Wielka Brytania: Prowadzisz jednoosobową firmę? Skorzystaj z finansowego wsparcia

Samozatrudnieni dotknięci pandemią mogą ubiegać się o nowe granty. Kwalifikującym się wnioskodawcom zostaną wypłacone dotacje w wysokości do 6570 funtów. 

Rusza drugi etap rządowego programu wsparcia dochodów osób samozatrudnionych w okresie kryzysu koronawirusa. W jego ramach kwalifikujący się wnioskodawcy otrzymają jednorazową dotację w wysokości 70% średnich miesięcznych zysków handlowych przez trzy miesiące, do wysokości 6570 GBP. Wniosek złożyć może przedsiębiorca dotknięty pandemią od 14 lipca. Ministerstwo Skarbu twierdzi, że pieniądze zostaną wpłacone na jego konta w ciągu sześciu dni. W ramach programu SEISS przekazano już 7,8 mld funtów dotacji ponad 2,7 mln osób w całej Wielkiej Brytanii. Do programu kwalifikują się m.in budowniczowie niezdolni do pracy na placach budowy z powodu ograniczeń rządowych lub spowolnienia w pracy oraz sklepikarze dotknięci zamknięciami, ograniczeniem handlu lub wyższymi kosztami z powodu dystansu społecznego. Na pierwszym etapie programu wypłacano 80% średnich miesięcznych zysków handlowych przez trzy miesiące, maksymalnie do 7500 funtów. Ale podobnie jak w przypadku większego programu urlopowego dla pracowników z tytułu koronawirusa (CJRS), skala wsparcia zaczyna się zmniejszać. Kanclerz Rishi Sunak powiedział: „Nasz program wsparcia dochodu z samozatrudnienia pomógł już milionom ludzi, których ciężka praca prowadzenia własnej działalności jest kluczowa dla naszej gospodarki. Oznacza to, że źródła utrzymania ludzi w całym kraju pozostaną chronione, gdy będziemy kontynuować nasze ożywienie gospodarcze – pomagając im stanąć na nogi, gdy wrócimy do normalności”. Ministerstwo Skarbu poinformowało, że HM Revenue and Customs skontaktuje się ze wszystkimi potencjalnie kwalifikującymi się osobami, nawet jeśli nie wystąpią o pierwszą dotację.Podobnie jak w przypadku pierwszego etapu programu, wnioskodawcy będą musieli osiągać zyski handlowe nie większe niż 50 000 GBP, co stanowi co najmniej połowę ich całkowitego dochodu.

Program kończy się 19 października. Dostępna jest internetowa usługa składania wniosków o dotację. TUTAJ ZNAJDZIESZ SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE.

Easyjet i Ryanair: zasady dotyczące noszenia maseczek przez dzieci

Linie lotnicze w całej Wielkiej Brytanii, w tym EasyJet i Ryanair, podzieliły się najnowszymi przepisami dotyczącymi dzieci noszących maseczki na twarzy na pokładzie.

Rodziny mogą teraz wyjeżdżać za granicę podczas letnich wakacji – a wiele z nich przyzwyczaja się do noszenia masek na twarz podczas poruszania się po lotnisku i podczas podróży samolotem.

Ale czy dzieci muszą nosić maski na twarz podczas lotów? Oto, co musisz wiedzieć.

Maski na twarz stały się obowiązkowe w środkach transportu publicznego w Anglii od 15 czerwca, a następnie obowiązkowe w sklepach w Anglii, w tym w sklepach odzieżowych i supermarketach, od 24 lipca. W Szkocji zakrywanie twarzy stało się obowiązkowe w transporcie publicznym 22 czerwca, a w sklepach 10 lipca. W Irlandii Północnej zakrywanie twarzy stało się obowiązkowe w transporcie publicznym od 10 lipca, a ta sama zasada obowiązuje w Walii od 27 lipca.

Dzieci poniżej 11 roku życia, które cierpią podczas noszenia maseczki lub które mają trudności z jego używaniem ze względu na niepełnosprawność fizyczną lub umysłową, są zwolnione z noszenia osłon na twarz. Jednak zasady dotyczące podróży lotniczych są różne, a różne linie lotnicze mają własne przepisy dotyczące wieku, w którym dzieci muszą nosić maskę.

