W związku z epidemią koronawirusa Home Office (brytyjskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych) wprowadziło znaczące zmiany w procesie aplikowania w procedurze EU Settlement Scheme (o status osoby osiedlonej).
Poniżej przedstawiamy główne zmiany i ograniczenia powstałe w związku z szerzącą się epidemią koronawirusa w Wielkiej Brytanii:
– Home Office zapowiada, że czas rozpatrywania wniosków znacząco się wydłuży.
– Zawieszona zostaje możliwość wysyłki dokumentów pocztą. Osoby, które już rozpoczęły swoją aplikacji proszone są o nieprzesyłanie pocztą żadnych dokumentów. Te dokumenty wysłane przed 25 marca 2020 zostaną rozpatrzone i odesłane, jednak należy spodziewać się opóźnień w zwrocie dokumentów. Jeśli dokumenty zostały wysłane po 25 marca 2020 zostaną zwrócone tak szybko jak to możliwe.
– Wstrzymane zostaje działanie centrum informacji telefonicznej dotyczącej procedury uzyskiwania settled status (The Settlement Resolution Centre). Z centrum informacji wciąż można skontaktować się używając formularza internetowego.
– Funkcjonowanie miejsc skanowania dokumentów (The ID document scanner locations) zostaje zawieszone.
– Organizacje pozarządowe, które zajmują się pomocą w aplikowaniu o settled status mogą udzielać wsparcia w ograniczonym zakresie. Większość organizacji oferuje pomoc w formie telefonicznej lub online.
Do końca lutego 2020 r. Home Office otrzymało 3 343 700 wniosków, z czego 2 998 300 zostało rozpatrzonych. Polscy obywatele złożyli 639 200 wniosków.
(Ambasada RP w Londynie)