca nie rozumiał, że może się ubiegać o zasiłki, z powodu na przykład:
    – swojego wieku,
    – nieznajomości systemu zasiłków socjalnych,
    – problemów językowych, o trudności ze zrozumieniem specjalistycznych dokumentów, lub o z jakiegoś innego powodu.
  5. Wnioskodawca nie złożył wniosku od razu po wyjściu ze szpitala czy więzienia lub po długoterminowym pobycie w domu opieki.
  6. Wnioskodawca nie był w stanie sam zajmować się swoimi sprawami i nie miał nikogo do pomocy.
  7. Nastąpiła śmierć bliskiego członka rodziny.

Są to tylko przykłady, które mają służyć jako wskazówki. Nie stanowią one pełnej listy wszystkich możliwych przyczyn. Jeśli ktoś zapomniał złożyć wniosek lub nie wiedział, że może się ubiegać o zasiłki, samo w sobie nie stanowiłoby to ważnego powodu. Zasiłek za okres wcześniejszy możemy przyznać tylko wtedy, jeśli przyczyny, dla których wnioskodawca nie złożył wniosku wcześniej trwały aż do czasu rzeczywistego złożenia wniosku.

Oto kilka przykładów:

Wnioskodawca był chory od stycznia do marca i złożył wniosek o zasiłek w marcu, gdy poczuł się lepiej. Nie złożył wniosku wcześniej, bo nie miał nikogo, kto mógłby mu pomóc. W tym przypadku możemy rozważyć przyznanie zasiłku od stycznia.
Jednak jeśli wnioskodawca był chory od stycznia do marca i nie miał nikogo, kto mógłby mu pomóc złożyć wniosek, ale złożył wniosek dopiero w maju, nie przyznalibyśmy zasiłku od stycznia, ponieważ „ważny powód” nie trwał od stycznia do maja.

Jak należy się ubiegać o zasiłek za wcześniejszy okres ?

Jeśli wnioskodawca uważa, że miał ważny powód, dla którego wcześniej nie złożył wniosku o zasiłek, powinien bezzwłocznie powiadomić nas o tym na piśmie. Można pobrać formularz w biurze władz lokalnych lub po prostu do nas napisać. Należy podać, jakiego okresu dotyczy prośba i poinformować nas, dlaczego wniosek nie został złożony wcześniej. Poprosimy o dostarczenie dokumentów potwierdzających dochody, oszczędności oraz opłaty czynszu za ten wcześniejszy okres, a także dokumentów potwierdzających powody (np. zaświadczenia lekarskie lub pisma ze szpitala).

W razie potrzeby można się zwrócić o pomoc do biura władz lokalnych. Pomocy udzielają również organizacje doradcze, takie jak Citizens Advice Bureau. Numer telefonu, a także dane kontaktowe innych organizacji doradczych można znaleźć w książce telefonicznej, w miejscowej bibliotece lub kontaktując się z biurem władz lokalnych.

Co następuje dalej?

Zadecydujemy, czy możliwe jest przyznanie zasiłku za okres wcześniejszy na podstawie informacji dostarczonych przez wnioskodawcę. Powiadomimy wnioskodawcę listownie o naszej decyzji. Jeśli zdecydujemy, że nie można przyznać zasiłku od daty wcześniejszej, podamy przyczyny tej decyzji.

A jeśli nie zgadzam się z tą decyzją?

Możemy uznać, że powody podane przez wnioskodawcę nie są wystarczająco ważne, aby przyznać zasiłek za okres wcześniejszy. Jeśli wnioskodawca nie zgadza się z naszą decyzją, powinien do nas napisać i poprosić o ponowne rozpatrzenie tej decyzji. Należy się z nami skontaktować w ciągu miesiąca od otrzymania listu informującego o decyzji.
Można do nas również zadzwonić, napisać lub przyjść osobiście i poprosić o wyjaśnienie decyzji. Można także poprosić o przedstawienie przyczyn decyzji na piśmie i w ten sposób uzyskać więcej informacji o naszej decyzji.
Jeśli wnioskodawca nadal nie jest usatysfakcjonowany, może złożyć odwołanie na piśmie do wydziału ds. zasiłków (Benefits Section) przy władzach lokalnych. Odwołanie zostanie wtedy rozpatrzone przez zespół ds. odwołań (Appeals Service) podczas posiedzenia (więcej informacji można znaleźć w ulotce pt. „Co zrobić, jeśli uważasz, że decyzja w
sprawie zasiłku mieszkaniowego lub zasiłku na podatek lokalny jest niewłaściwa”).