Linie lotnicze mają różne zasady, jeśli chodzi o dzieci w maskach.

Easyjet powiedział: „Zgodnie z wytycznymi, wszyscy pasażerowie, w tym dzieci w wieku sześciu lat i starsze, będą musieli nosić maskę. Jeśli jednak nie możesz nosić maski na twarz z powodów medycznych, będziesz z tego zwolniony.”

Jeśli lecisz liniami Ryanair, dzieci poniżej 12 roku życia nie muszą nosić masek na twarz. Jeśli cierpisz na schorzenie, które uniemożliwia ci noszenie maski na twarz, „jesteś zwolniony z obowiązku stosowania maski na twarz na podstawie zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego twój stan”.

Aktualne rady British Airways brzmią: „Wymagamy od wszystkich klientów noszenia maski na twarzy przez cały czas na lotnisku i na pokładzie. Wskazówka: maska ​​na twarz może być używana do czterech godzin, więc upewnij się, że masz ze sobą wystarczającą ilość na czas podróży.”

Podróżni zostaną również poproszeni o zdjęcie masek na twarz w przypadku jakichkolwiek kontroli paszportowych.

Urodziłaś w UK? Daj dziecku polskie obywatelstwo!

shutterstock

Urodziłaś dziecko w Wielkiej Brytanii? Nie zapomnij, by zapewnić mu polskie obywatelstwo. Drogą do tego, by mogło uzyskać dokumenty takie jak polski paszport lub dowód osobisty, jest uzyskanie numeru ewidencyjnego PESEL.

Aby móc złożyć podanie o numer PESEL dziecka, należy najpierw umiejscowić brytyjski akt urodzenia dziecka. Co to oznacza? W praktyce tyle, że jakiś polski urząd stanu cywilnego musi wpisać nasze dziecko urodzone za granicą do polskiej ewidencji.

Kto?

Umiejscowienia dziecka dokonują najczęściej jego rodzice. Najłatwiej uczynić to osobiście. Ale jeśli nie można, warto wiedzieć, że uczyni to za nas każdy pełnomocnik, któremu udzielimy takiego pełnomocnictwa na piśmie.

Wniosek o rejestrację mogą też złożyć również członkowie najbliższej rodziny (rodzeństwo, rodzice, przedstawiciele ustawowi). Nie jest wówczas wymagane udzielanie im upoważnienia w formie pisemnej.

Gdzie?

Akt urodzenia dziecka wydany w Wielkiej Brytanii umiejscawiamy w stałym miejscu zamieszkania jednego z rodziców w Polsce (jeśli mamy do wyboru dwa adresy stałe w Polsce, warto wybrać ten, gdzie łatwiej będzie dokonać formalności). Odpowiednim miejscem, by to uczynić, jest urząd stanu cywilnego w miejscu stałego zamieszkania jednego z rodziców.

Najłatwiej jest procedurę tę rozpocząć, składając osobiście wszystkie potrzebne dokumenty w danym urzędzie stanu cywilnego. Ale rejestracji można dokonać też przez pełnomocnika oraz za pośrednictwem Wydziału Konsularnego Ambasady RP w Londynie.

Jakie dokumenty zabrać?

Przede wszystkim zgłaszamy się oboje z dowodami osobistymi (ważnymi – co warto sprawdzić – 10 lat) lub innymi dokumentami potwierdzającymi tożsamość rodziców (paszport – w przypadku rodzica obcokrajowca). Ważne jest też, by w przypadku małżeństw mieć ze sobą akt ślubu.

Drugim istotnym dokumentem jest pełny odpis brytyjskiego aktu urodzenia przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego w Polsce (to tańsze rozwiązanie, droższe to przedłożenie dokumentów do przetłumaczenia u Konsula RP w Wielkiej Brytanii).

Trzeci ważny dokument to wniosek (który można wypełnić na miejscu). Zawiera on prośbę o wpisanie zagranicznego aktu urodzenia dziecka do polskich ksiąg wraz z oświadczeniem, że dotychczas nie występowano z takim wnioskiem do urzędów stanu cywilnego na terenie Polski. Ten sam wniosek można też już wcześniej znaleźć w internecie, wypełnić i wydrukować.

Co otrzymamy?

