Storm Babet: ulewny deszcz w Southampton

shutterstock

Met Office wydało żółty alert pogodowy dla miasta Southampton i okolic Hampshire.

Alert będzie obowiązywać w piątek od 6:00 do 20:00.

Rzecznik Met Office powiedział: „Obszar niskiego ciśnienia przemieszczający się z południa może spowodować okres ulewnych opadów trwający od sześciu do 12 godzin w niektórych częściach południowo-wschodniej Anglii.

„Silne wiatry wschodnie mogą również oddziaływać na wschodnie obszary przybrzeżne, powodując w niektórych miejscach duże fale i niebezpieczne warunki”.

Ostrzeżenie zostało ogłoszone, po tym jak burza Babet przetoczyła się przez Wielką Brytanię, pustosząc miasta i miasteczka silnym wiatrem i deszczem.

Czego możemy się spodziewać?

Met Office twierdzi, że istnieje niewielkie ryzyko zalania domów i innych obiektów, powodując uszkodzenia niektórych budynków.

Opady i zalania prawdopodobnie spowodują trudne warunki na drodze, a niektóre drogi mogą zostać przez to zamknięte.

W przypadku wystąpienia powodzi istnieje niewielkie ryzyko opóźnień lub odwołania usług transportu publicznego.

Po raz pierwszy od prawie dwóch lat płace przewyższają inflację

shutterstock

Po raz pierwszy od prawie dwóch lat średni wzrost wynagrodzeń przekroczył stopę inflacji, co oznacza, że ​​presja oddziałująca na koszty życia może zaczynać słabnąć.

Z danych wynika, że ​​płace rosły w tempie 7,8% rocznie w okresie od czerwca do sierpnia.

To więcej niż średnia inflacja w tych samych trzech miesiącach, która mierzy tempo wzrostu cen.

Skorygowane dane pokazały, że w ciągu trzech miesięcy poprzedzających lipiec płace przewyższyły inflację, co oznacza, że ​​po raz pierwszy od października 2021 r. płace przewyższają wzrost cen.

Wzrost płac jest jednak średni i nie oznacza, że ​​presja związana z kosztami życia maleje dla wszystkich.

W dalszym ciągu utrzymuje się duża różnica między wynagrodzeniami w sektorze publicznym i prywatnym.

Wzrost płac pracowników sektora publicznego osiągnął 6,8% w okresie od czerwca do sierpnia, co według Urzędu Statystyk Narodowych (ONS) było największym wzrostem od 2001 roku, kiedy rozpoczęto porównywanie danych.

Jednak średnia podwyżka wynagrodzeń pracowników sektora prywatnego wyniosła 8%.

Największy wzrost rocznego wynagrodzenia odnotowały osoby zatrudnione w finansach i usługach biznesowych, a następnie w sektorze produkcyjnym.

Stopa inflacji zwalnia, lecz wynosząca obecnie 6,7% w skali roku poprzedzającego sierpień pozostaje ponad trzykrotnie wyższa od docelowej wartości Banku Anglii oszacowanej na 2%.

Czy kwalifikujesz się do zimowego wsparcia w wysokości 600 GBP?

shutterstock

Od przyszłego miesiąca miliony osób w całej Wielkiej Brytanii zaczną otrzymywać wsparcie na rachunki za energię w formie zimowych dopłat za paliwo (Winter Fuel Payments) z Department for Work and Pensions.

Dopłaty mogą zapewnić ludziom tak potrzebny zastrzyk energii, gdy nadejdzie czas na sezon grzewczy.

Wnioski o wsparcie na pokrycie kosztów utrzymania w ramach DWP są już otwarte, ale wiele osób może nie być świadomych, że kwalifikują się do otrzymania pomocy.

To wszystko, co musisz wiedzieć o zimowych dopłatach paliwowych w roku 2023/24.

Czy przysługuje mi zimowa dopłata za paliwo?

Jeśli urodziłeś się przed 25 września 1957 r., możesz otrzymać zimowy dodatek paliwowy.

Zwykle będziesz musiał mieszkać w Wielkiej Brytanii, chociaż w niektórych okolicznościach możesz kwalifikować się, jeśli mieszkasz za granicą.

Nie kwalifikują się osoby, których dotyczy którakolwiek z poniższych sytuacji:

  • przebywają w szpitalu i korzystają z bezpłatnego leczenia od ponad roku
  • potrzebują pozwolenia na wjazd do Wielkiej Brytanii, a przyznany urlop wskazuje, że nie mogą ubiegać się o fundusze publiczne
  • przebywali w więzieniu przez cały tydzień od 18 do 24 września 2023 r.

Czy muszę ubiegać się o zimową płatność paliwową?

