Start Polecane Ryzyko HS2 od samego początku było źle oceniane

Ryzyko HS2 od samego początku było źle oceniane

366
0

Jak powiedział rządowy organ nadzorujący wydatki, nikt nie wziął w pełni pod uwagę, jak skomplikowany i ryzykowny może być projekt szybkich kolei HS2.

Departament Transportu (DfT) i HS2 Ltd nie uwzględniły wszystkich niepewności przy szacowaniu kosztów początkowych – podaje Krajowy Urząd Kontroli (NAO).

W 2015 r. HS2 miał kosztować 56 mld funtów. Jednak na początku tego tygodnia kontrola przeprowadzona na zamówienie rządu sugerowała, że łączna kwota może wynieść nawet 106 miliardów funtów.

Ustalenia z niezależnego przeglądu, przeprowadzonego przez byłego przewodniczącego HS2 Ltd, Douga Oakervee, nie zostały jeszcze oficjalnie opublikowane.

Rząd wykorzysta raport, aby poinformować o swojej ostatecznej decyzji, czy wyrazić zgodę na projekt HS2, i zapowiedział, że ostateczna decyzja o kontynuacji projektu zostanie podjęta w lutym.

W aktualizacji postępu NAO stwierdził, że DfT i HS2 Ltd nie zarządzały odpowiednio ryzykiem dotyczącym pieniędzy podatników. Doprowadziło to do przekroczenia budżetu i opóźnienia realizacji projektu.

Pierwsza faza projektu, między Londynem a Birmingham, ma zostać otwarta pod koniec 2026 r., a druga do Leeds i Manchesteru ma się zakończyć w latach 2032–33.

Pomimo obaw związanych z połączeniem kolejowym, największym projektem infrastrukturalnym w Europie, prace nie zostały wstrzymane, a projekt obecnie kosztuje około 250 mln funtów miesięcznie.

Gareth Davies, szef NAO, powiedział: – Z HS2 można wyciągnąć ważne wnioski, nie tylko dla Departamentu Transportu i HS2 Ltd, ale także dla innych dużych programów infrastrukturalnych. Aby zapewnić zaufanie publiczne, Departament i HS2 Ltd muszą być przejrzyste i zapewniać realistyczne oceny kosztów i terminów ukończenia projektu w miarę rozwoju programu, z uwzględnieniem wielu zagrożeń i ryzyka.