Umiejscowienie brytyjskiego aktu urodzenia oznacza, że otrzymamy trzy polskie akty urodzenia (bezpłatnie). Dalsze akty urodzenia będą wydawane naszemu dziecku lub nam każdorazowo w tym samym urzędzie stanu cywilnego, gdzie złożyliśmy wniosek o umiejscowienie. Teraz to tam będzie urzędowo „zakorzenione” nasze dziecko. Dlatego warto miejsce to wybierać z głową, jeśli mamy możliwość zadecydowania, czy będzie to miejsce zamieszkania taty, czy mamy. Względy praktyczne powinny zostać uwzględnione i ze względu na rodziców, i na dziecko.

Za ile?

Za zarejestrowanie dziecka urodzonego za granicą trzeba zapłacić. Odpis aktu urodzenia po dokonaniu transkrypcji – 50 zł. Jeśli wymaga sprostowania lub uzupełnienia – dodatkowo 39 zł. Koszty dodatkowe to oczywiście tłumaczenie przysięgłe. 

Po co umiejscawiać akt urodzenia?

Bez umiejscowienia aktu urodzenia, czyli wpisania dziecka do polskich ksiąg stanu cywilnego, nie można starać się o PESEL dziecka. A bez tego numeru będzie w Polsce traktowany jak obcokrajowiec. Dlatego warto o niego się postarać: to prosta droga do uzyskania dowodu osobistego, z którym w Polsce zawsze będzie traktowany jak jej obywatel. Będzie się mógł czuć tu jak u siebie. Jako Polak ma do tego prawo – nie zabierajmy mu tego!

Koronawirus: jak działa system Test & Trace?

System NHS Test & Trace działa już w całej Wielkiej Brytanii. Ktokolwiek, kto ma objawy zakażenia koronawirusem może za darmo zrobić test i sprawdzić, czy jest zakażony.

System Test & Trace ma na celu znalezienie, powstrzymanie i kontrolowanie wirusa, a co za tym idzie- ograniczenie jego rozprzestrzeniania się. Co najważniejsze- system ten pełni kluczowa rolę w ochronie ludzi przed zakażeniem podczas wychodzenia z blokady.

Czym jest system NHS Test & Trace i w jaki sposób może na nas wpłynąć?

Jakie są wskazówki systemu Test & Trace dla ludzi, którzy mają objawy zakażenia wirusem i ludzi, którzy mieli bliski kontakt z osobą, której wynik testu okazał się pozytywny?

Jakie są objawy koronawirusa?

Każdy w Wielkiej Brytanii, kto ma objawy zakażenia Covid-19 może przetestować się za darmo. Test jest dostępny poprzez stronę: nhs.uk/coronavirus lub na infolinii 119.

Najczęstszymi objawami koronawirusa są:

  • Wysoka temperatura- możesz to sprawdzić palpacyjnie poprzez dotknięcie klatki piersiowej i pleców (nie musisz mierzyć gorączki)
  • Nowy (nieobecny wcześniej), nieustający kaszel- to znaczy, że kaszlesz ponad godzinę i doświadczasz co najmniej trzech epizodów kaszlu w czasie 24 godzin (jeśli zazwyczaj kaszlesz, ten rodzaj kaszlu będzie dużo gorszy)
  • Utrata lub zmiana smaku i zapachu- to znaczy, że nie czujesz ani smaku, ani zapachu, lub wszystko smakuje lub pachnie inaczej niż zwykle.

Jeśli się z Tobą skontaktuje osoba z serwisu NHS Test & Trace, jakich informacji może od Ciebie wymagać?

Czy masz rodzinę lub innego członka gospodarstwa domowego, który mieszka z Tobą w jednym domu. Zgodnie z zaleceniami medycznymi, powinni oni pozostać w izolacji razem z Tobą od chwili, kiedy wystąpiły u Ciebie pierwsze objawy choroby.
System NHS Test & Trace będzie chciał dowiedzieć sie, czy miałeś bliski kontakt z kimkolwiek spoza Twojego gospodarstwa domowego w ciągu 48 godzin przed wystąpieniem objawów i od czasu wystąpienia objawów.