Gdzie można uzyskać dalsze porady?

Jeśli potrzebujesz dalszej pomocy lub porad, skontaktuj się z biurem władz lokalnych. (Nazwę władz lokalnych można znaleźć na rachunku za Council Tax.)

Niezależne porady

Niezależną poradę można uzyskać kontaktując się z lokalnym biurem organizacji Citizens Advice Bureau. Numer telefonu, a także dane kontaktowe innych lokalnych organizacji doradczych można znaleźć w książce telefonicznej, w miejscowej bibliotece lub kontaktując się z biurem władz lokalnych.

Inne formaty

Informacje zawarte w niniejszej broszurce można otrzymać w wersji dużym drukiem, w alfabecie brajla, w wersji audio oraz w innych językach. Więcej informacji znajdziesz na naszej stronie internetowej: www.benefit-leaflets.org.
Ulotka opracowana w ramach krajowego projektu National Leaflet Project pod kierownictwem samorządu lokalnego Dover District Council.

Dalsze informacje można uzyskać na stronie www.benefit-leaflets.org.

Szkoły i Edukacja

Pomimo wspólnej cywilizacji, przywiązania do tych samych zasad, kraje europejskie różnią się znacznie miedzy sobą. Z tą myślą stworzyliśmy ten informator, który mamy nadzieję, pozwoli łatwiej zrozumieć, jak działa brytyjski system szkolnictwa.

Na początku: Pierwsze placówki dla małych dzieci to „play groups”, kolejne to „pre-schools” (odpowiednik edukacji przedszkolnej). Są one płatne, mogą być jednak częściowo finansowane przez rząd brytyjski. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Children’s Information Service: www. southamptonchildcare.org.uk. Można również zadzwonić na bezpłatny numer: 0800 169 8833.
Dziecko powinno rozpocząć naukę we wrześniu tego roku, w którym skończyło 4 lata. Obowiązek szkolny obejmuje dzieci od 5 roku życia. To wcześniej, niż w innych krajach, jednak szkoły są doskonale przygotowane do pracy z młodszymi uczniami, zachowują właściwe proporcje pomiędzy nauką i zabawą.

Nazwa szkoły – co oznacza?

W Southampton każdy przedział wiekowy ma swą szkołę. I tak, szkoły podstawowe mogą być „primary” lub „junior schools”; zerówki to „infant schools”. Poniższa tabela pokazuje, jak ma się nazwa szkoły do wieku dzieci, które do niej uczęszczają (wszystkie rodzaje tych szkół znajdują się w Southampton).

Rodzaj szkoły-Wiek dziecka
Infant School 4 – 6
Junior School 7 – 11
Primary School 4 – 11
Secondary School 11 – 16
College 16 – 18

Sprawę komplikuje fakt, iż niektóre szkoły średnie nazywają siebie „Academies” lub „High Schools”, a są takie, co mówią o sobie „colleges”!
Wiele szkół średnich specjalizuje się w jednej dziedzinie programu nauczania, muszą jednak zapewnić naukę wszystkich przedmiotów.

Chłopcy i dziewczęta!

Większość szkół w Southampton, to szkoły mieszane. Jedyne średnie szkoły niekoedukacyjne to: żeńska St. Anne oraz męska St. George (obie katolickie).W przeciwieństwie do szkół katolickich w innych krajach, nauka w nich jest bezpłatna.

Przechodzenie z klasy do klasy

Pierwsza klasa szkoły podstawowej to „Reception” lub „Year R”, kolejna, to „Year 1”. 16-letni uczniowie są „Year 11”.
Pod koniec roku szkolnego, każde dziecko przechodzi do kolejnej grupy, np. jeżeli dziecko jest „Year 7”, to od września rozpocznie naukę jako „Year 8”, bez względu na swoje zdolności i osiągnięcia w nauce. Uczniowie klas nie powtarzają.