Jeśli otrzymujesz którekolwiek z poniższych świadczeń i urodziłeś się przed datą kwalifikującą, nie musisz składać wniosku:

  • State Pension
  • Pension Credit
  • Attendance Allowance
  • Personal Independence Payment (PIP)
  • Carers Allowance
  • Disability Living Allowance (DLA)
  • Income Support
  • dochody Employment and Support Allowance (ESA)
  • dochody z Jobseeker’s Allowance (JSA)
  • nagrody z War Pensions Scheme
  • Industrial Injuries Disablement Benefit
  • Incapacity Benefit
  • Industrial Death Benefit

Jeśli jednak nie otrzymasz żadnego z nich, musisz złożyć wniosek, jeśli spełniony jest jeden z poniższych warunków:

  • nie otrzymałeś wcześniej zimowej płatności paliwowej
  • odroczyłeś emeryturę państwową od czasu ostatniej zimowej płatności za paliwo

Ile wynosi zimowa opłata paliwowa?

Mieszkam sam lub z kimś kto nie jest uprawniony do zimowej płatności paliwowej

  • 500 funtów, jeśli urodziłeś się pomiędzy 25 września 1943 a 24 września 1957
  • 600 funtów, jeśli urodziłeś się przed 25 września 1943 r

Mieszkam z osobą uprawnioną do zimowej płatności paliwowej

Jeśli otrzymujesz dodatek emerytalny, JSA, ESA lub zasiłek dochodowy, otrzymasz:

  • 500 funtów, jeśli oboje urodziliście się pomiędzy 25 września 1943 r. a 24 września 1957 r.
  • 600 funtów, jeśli jedno lub oboje urodzili się przed 25 września 1943 r

Jeśli nie otrzymasz żadnego z powyższych świadczeń, otrzymasz:

  • 250 GBP, jeśli Ty i osoba, z którą mieszkasz, urodziliście się między 25 września 1943 r. a 24 września 1957 r.
  • 250 funtów, jeśli urodziłeś się pomiędzy 25 września 1943 r. a 24 września 1957 r., ale osoba, z którą mieszkasz, urodziła się przed 25 września 1943 r.
  • 350 funtów, jeśli urodziłeś się przed 25 września 1943 r., ale osoba, z którą mieszkasz, urodziła się między 25 września 1943 r. a 24 września 1957 r.
  • 300 funtów, jeśli ty i osoba, z którą mieszkasz, urodziliście się przed 25 września 1943 r

Mieszkam w domu opieki

  • 250 funtów, jeśli urodziłeś się pomiędzy 25 września 1943 a 24 września 1957
  • 300 funtów, jeśli urodziłeś się przed 25 września 1943 r

Oficjalne wyniki wyborów do parlamentu w Polsce

shutterstock

Państwowa Komisja Wyborcza oficjalnie ogłosiła wyników wyborów do sejmu RP. Według nich PiS zdobyło 35,38 procent głosów, Koalicja Obywatelska – 30,70 procent, Trzecia Droga – 14,40 procent, Nowa Lewica – 8,61 procent, a Konfederacja – 7,16 procent głosów .

Frekwencja była rekordowa i wyniosła 74,38 procent (29 mln uprawnionych do głosowania).

Według danych Państwowej Komisji Wyborczej, blok Koalicja Obywatelska, Trzecia Droga, Lewica może liczyć na 248 mandatów w nowym Sejmie i odsunąć od władzy Prawo i Sprawiedliwość

Migracja netto w Wielkiej Brytanii zacznie spadać do poziomu sprzed Brexitu

shutterstock

Z analizy ekspertów akademickich wynika, że ​​migracja do Wielkiej Brytanii prawdopodobnie znacznie spadnie w nadchodzących latach, ale mimo to pozostanie na poziomie sprzed Brexitu wynoszącym około 300 000 osób.

Migracja netto wyniosła rekordową liczbę 606 000 w ciągu 12 miesięcy poprzedzających czerwiec 2022 r., co oznacza wzrost o 24% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na gwałtowny wzrost złożyło się kilka czynników, w tym napływ uchodźców z Ukrainy i Hongkongu objętych specjalnymi programami wizowymi, a także szybki wzrost liczby wiz studenckich i pracowniczych.

Z analizy przeprowadzonej przez ekspertów wynika, że ​​niektóre z tych trendów prawdopodobnie osłabną w nadchodzących latach, niezależnie od polityki rządu, a wielu studentów po dwóch, trzech latach wróci do domu.

Badając typowe „wskaźniki pobytu” dla różnych grup migrantów, raport przewiduje znaczny wzrost emigracji – osób opuszczających Wielką Brytanię.

„Wysoka imigracja prowadzi do dużej emigracji, ale nie od razu – występuje opóźnienie wynoszące dwa do trzech lat. O ile nie nastąpi duża zmiana w trendach emigracyjnych w stosunku do tego, co zaobserwowaliśmy w przeszłości, można rozsądnie oczekiwać, że emigracja wzrośnie do roku 2025, zmniejszając saldo migracji, nawet jeśli liczba osób przybywających do Wielkiej Brytanii pozostanie wysoka do 2025 r.” – czytamy w raporcie.

Na podstawie tych wskaźników pobytu oraz innych czynników, takich jak spadek napływu osób z Ukrainy i Hongkongu, analiza sugeruje, że saldo migracji może spaść do 250 000–350 000 do 2030 r.

Wybory parlamentarne 2023

shutterstock

PiS zdobyło 36,6 proc. głosów, KO 31 proc., Trzecia Droga 13,5 proc. , Lewica 8,6 proc. głosów, a Konfederacja 6,4 proc.— wynika z sondażu late poll.