Bliski kontakt oznacza:

  • kontakt twarzą w twarz z kimś (w odległości mniejszej niż 1 metr)
  • spędzenie ponad 15 minut w odległości 2 metrów od kogoś
  • podróżowanie samochodem lub innym małym pojazdem z kimś (nawet w krótkiej podróży) lub samolotem

Czy pracujesz lub ostatnio odwiedziłeś miejsce pracy, gdzie przychodzą inni ludzie, np. Przychodnia GP, szkoła czy miejsce pracy

Osoby dedykowane śledzeniu kontaktów poproszą Cię o podanie nazwisk i danych kontaktowych (na przykład adresu e-mail, numeru telefonu) do osób, z którymi miałeś bliski kontakt, o ile będzie to możliwe. Informacje te zostaną wykorzystane tylko w celu znalezienia osób zagrożonych infekcją. Podobnie jak w przypadku własnych danych, będą one przechowywane w ścisłej tajemnicy i wykorzystywane zgodnie z przepisami o ochronie danych.

Co się stanie, jeśli serwis NHS Test & Trace się ze mną skontaktuje a ja nie odpowiem?

Serwis NHS Test & Trace skontaktuje się z Tobą poprzez wiadomości telefoniczne, mailowe, włączając w to także przypomnienia i rozmowy telefoniczne. Jeśli serwis Cię nie znajdzie ani poprzez telefon, ani mailowo, ani kontaktując się pocztą tradycyjną, dane mogą zostać przekazane eskpertom ochrony zdrowia, którzy podejmą kolejne kroki. To bardzo ważne, abyś odpowiedział na próby kontaktu serwisu NHS Test & Trace. Serwis bowiem pomoże kontrolować rozprzestrzenianie się wirusa i w efekcie ratuje życie.

Jakie kroki zostały podjęte, aby uchronić ludzi przed nieuczciwymi próbami kontaktu telefonicznego ze strony przestępców?

Rozumiemy, że ludzie mogą obawiać się przestępców, którzy będą szukali możliwości łatwego zarobku. Chcemy Cię zapewnić, że serwis jest pod kontrolą National Cyber Security Centre, które podjęło właściwe kroki, aby chronić obywateli. Co ważne, osoby dedykowane kontaktowaniu się z zarażonymi i ich bliskimi nigdy nie poproszą o dane finansowe, numery Pin czy hasła. Nigdy też nie odwiedzą Cię w domu. Jeśli chcesz się dowiedzieć wiecej na temat ochrony przed przestępstwami telefonicznymi, wejdź na stronę NHS lub gov.uk.

Gdzie działa serwis NHs Test & Trace?

Serwis NHS Test & Trace działa jedynie na terenie Anglii, ale na terenie Szkocji, Walii i Irlandii Północnej działają podobne systemy.

Aby dowiedzieć się więcej, wejdź na stronę:
https://www.gov.uk/coronavirus

Uwaga! Chcesz głosować korespondencyjnie w Wielkiej Brytanii? Pilnie odeślij pakiet wyborczy!

Masz pakiet wyborczy? Pamiętaj, że kopertę zwrotną z zaklejoną kopertą z kartą do głosowania i podpisane oświadczenie muszą Państwo odesłać konsulowi na własny koszt lub dostarczyć osobiście do 26 czerwca.

Do wzięcia udziału w nadchodzących wyborach prezydenckich zgłosiło się około 330 tysięcy Polaków mieszkających za granicą – przekazał polski MSZ. Najliczniejsza grupa, 130 tysięcy osób, to Polonia zamieszkująca Wielką Brytanię. Na terenie Zjednoczonego Królestwa utworzono 11 obwodów głosowania – sześć w Londynie, dwa w Manchesterze, dwa w Edynburgu i jeden w Belfaście. Najwięcej osób zarejestrowało się w obu obwodach w Manchesterze – po ponad 15 tysięcy. W każdym z obwodów londyńskich ta liczba albo przekroczyła 13 tysięcy, albo była minimalnie niższa. W Wielkiej Brytanii, podobnie jak i w wielu innych krajach, wybory prezydenta RP odbywają się tylko w formie korespondencyjnej.