Dział rekrutacji

Szukając szkoły dla swego dziecka, można skontaktować się z działem rekrutacji (nr tel. 0238083 2125). Dowiemy się tam, które szkoły najbliższe miejscu zamieszkania, dysponują wolnymi miejscami. Rodzice dzieci w wieku wczesnoszkolnym (4-11) muszą skontaktować się ze wskazaną szkołą, która jeśli wolne miejsca posiada, zaprasza rodziców na spotkanie (czasem są po szkole oprowadzani). Wtedy również rodzice dowiadują się, kiedy ich dziecko może rozpocząć naukę.
Rodzice dziecka zaczynającego naukę po raz pierwszy w zerówce/szkole podstawowej zostaną listownie poinformowani, gdzie znajduje się najbliższa szkoła w rejonie. Należy odebrać z tej szkoły formularz aplikacyjny, wypełnić go, a następnie wysłać do tej szkoły, na której rodzicom najbardziej zależy. W naszym systemie znajdują się tylko te dzieci, które urodziły się w naszym rejonie lub te, które korzystały z usług placówek zdrowotnych lub żłobków. Proszę upewnić się, czy Państwa dziecko jest zarejestrowane. Informacji takiej udziela dział rekrutacji.
Rodzice młodzieży gimnazjum i szkoły średniej (11-16) po uprzednim skontaktowaniu się z działem rekrutacji, otrzymują formularz aplikacyjny, który powinni wypełnić i odesłać. Zostanie on następnie przesłany do wskazanej przez nich szkoły. Szkoły średnie mają dwa tygodnie na udzielenie odpowiedzi, czy uczeń został przyjęty, czy nie (np. z powodu braku miejsc). Decyzję najczęściej podejmuje dział rekrutacji. Można się odwołać od decyzji odmownej, należy jednak podać powody, dla których ta właśnie szkoła jest preferowana. Zostaną one rozpatrzone przez komisję odwoławczą. Jeśli komisja również wyda decyzję odmowną, rodzice nadal mają obowiązek zapewnić dziecku edukację i muszą ponownie złożyć podanie o przyjęcie do innej szkoły.
Rodzice dzieci przyjętych otrzymają zaproszenie do obejrzenia szkoły. Wtedy również dowiedzą się, kiedy ich dziecko rozpocznie naukę.

Oczekiwania rodziców oraz dzieci wobec szkoły

Rodzice oczekują, że ich dziecko otrzyma pełną edukację, a lekcje prowadzone będą przez nauczycieli o odpowiednich kwalifikacjach.
W przypadku szczególnych potrzeb edukacyjnych dziecka, rodzice oczekują wsparcia. Podobnie, szkoła liczy na współpracę rodziców, zwłaszcza gdy pojawią się jakieś problemy związane ze szkołą i/lub nauką.
O postępach w nauce rodzice informowani są podczas wywiadówek, na które są wcześniej umawiani. Szkoła zachęca również do udziału w różnego rodzaju spotkaniach dotyczących ich dziecka. Pozostawanie w kontakcie ze szkołą jest niezwykle ważne. Dzięki temu rodzice są na bieżąco ze wszelkimi zmianami oraz wydarzeniami, jakie mają w niej miejsce. Mogą również sprawdzić postępy swego dziecka w nauce.
W odróżnieniu od szkoły średniej, w zerówce/szkole podstawowej uczniowie mają najczęściej kontakt z jednym lub kilkoma nauczycielami.
W szkole średniej każdego przedmiotu uczy inny nauczyciel. Z wychowawcą uczniowie widzą się rano i po południu podczas sprawdzania obecności. Pełni on również rolę ich mentora.

Czego szkoła oczekuje od dzieci i rodziców?

