Start Poradniki Wszystko o brytyjskich promach

Wszystko o brytyjskich promach

3635
0
PODZIEL SIĘ
Photo credit: P@ul's Tr@nsport @lbums / Foter / CC BY-NC-SA

Jaki jest najtańszy sposób dotarcia do Anglii, jak dostać pracę na promie i ile samochodów rocznie pokonuje w ten sposób kanał La Manche? W tym artykule wszystko o brytyjskich promach.

Czy możemy sobie wyobrazić czasy, gdy do Wielkiej Brytanii nie latały samoloty, a zamiast promów były rzadkie żaglowce? Jeszcze do XVIII wieku podróż choćby z Anglii do Francji odbywali tylko żołnierze, kupcy i pielgrzymi, i była ona niebezpieczna, długa i kosztowna. Wszystko zmieniło się, gdy w 1820 roku rząd francuski zakupił wybudowany w Glasgow statek parowy do przewożenia poczty między Calais a Dover. Wkrótce dołączyły do niego dwa statki wiozące brytyjską pocztę i pasażerów, a Francuzi otworzyli port w Boulogne. Rozwój kolei umożliwił tysiącom pasażerów dotarcie do portów i przemieszanie się pomiędzy Paryżem a Londynem.

Przypadkowa przysługa
Dzisiejszy port w Dover po części zawdzięczamy zwykłemu przypadkowi – marynarka wojenna przez lata pracowała nad zmianą małego, płytkiego portu w port wojenny. Po ukończeniu prac w 1909 roku okazało się, że wynalezione w międzyczasie bronie, takie jak torpedy, lepiej sprawdzą się w porcie położonym dalej od stanowisk wroga – świeżo ukończony port oddano więc ruchowi publicznemu. W pierwszym roku podróżowało nim 4,3 tys. samochodów rocznie, w 1939 roku – 61 tys., a dziś liczba ta idzie w miliony.

Po wojnie trasę zaczęły obsługiwać poduszkowce, które potrafiły przepłynąć kanał w pół godziny. Jednak wzrost cen paliwa w 1970 roku sprawił, że stały się one luksusem. Ostatni przepłynął kanał w 2000 r., a dziś trasę obsługują wolniejsze, ale bardziej opłacalne promy.

Praca na promie
Dobra wiadomość dla tysięcy pracowników, zatrudnionych na promach, w portach i całej szero rozumianej branży. Obecnie trasę tę obsługuje DFDS Seaways, P&O Ferries i MyFerryLink; do Dunkierki pływa też Le Shuttle. Oferty pracy u tych przewoźników można znaleźć na ich stronach internetowych, a także na portalach www.faststream.com/jobs_at_sea/ czy www.indeed.co.uk/Ferry-jobs. Oferty zamieszczają też samorządy miast portowych w urzędach pracy. Zarobki? Chief Engineer zarobi od 35 tys. funtów rocznie, pracownik fizyczny portu od 15 tys. funtów rocznie, a pracownik sklepu lub kawiarni na promie ok. 16 tys. funtów rocznie.

Opłacalna przejażdżka
Czy promem opłaca się podróżować? Ostatnio takie pytanie zadała sobie dziennikarka Daily Telegraph i sprawdziła, jak najtaniej dostaniemy się do Francji ze stolicy Wielkiej Brytanii. Okazało się, że w przypadku podróży tego samego dnia autobusy były bezkonkurencyjne (ok. 40 funtów w porównaniu do ok. 100 funtów za najtańszy bilet na prom), ale już w przypadku podróży z tygodniowym wyprzedzeniem prom cenowo wyprzedzał podróż tunelem, a nawet samolotem. Natomiast przy rezerwacji z trzymiesięcznym wyprzedzeniem najtańszy był autobus i samolot, ale prom (30-60 funtów w jedną stronę) wyprzedzał podróż tunelem. Dziennikarka zauważyła przy okazji, że najtańsze bilety kupimy, jeśli zdecydujemy się na podróż w środku nocy lub nad ranem.

Czy wiesz że:

  • na promach nie ma ograniczeń bagażowych. Można zabrać tyle walizek, ile zmieści się w samochodzie. Trzeba tylko pamiętać o tym, żeby bagaże nie przeszkadzały kierowcy i pasażerom w trakcie podróży po europejskich drogach
  • pomimo tego, że rejsy są bardzo krótkie, na promach czeka wiele atrakcji. Do dyspozycji pasażerów są wygodne fotele, które zapewnią komfortową podróż. Jest również bar z ekranami TV, dzięki którym można śledzić najnowsze informacje ze świata polityki i sportu. Dzieci mogą bawić się na pokładzie słonecznym i w specjalnych kącikach zabaw, które powstały specjalnie z myślą o naszych najmłodszych pasażerach
  • w restauracji samoobsługowej – nawet w nocy lub wcześnie rano – można zjeść smaczny posiłek
  • przeprawy z Dover do Dunkierki lub Calais trwają od 90 minut do 2 godzin. Rejsy z Newcastle do Amsterdamu to przeprawy całonocne, popularne wśród Polaków mieszkających na północy Anglii oraz w Szkocji
  • na promach DFDS przez Kanał La Manche może podróżować od 600 do 800 pasażerów. Na najpopularniejszych jednostkach siostrzanych – MS Dunkerque Seaways, MS Dover Seaways, MS Delft Seaways na pokład może wjechać 200 samochodów i 120 ciężarówek
  • MS King Seaways pływający pomiędzy Newcastle a Amsterdamem może zabrać na pokład 2280 pasażerów, z których każdy ma miejsce w kabinie oraz 570 pojazdów
  • na promach można przewozić zwierzęta, które spełniają kryteria programu DEFRA Pet Travel Scheme (PETS). Zwierzęta muszą: mieć wszczepiony mikroczip, być zaszczepione przeciwko wściekliźnie, posiadać paszport dla zwierząt (paszport dla zwierząt jest wymagany do tego, aby przywieźć swojego zwierzaka z powrotem do UK bez konieczności kwarantanny. Paszport można otrzymać od weterynarza i musi być ważny przez 21 dni od daty ostatniego szczepienia przeciwko wściekliźnie) (za: dfdsseaways.co.uk)