Jak będzie wyglądało głosowanie korespondencyjne?
* Pakiet wyborczy przyjdzie do Państwa pocztą. Konsul nie później niż do 22 czerwca wyśle do go na wskazany adres. Można pakiet również odebrać osobiście w konsulacie, jeśli rejestrując się w obwodzie wyborczym wybierze się taką możliwość i jeśli dany konsulat ją oferuje.
* Będzie to zwykły list albo „inny sposób, jeżeli operator wykonujący usługi pocztowe lub przewozowe w państwie przyjmującym nie daje rękojmi należytego wykonania usługi przesyłki nierejestrowanej”.
* W pakiecie wyborczym będzie koperta zwrotna, karta do głosowania, koperta na kartę do głosowania, oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu i instrukcja.
* Kopertę zwrotną z zaklejoną kopertą z kartą do głosowania i podpisane oświadczenie muszą Państwo odesłać konsulowi na własny koszt do 26 czerwca.

Uwaga. W przypadku przesyłek pocztowych, aby sprostać wymogom i dosłać pakiet na czas do 26.06, należałoby wybrać opcję „special delivery”:

jest jeszcze opcja „signed for”, ale ona nie gwarantuje nam żadnego terminu:

plus zwykła „pierwsza klasa”, która również nie gwarantuje terminu dostarczenia przesyłki:

Uwaga!
* Głos będzie nieważny, jeśli nie zakleją Państwo koperty na kartę do głosowania albo jeśli w przesyłce nie będzie podpisanego oświadczenia o tajnym i osobistym oddaniu głosu.
* Ustawa nie wyjaśnia, w jakim terminie trzeba odesłać kopertę z oddanym głosem. Zapytany o to rzecznik MSZ odpisał, że należy ją odesłać „jak najszybciej”.
* Będziemy jeszcze drążyć ten temat, bo wciąż nie wiadomo, jak długo PKW będzie czekać na spłynięcie wszystkich głosów z zagranicy.
* Osoby wpisane do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym za granicą będą w tym spisie wyborców również w II turze wyborów. Jeśli ktoś z Państwa będzie chciał w II turze głosować gdzie indziej, będzie musiał uzyskać od konsula zaświadczenie o prawie do głosowania. Informacje w tej sprawie najlepiej znaleźć na stronie najbliższego konsulatu.

Jak ustrzec się przed oszustwami internetowymi robiąc zakupy online

Kupujących z Hampshire ostrzega się przed oszustami internetowymi. Kupujący online stracili 16 milionów funtów na oszustwach w czasie lockdownu.

Sklepy detaliczne i inne niż niezbędne sklepy otwierają się ponownie w Wielkiej Brytanii, ale wiele osób nadal robi zakupy online. Specjaliści od oszustw i cyberprzestępczości ostrzegają społeczeństwo, aby zachować czujność i szczególną ostrożność. Dane opublikowane przez Action Fraud mówią, że kupujący online stracili ponad 16 milionów funtów na oszustwach podczas pandemii koronawirusa.

Podobno od marca ofiarą oszustw związanych z zakupami online i aukcjami padło 16 352 osób.

Co należy zrobić, aby ustrzec się przed oszustami internetowymi:

  • Jeśli dokonujesz zakupu od firmy lub sprzedawcy, którego nie znasz i którym nie ufasz, najpierw przeprowadź badania i poproś znajomego lub członka rodziny o poradę przed sfinalizowaniem zakupu.
  • Użyj silnego, oddzielnego hasła do swojego konta e-mail. Przestępcy mogą korzystać z poczty e-mail, aby uzyskać dostęp do innych kont internetowych, takich jak konta używane do zakupów online.
  • Niektóre wiadomości e-mail lub SMS-y o „niesamowitych” ofertach mogą zawierać linki do fałszywych stron internetowych. Nie wszystkie linki są złe, ale jeśli nie masz pewności, nie używaj linku i wpisz stronę bezpośrednio w przeglądarce.

Każdy, kto padł ofiarą oszustwa, powinien zadzwonić do Action Fraud pod numer 0300 123 2040

„Nie jesteście sami”- rząd przypomina, że jest dostępna pomoc dla ofiar przemocy domowej

Rząd przypomina ofiarom przemocy domowej, że pomimo pandemii Covid -19, wciąż dostępne jest wsparcie, czy to w postaci interwencji policyjnej, czy też pomocy instytucji zajmujących się tym na co dzień. #YouAreNotAlone to inicjatywa rządowa, której celem jest informowanie właśnie o dostępności tej pomocy.