Uczniowie mają obowiązek regularnie uczęszczać do szkoły. W pierwszym dniu nieobecności dziecka, rodzice powinni szkołę powiadomić.
Rodzice mogą liczyć na pomoc szkoły, jeśli ich dziecko ma problemy z nauką lub z rówieśnikami. Szkoły zapewniają odpowiedni poziom edukacji, a co za tym idzie oczekują, że rodzice dopilnują, aby ich dziecko odrabiało zadaną pracę domową. Uczniowie młodszych klas szkół podstawowych potrzebują również pomocy w nauce czytania.

Frekwencja

Lata spędzone w szkole są niezwykle ważne
i zależy nam, aby ten czas był maksymalnie wykorzystany przez wszystkie dzieci. Uczęszczanie do szkoły w obcym kraju stawia zarówno przed dziećmi, jak i rodzicami, wiele wyzwań i dlatego właśnie uczestnictwo w codziennych zajęciach jest takie ważne.
Szkoły w Southampton mają frekwencję jedną z najniższych w kraju. Stopniowo wzrasta również liczba uczniów, którzy opuszczają lekcje. Tylko przy współpracy wszystkich rodziców można tę sytuację zmienić.

SAM i ODO

Zastanawiacie się pewnie, o czym mowa. SAM to maskotka, która odwiedza różne szkoły podstawowe i przekonuje, że wysoka frekwencja w szkole jest naprawdę ważna! SAM to School Attendance Matters (Liczy się Frekwencja w Szkole). Uczniowie naszych szkół uwielbiają się z nim spotykać i oglądać widowiska, podczas których towarzyszy mu ODO (Odd Days Off, czyli chodzenie w kratkę). ODO uświadamia, jak ważne jest, aby nie opuszczać pojedynczych dni i jak te nieobecności mogą zaszkodzić uczniom w szkole.
Plakaty z wizerunkiem SAM i ODO widoczne są w całym mieście. Znajdują się w gazetach, na szkolnych plakatach, dyplomach za dobrą frekwencję. SAM’a można spotkać w bramce szkolnej, jak wita się z dziećmi, które przychodzą do szkoły na czas. Warto skorzystać z okazji i przypomnieć swoim dzieciom, jak ważne jest chodzenie do szkoły i jak świetnie można się w niej bawić!!!

Choroba

Przy podejmowaniu decyzji o pozostawieniu dziecka w domu, prosimy o kierowanie się zdrowym rozsądkiem. Niedopuszczalne jest, aby dziecko zostawało w domu z powodu choroby jego brata lub siostry.
Proszę pamiętać, że poranne dolegliwości często mijają, lepiej więc nie zostawiać dziecka w domu „na wszelki wypadek”. W razie wątpliwości prosimy zapoznać się ze wskazówkami, jakie umieściliśmy w naszym informatorze.
W ostateczności proszę dziecko wysłać do szkoły na zajęcia popołudniowe. O pomoc można również poprosić nauczyciela, lekarza rodzinnego lub pielęgniarkę szkolną.

Kilka wskazówek:

– Podwyższona temperatura
Jeśli dziecko skarży się na dreszcze, jest mu na przemian zimno lub gorąco, może to oznaczać, że ma podwyższoną temperaturę. Powodów stanu podgorączkowego może być wiele, jeżeli więc po zastosowaniu zalecanych środków temperatura nadal się utrzymuje, nie powinniśmy wysyłać dziecka do szkoły. Jeśli natomiast po upływie 24h czuje się i wygląda lepiej, powrót jest jak najbardziej wskazany.

– Przeziębienie i kaszel
Zwykłe przeziębienie lub lekki kaszel nie powinny być przyczyną nieobecności w szkole. Drażniący lub przewlekły kaszel oznacza, że dziecko powinno zostać w domu. Do szkoły może wrócić, kiedy tylko poczuje się lepiej, a kaszel osłabnie.

– Wysypka
Wysypka może być jednym z pierwszych objawów takich zakaźnych chorób dziecięcych, jak ospa lub odra. Wysypka lub plamy/krostki mogą pojawić się na całym lub być zlokalizowane w jednym jego miejscu. Jeśli nie jesteśmy pewni przyczyny wysypki lub wykwitu skórnego, należy dziecko zabrać do lekarza, który ustali, czy możemy je wysłać do szkoły.

