Southampton może skorzystać z wartego 45 miliardów funtów planu modernizacji połączeń drogowych i kolejowych na południu kraju.
Posłowie, przedsiębiorstwa i władze lokalne przedstawili ambitne propozycje stworzenia w pełni zintegrowanego i neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla systemu transportowego obsługującego kluczowe miejsca w regionie.
Transport for the South East (TfSE) twierdzi, że jego projekt Strategicznego Planu Inwestycyjnego ma na celu dostarczenie szeregu ulepszeń w ciągu najbliższych 27 lat.
Priorytety obejmują „odpowiednie połączenia i ulepszenia” systemu dróg, w tym drogę A326, która obsługuje społeczności po wschodniej stronie New Forest, oraz tras kolejowych łączących Port Southampton z resztą kraju.
TfSE ma również na celu dekarbonizację systemu transportowego, likwidacja wykluczeń transportowych dla społeczności pozostawionych w tyle i ułatwienie zrównoważonego wzrostu gospodarczego.
Raport mówi, że region potrzebuje lepszej łączności między międzynarodowymi bramami i ich rynkami, a także sieci transportowej, która jest bardziej odporna na incydenty, ekstremalne warunki pogodowe i skutki zmiany klimatu.
„Korytarz linii głównej M3/South Western Main Line zapewnia ważne połączenia dla ruchu towarowego z wykorzystaniem portu w Southampton, który ma się rozwijać”.
„Ten korytarz ma dużą przepustowość, w tym ośmiopasmową inteligentną autostradę i czterotorową kolej. Jest jednak intensywnie eksploatowany i regularnie cierpi z powodu zatłoczenia”.
„Główna linia kolejowa jest bardzo przepełniona w godzinach szczytu. To osłabia potencjał tego korytarza do wspierania produktywności i rozwoju gospodarczego”.
„Istnieją możliwości rozbudowy portów w kilku lokalizacjach na południowym wschodzie, w tym w Southampton. Każda ekspansja będzie musiała być poparta odpowiednim dostępem do sieci autostrad i linii kolejowych”.
Raport mówi, że południowy wschód jest główną międzynarodową bramą kraju i kluczową dla gospodarki Wielkiej Brytanii.
Dodaje: „Southampton odnotowuje co roku 71 miliardów funtów w handlu międzynarodowym i jest głównym portem dla przemysłu motoryzacyjnego, podczas gdy Portsmouth obsługuje dwa miliony pasażerów rocznie”.
„Ponad 120 milionów pasażerów rocznie korzysta z lotnisk Gatwick, Southampton i Heathrow”.
„Port w Southampton obsługuje największy tonaż ładunków na południowym wschodzie i jest drugim najbardziej ruchliwym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii”.
„W 2018 r. przez ten port przepłynęło około 34,5 mln ton towarów. Southampton obsłużyło również 1,9 mln pasażerów statków wycieczkowych w 2018 r.”
Cllr Keith Glazier, prezes TfSE, powiedział: „Nasz plan jest ambitny, ale możliwy do zrealizowania”.
„Inwestycja wspomoże gospodarkę południowo-wschodnią ponad dwukrotnie w ciągu najbliższych 30 lat. Zapewni potencjał dla nowych miejsc pracy, nowych domów i nowych możliwości – a wszystko to będzie wspierane przez nowoczesną, zintegrowaną sieć transportową”.