Przemoc domowa to nie tylko przemoc fizyczna, ale także psychiczna, seksualna, emocjonalna, ekonomiczna. Dopuszczać przemocy może się nie tylko były lub obecny partner, ale także inny członek rodziny. Ktokolwiek jest jej sprawcą i jakiejkolwiek formy przemocy się dopuszcza, każdy jej rodzaj jest przestępstwem.

Kampania ma na celu zapewnienie ofiar przemocy, że wciąż mogą opuścić dom, pomimo pandemii Covid-19 jeśli tylko to możliwe. Każdy, kto jest bezpośrednio zagrożony powinien zadzwonić na alarmowy numer policyjny 999.
Każdy, kto doświadcza przemocy domowej może znaleźć wsparcie na gov.uk/domestic-abuse lub pod czynnym całą dobę numerem telefonu organizacji Refuge: 0808 2000 247.

Dla ofiar przemocy, także tych, które obawiają się o swój status emigracyjny, przesłanie jest to samo- nie jesteś sama, policja wciąż interweniuje i organizacje pomocowe działają.

Nola półtorak z Polish Psychologists Association dodaje:

„W tej chwili są zalecenia, aby pozostawać w domach, aby pozostać bezpiecznym i ochraniać innych, ale my wiemy, że niektóre osoby w domu wcale nie są bezpieczne tak, jak być powinny.”

„Jeśli mieszkasz z kimś, kto Cię bije, straszy, lub robi cokolwiek, co sprawia, że nie czujesz się bezpieczna, powinnaś działać natychmiast. Nikt nie powinien być ofiarą przemocy domowej, nikt nie powinien być w tej sytuacji sam i nie jest wstydem szukanie pomocy. Pomimo, że podjęcie takich kroków wydaje się bardzo trudne, istnieje wiele instytucji, które Ci pomogą. Wspieram rządową kampanię #YouAreNotAlone i namawiam wszystkich, którzy mają obawy związane z przemocą domową do szukania natychmiastowej pomocy.”

Dowiedz sie więcej na:

  • Bezpłatnej linii- “24-hour National Domestic Abuse Helpline” operowanej przez Refuge for victims w Anglii: 0808 2000 247
  • 24 godzinna linia pomocowa: „Live Fear Free”- pomoc dla osób w Walii: 0808 80 10 800 lub prześlij wiadomość na: 078600 77 333.
  • „The Men’s Advice line”- pomoc dla mężczyzn dotkniętych przemocą domową: 0808 801 0327.
  • „The National LGBTQ+”- linia pomocowa dla środowisk LGBT: 0800 999 5428
  • „The National Honour-Based Abuse” linia pomocowa organizacji Karma Nirvana oferująca pomoc ofiarom poszkodowanym przez honorowe okaleczanie: 0800 5999 247.

Wybory prezydenckie 2020

Głosowanie za granicą w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2020 r.

Zgodnie  z postanowieniem Marszałka Sejmu RP z dnia 3 czerwca 2020 r. (Dz. U. poz. 988)  w sprawie zarządzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 39 § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. ustawy – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684 i 1504 oraz z 2020 r. poz. 568) w obwodach głosowania za granicą, utworzonych w okręgach konsularnych na terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej głosowanie w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej odbędzie się w niedzielę, 28 czerwca  2020 r. w godz. 7.00-21.00.  

Jeżeli żaden z kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nie uzyska więcej niż połowy ważnie oddanych głosów 14 dni po terminie pierwszego głosowania przeprowadza się ponowne głosowanie. Zatem ewentualne ponowne głosowanie miałoby się odbyć w niedzielę 12 lipca  2020 r. w godz. 7.00-21.00.  

Minister Spraw Zagranicznych utworzył obwody głosowania za granicą. Wykaz obwodów będący załącznikiem do rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 8 czerwca 2020 r. w sprawie utworzenia obwodów głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej  w 2020 r.  dla obywateli polskich przebywających za granicą (Dz. U. poz. 1014) zawiera także informację o formie głosowania, jaka dostępna jest w każdym z obwodów.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem wyborcy na terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z uwagi na sytuację epidemiczną oraz warunki organizacyjne i prawne, będą mogli zagłosować wyłącznie korespondencyjnie.