– Niegroźne bóle
Z reguły dziecko czuje się na tyle dobrze, że spokojnie możemy wysłać je do szkoły. Czasem jednak, np. gdy cierpi na uporczywy ból zęba lub ucha, potrzebna jest wizyta u dentysty lub lekarza. Niewielki ból głowy nie powinien być powodem pozostawania w domu.

– Wymioty, Biegunka
W przypadku wymiotów lub biegunki, dziecko nie powinno pojawić się w szkole, aż do ustąpienia dolegliwości. Jeśli objawy nie ustąpią, potrzebna jest konsultacja lekarska.

– Ból gardła
Nie ma przeciwwskazań do wysłania do szkoły dziecko, które skarży się tylko na ból gardła. Natomiast, jeśli towarzyszy mu podwyższona temperatura, powinno zostać w domu.

– Wizyta u lekarza
Wizyty u lekarza powinny być umawiane przed lub po szkole! Wyjątkiem są nagłe przypadki.
Przeciągające się nieobecności
Rodzice mogą zostać wezwani do szkoły, jeśli ich dziecko jest nieobecne w szkole przez trzy lub więcej dni oraz gdy często opuszcza pojedyncze dni. Spotkanie organizuje Education Welfare Oficer (pracownik Urzędu Miasta zajmujący się frekwencją w szkole) oraz pielęgniarka szkolna.

– Korespondencja
Rodzice muszą poinformować szkołę na piśmie w sytuacji, gdy ich dziecko:
– wymaga hospitalizacji lub oczekuje na operację, :
– ma założony gips lub szwy,
– nie może brać udziału w lekcjach wychowania fizycznego lub innych zajęciach, ruchowych przez trzy dni pod rząd.

– Dane kontaktowe
Szkoła kontaktuje się z rodzicami, jeśli ich dziecko nie czuje się dobrze. Ważne jest więc, aby wszystkie dane kontaktowe (adres, nr telefonu) były aktualne.

– Wakacje
Dziecko ma obowiązek regularnie uczęszczać do szkoły, więc wszelkie wyjazdy prosimy planować podczas wakacji/ferii. W sytuacjach wyjątkowych można zwrócić się z prośbą o usprawiedliwienie nieobecności, nie jest to jednak równoznaczne z jej otrzymaniem. Wysyłanie dziecka do kraju ojczystego na leczenie lub wizytę u dentysty, nie powinno mieć miejsca podczas semestru szkolnego.

– Kary pieniężne
Niektóre szkoły w Southampton mogą ukarać rodziców lub opiekunów dziecka grzywną (Fixed Penalty Notice) za nieusprawiedliwione nieobecności w szkole. Grzywna, w wysokości £50.00 od rodzica/opiekuna powinna zostać uiszczona w terminie 24 dni.
Niezapłacenie kary pieniężnej w terminie powoduje, że kwota wzrasta do £100.00.
Każda szkoła przypomina rodzicom o obowiązku regularnego uczęszczania ich dzieci na zajęcia szkolne. Wszelkie nieobecności są powodem wielu braków w edukacji; utrudniają one również proces adaptacji w szkole oraz uniemożliwiają odkrywanie potencjału możliwości ucznia.

– Gnębienie w szkole
Wszelkie formy gnębienia dziecka na terenie szkoły rodzice powinni natychmiast zgłaszać nauczycielom. Tylko dzięki szybkiej interwencji będą oni w stanie pomóc rozwiązać zaistniałe konflikty i sprawić, że dziecko będzie czuło się bezpiecznie. Nie cierpmy w milczeniu. Powiadamiajmy szkołę o wszelkich problemach.

– Ważne, że jesteście!
Frekwencja dziecka jest bardzo uważnie sprawdzana przez szkołę oraz władze miejscowe. Słaba frekwencja uniemożliwia poszerzanie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności. Rodzice są odpowiedzialni za regularne uczęszczanie ich dziecka do szkoły. Prosimy więc o kontakt z nami, w przypadku problemów. Szkoła oraz The School Attendance Team podejmą wszelkie możliwe starania, aby zapewnić rodzicom pomoc.
Rodzice ponoszą również odpowiedzialność za to, aby ich dziecko otrzymało kształcenie w pełnym wymiarze. Zaniedbanie tego obowiązku może spowodować skierowanie sprawy do sądu. Chodzenie do szkoły to nie wybór, to obowiązek prawny!