Wyniki badania dają PiS 198 mandatów w Sejmie, KO 161 mandatów, Trzeciej Drodze 57 mandatów, Lewicy 30 mandatów, a Konfederacji 14 mandatów.

Bezpartyjni Samorządowcy z poparciem 2,4 proc. nie przekroczyli progu wyborczego.

Prognoza podziału mandatów daje opozycji zdecydowaną większość w Sejmie.

Do samodzielnego rządzenia w Sejmie potrzeba minimum 231 mandatów.

Spalone na lotnisku Luton samochody, „prawdopodobnie nie da się ich uratować”

Lotnisko Luton twierdzi, że „jest mało prawdopodobne”, aby jakikolwiek pojazd udało się uratować po potężnym pożarze, który spowodował zawalenie się jednego z parkingów.

Loty zostały zawieszone po tym, jak we wtorek wieczorem na parkingu terminalowym nr 2 wybuchł pożar.

W środku znajdowało się do 1500 samochodów, a lotnisko twierdzi, że od czasu pożaru odpowiedziano na prawie 16 500 zapytań pokrzywdzonych klientów.

Służby ratunkowe przekazały kierownictwu lotniska kontrolę nad parkingiem.

„Niestety, jest mało prawdopodobne, że jakikolwiek pojazd znajdujący się na feralnym parkingu będzie możliwy do uratowania, ale ta kwestia jest nadal w trakcie oceny” – powiedział rzecznik lotniska.

„Wiemy, że był to niezwykle przygnębiający czas dla wszystkich zainteresowanych i chcielibyśmy podziękować naszym klientom za ich nieustającą cierpliwość i zrozumienie, podczas prowadzonych prac nad wieloma zawiłościami następującymi po tym incydencie”.

Rzecznik powiedział, że lotnisko przekazało Biuru Ubezpieczycieli Komunikacyjnych dane rejestracyjne 1405 pojazdów i współpracuje ze Stowarzyszeniem Brytyjskich Ubezpieczycieli, próbując odzyskać wszelkie przedmioty osobiste.

We wtorek trzech strażaków i członek personelu lotniska zostali zabrani do szpitala z powodu zatrucia wskutek wdychania dymu.

Na miejscu ratownicy medyczni udzielili pomocy również innemu strażakowi. Nie zgłoszono żadnych poważnych obrażeń.

Główny producent samochodów o przejściu na pojazdy elektryczne: „Teraz nie ma odwrotu”

Image by Stan Petersen from Pixabay

Rząd Wielkiej Brytanii próbuje wycofywać się ze swoich wcześniejszych zobowiązań w zakresie czystej energii, ale rewolucja w zakresie pojazdów elektrycznych i tak będzie kontynuowana. Japoński producent samochodów Nissan właśnie potwierdził swoje zaangażowanie w pojazdy elektryczne, powtarzając swoje wcześniejsze deklaracje, że do 2030 r. wszystkie jego nowe modele wprowadzane na rynek w Europie będą w pełni elektryczne.

Oświadczenie to jest odpowiedzią na przesunięcie z 2030 do 2035 roku przez premiera Wielkiej Brytanii Rishi Sunaka zakazu sprzedaży nowych samochodów z silnikiem benzynowym i olejem napędowym. Członek partii Sunaka nazwał to posunięcie „potencjalnie największym błędem w jego dotychczasowej kadencji”.

Nie da się jednak wpłynąć na zmianę decyzji Nissana o przejściu na sprzedaż wyłącznie pojazdów elektrycznych w Europie. „Teraz nie ma już odwrotu” – stwierdził w oświadczeniu Makoto Uchida, prezes i dyrektor generalny Nissana. „Wierzymy, że jest to właściwa decyzja dla naszej firmy, naszych klientów i planety”.

Nissan należy do starszych producentów samochodów, którzy mają istotny wkład w transformacji na pojazdy elektryczne. Firma nie tylko produkuje Nissana Leaf, obecnie najtańszy pojazd elektryczny sprzedawany w Stanach Zjednoczonych, ale niedawno wdrożyła nowy program recyklingu akumulatorów pojazdów elektrycznych.

Recykling akumulatorów elektrycznych ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego rozwoju branży, ponieważ wydobycie metali ziem rzadkich niezbędnych do wytworzenia tych akumulatorów jest szkodliwe dla środowiska i niezrównoważone.

Próba odchodzenia od czystej energii przez brytyjskiego premiera została skrytykowana jako krótkowzroczna. Posunięcie to „może zaszkodzić wzrostowi gospodarczemu, osłabiając inwestycje krajowe i zagraniczne w szeregu sektorach, które opracowują i wdrażają czyste technologie, oraz może sprawić, że brytyjskie gospodarstwa domowe staną się biedniejsze i będzie im trudniej funkcjonować, ponieważ pozostaną w dużym stopniu narażone na zmienne ceny paliw kopalnych” – ocenił Bob Ward z Instytutu Badawczego Grantham ds. Zmian Klimatu i Środowiska