Na terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zostało utworzonych 11 obwodów głosowania:

Obwód głosowania nr 148, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Londyn I, Ambasada RP w Londynie, 47 Portland Place, London, W1B 1JH;

Obwód głosowania nr 149, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Londyn II, Ambasada RP w Londynie, 47 Portland Place, London, W1B 1JH

Obwód głosowania nr 150, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Londyn III, Ambasada RP w Londynie, 47 Portland Place, London, W1B 1JH;

Obwód głosowania nr 151, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Londyn IV, Wydział Konsularny Ambasady RP w Londynie, 10 Bouverie Street, London, EC4Y 8AX;

Obwód głosowania nr 152, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Londyn V, Wydział Konsularny Ambasady RP w Londynie, 10 Bouverie Street, London, EC4Y 8AX;

Obwód głosowania nr 166, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Poland House, 90 Gloucester Place, London, W1U 6HS;

Obwód głosowania nr 153, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Manchester I, Konsulat Generalny RP, 51 Portland Street, Manchester, M1 3LD;

Obwód głosowania nr 154, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Manchester II, Konsulat Generalny RP, 51 Portland Street, Manchester, M1 3LD;

Obwód głosowania nr 155, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Edynburg I, Konsulat Generalny RP, 2 Kinnear Road, Edinburgh, EH3 5PE;

Obwód głosowania nr 156, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Edynburg II, Konsulat Generalny RP, 2 Kinnear Road, Edinburgh, EH3 5PE;

Obwód głosowania nr 157, siedziba obwodowej komisji wyborczej:  Belfast, Konsulat Generalny RP, 67 Malone Road, Belfast, BT9 6SB.

Osoby uprawnione do głosowania 

Prawo wybierania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma osoba, która:

– najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat,
– nie została pozbawiona praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu,
– nie została ubezwłasnowolniona prawomocnym orzeczeniem sądu,
– nie została pozbawiona praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.

Warunkiem udziału w głosowaniu w obwodzie za granicą jest wpisanie się do spisu wyborców sporządzanego przez konsula.

Spis wyborców

Osoby wpisane do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym za granicą w  wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r. będą również ujęte w tym spisie wyborców w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 28 czerwca 2020 r., jeśli najpóźniej do dnia 16 czerwca 2020 r. do godziny 24:00 zawiadomią konsula, u którego zgłosił zamiar głosowania w obwodzie głosowania utworzonym za granicą o zamiarze głosowania w formie korespondencyjnej lub zmianie miejsca zamieszkania.  

Pozostali wyborcy mogą zgłosić konsulowi zamiar głosowania korespondencyjnego najpóźniej do dnia 15 czerwca 2020 r. do godziny 24:00. 

Nowych zgłoszeń, a także powiadomień o zamiarze głosowania korespondencyjnego w przypadku osób wpisanych do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym za granicą w  wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r. należy dokonywać osobiście poprzez ELEKTRONICZNY SYSTEM  REJESTRACJI WYBORCÓW EWYBORY.

bądź do Wydziału Konsularnego Ambasady RP w Londynie:

1)    e-mailowo: londyn.wybory@msz.gov.pl

2)    pisemnie, na adres: 10 Bouverie Street, London, EC4Y 8AX

3)    ustnie (co do zasady telefonicznie, w godzinach pracy urzędu): nr tel.: 0207 8228 936, -935, -975, 

4)    faksem, nr faksu: 0207 9363 571;

bądź do Konsulatu Generalnego RP w Manchesterze:

1)    e-mailowo: manchester.wybory@msz.gov.pl 

2)    pisemnie, na adres: 51 Portland Street, Manchester M1 3LD

3)    ustnie (co do zasady telefonicznie, w godzinach pracy urzędu): nr tel.: 0161 245 4131

4)    faksem, nr faksu: 0161 236 8709;

bądź do Konsulatu Generalnego RP w Edynburgu:

1)    e-mailowo: wybory.edynburg@msz.gov.pl

2)    pisemnie, na adres: 2 Kinnear Road, Edinburgh EH3 5PE

3)    ustnie (co do zasady telefonicznie, w godzinach pracy urzędu): nr tel.: 0131 551 7131

4)    faksem, nr faksu: 0131 552 1086;

bądź do Konsulatu Generalnego RP w Belfaście:

1)    e-mailowo: belfast@msz.gov.pl

2)    pisemnie, na adres: 67 Malone Road, BT9 6SB , Belfast

3)    ustnie (co do zasady telefonicznie, w godzinach pracy urzędu): nr tel.: 028 9620 9500.