Czy wiedzą Państwo, że?

90% frekwencja roczna oznacza, że dziecka nie ma w szkole pół dnia każdego tygodnia w ciągu całego roku szkolnego!
90% frekwencja na przełomie 5 lat, oznacza że dziecka nie było w szkole pół roku!
Opuszczenie 17 dni w roku szkolnym = uzyskanie oceny niższej na egzaminie maturalnym (egzaminy GCSE zdają uczniowie w wieku 16 lat)
Osoby dobrze wykształcone zarabiają średnio dwa razy więcej, niż dorośli bez kwalifikacji.
Wasze dziecko ma wyjątkową szansę władać biegle dwoma językami.
Drogi Rodzicu, jeśli chcesz pomóc swemu dziecku poprawić frekwencję i nie zmarnować życiowej szansy:
regularnie dowiaduj się jak wygląda jego frekwencja
wykazuj zainteresowanie życiem szkoły. Dzieci chętniej uczęszczają do szkoły, jeśli wiedzą, że mogą liczyć na wsparcie i że jest ktoś, kto chętnie ich wysłucha
jak najszybciej poinformuj szkołę o nieobecności dziecka i planowanej dacie powrotu do szkoły. Informację tę może przekazać również przyjaciel/ przyjaciółka, jeżeli język jest barierą. Poza tym, coraz częściej wśród pracowników szkoły znajduje się osoba mówiąca po polsku.
zgadzaj się na pozostanie w domu tylko wtedy, gdy twoje dziecko jest rzeczywiście chore
nie planuj wakacji/wyjazdów podczas semestru szkolnego
zapoznaj się i sprawdzaj rozkład lekcji. Przypominaj swemu xiecku o zabraniu stroju na w-f oraz drobnych na przerwę obiadową. Czytaj korespondencję ze szkoły. Jeśli czytanie sprawia ci trudność, poproś o przetłumaczenie tekstu na język ojczysty lub pomoc w zrozumieniu
doceniaj wysiłki swego dziecka i chwal je za dobrą frekwencję kiedy tylko nadarza się ku temu okazja. Poradź się szkoły w sprawach konfliktowych.
Spóźnienia
Kwestie spóźnień traktowane są bardzo poważnie, ponieważ mają one negatywny wpływ na naukę. Pierwsze pół godziny w szkole jest bowiem najważniejsze. Spóźniający się uczniowie są często rozdrażnieni przez pozostałą część dnia. Nieumiejętność kształtowania dobrych relacji ma negatywny wpływ na ucznia zarówno w szkole, jak i jego dorosłym życiu.

Na zakończenie

Szkoły angielskie znacznie różnią się od szkół w innych krajach. Czasami różnice te mogą wydawać się dziwne, warto jednak nie poddawać się. Wasze dziecko ma niepowtarzalną okazję władać biegle dwoma językami i poznać dobrze obie kultury. Ta nauka z pewnością zaowocuje w ich przyszłym życiu.
Informator powstał dzięki EU Welcome przy współpracy z Southampton School Attendance and Safeguarding Team.
Z EU Welcome można skontaktować się na kilka sposobów:
– można zadzwonić na numer tel. 07786 392886
– można przesłać e-mail na adres: euwelcome@yahoo.co.uk lub wejść na stronę internetową www.euwelcome.org
Celem EU Welcome jest udzielanie pomocy, organizowanie wydarzeń kulturalnych, spotkań, które mają na celu ułatwienie integracji osób przybyłych z innych krajów europejskich w mieście Southampton. Postaramy się również znaleźć odpowiedź na wszelkie nurtujące Was pytania dotyczące szkolnictwa, jak również innych dziedzin.
Aby skontaktować się z School Attendance and Safeguarding Team, można zadzwonić na numer tel. 023 8083 3279