Zgłoszenie powinno zawierać:

1.    Nazwisko

2.    Imię (imiona)

3.    Imię ojca

4.    Datę urodzenia

5.    Numer ewidencyjny PESEL

6.    Miejsce pobytu wyborcy za granicą 

7.    Numer telefonu lub adres poczty elektronicznej

8.    Numer, serię i datę wydania ważnego polskiego paszportu lub ważnego dowodu osobistego. 

9.    Wskazanie adresu, na który ma być wysłany pakiet wyborczy 

10.    Miejsce wpisania wyborcy do rejestru wyborców (gmina w Polsce) – w przypadku obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

Wyborca stale zamieszkały w kraju zamierzający głosować za granicą może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Zaświadczenie uprawnia do głosowania w dowolnym obwodzie głosowania w kraju lub za granicą. Wniosek o wydanie zaświadczenia należy złożyć w urzędzie gminy, w której wyborca jest ujęty w spisie wyborców. 

Osoby wpisane do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym za granicą będą ujęte w tym spisie wyborców również w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów), również w zakresie sposobu głosowania (w lokalu wyborczym lub korespondencyjnie). Wzięcie udziału w głosowaniu w innym obwodzie, w tym również w miejscu stałego zamieszkania nie będzie możliwe. Aby wziąć udział w głosowaniu w innym obwodzie głosowania lub zagłosować w lokalu wyborczym, jeżeli w pierwszym terminie głos został oddany korespondencyjnie, należy zwrócić się  do konsula o wydanie zaświadczenia o  prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania.

W przypadku przeprowadzania ponownego głosowania wyborca, który nie dokonał zgłoszenia do dnia 15 czerwca 2020 r., może po dniu pierwszego głosowania dokonać takiego zgłoszenia, najpóźniej do dnia 29 czerwca 2020 r., do godz. 24:00.

Zaświadczenia wydawane przez Konsula

Wyborca, który zgłosił się do spisu wyborców sporządzonego przez konsula, który zmienia miejsce pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Wyborca otrzymuje dwa zaświadczenia: zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania. 

Wniosek o wydanie zaświadczenia należy złożyć do urzędu konsularnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej do Wydziału Konsularnego Ambasady RP w Londynie:

1)    e-mailowo: londyn.wybory@msz.gov.pl

2)    pisemnie, na adres: 10 Bouverie Street, London, EC4Y 8AX

3)    faksem, nr faksu: 0207 9363 571;

bądź do Konsulatu Generalnego RP w Manchesterze:

1)    e-mailowo: manchester.wybory@msz.gov.pl 

2)    pisemnie, na adres: 51 Portland Street, Manchester M1 3LD

3)    faksem, nr faksu: 0161 236 8709;

bądź do Konsulatu Generalnego RP w Edynburgu:

1)    e-mailowo: wybory.edynburg@msz.gov.pl

2)    pisemnie, na adres: 2 Kinnear Road, Edinburgh EH3 5PE

3)    faksem, nr faksu: 0131 552 1086;

bądź do Konsulatu Generalnego RP w Belfaście:

1)    e-mailowo: belfast@msz.gov.pl

2)    pisemnie, na adres: 67 Malone Road, BT9 6SB, Belfast.

Konsul wydaje zaświadczenia do dnia przekazania spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej. Wyborcy, który zgłosił się do głosowania korespondencyjnego zaświadczenia o prawie do głosowania nie wydaje się po wysłaniu do wyborcy pakietu wyborczego. 

Zaświadczenie konsul wysyła wyborcy za zwrotnym pokwitowaniem odbioru.

Należy zwrócić uwagę by nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie, w którym uprzednio było się ujętym w spisie.

Akty prawne, kalendarz wyborczy oraz informacje i komunikaty Państwowej Komisji Wyborczej dostępne są na stronie: www.pkw.gov.pl.

WAŻNA INFORMACJA

Na terytorium Zjednoczonego Królestwa, z uwagi na sytuację epidemiczną i warunki organizacyjne i prawne, nie ma możliwości osobistego odebrania pakietu od właściwego Konsula RP oraz dostarczenia koperty zwrotnej do właściwego Konsula RP oraz właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.

(gov.pl)