Zadaniem paska rozrządu jest przekazanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory (a tak na chlopski lub jak kto woli w tym przypadku babski rozum hehe ;) pasek przekazuje naped z silnika na kolejne uklady, ktore wpedzaja kola w ruch... pominalem coprawda kilka modulow, ale to nie wyklad z mechaniki :D ). Pęknięcie, poluzowanie paska lub naderwanie jego zębów wiaze sie prawie zawsze z remontem glowicy lub calego silnika.madziula pisze: (...) pasek rozrzadu
co to jest do czego sluzy cfo sie z tym robi ile tutaj kosztuje i gdzie mozna to zrobic?
O bezawaryjnej pracy paska rozrządu decyduje wiele czynników – m.in. wytrzymałość samego paska, stan współpracujących z nim kół zębatych, stan rolek napinających.
Wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują. Najczęściej oprócz paska wymieniamy:
1. Rolkę napinającą (napinacz)
2. Rolkę (rolki) prowadzące
3. Uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego
Koszt wymiany w UK to przedzial 150-300 funtow. Mam na mysli wymiane wszystkich wspomnianych wczesniej elementow, a nie tylko samego paska. Osobiscie zaplacilem 280 funtow za wymiane paska i napinaczy, rolek prowadzacych itd. w moim Focusie jakies 2 miesiace temu. Mam na mysli czesci + robocizne, ktora w wiekszosci warsztatow w UK to 50 Ł za godzine.
O terminie wymiany paska rozrządu czy raczej kompletu do napędu rozrządu jasno mówi instrukcja obsługi. Czasami wskazówki w niej zawarte rozmijają się z prawdą i w okresie pogwarancyjnym producenci nie biorą za to odpowiedzialności. O szczegółowy grafik przeglądów warto zatem zapytać mechanika wyspecjalizowanego w danej marce. Tylko nieliczne modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 – 120 000 km. Moj komplet wytrzymal 102 000 mil, czyli jakies 165 000 km, czyli calkiem sporo. Stalo sie tak glownie dlatego, ze poprzedni wlasciciel jezdzil prawie tylko i wylacznie po autostradzie (brak ciaglego zwalniania, przyspieszania, odpalania silnika co jakis krotki odcinek itp, a ciagla jazda, przy ktorej sily dzialajace na pasek sa mniejsze).
Opisalem to na podstawie mojej (niezbyt) rozbudowanej wiedzy na temat samochodow :) Wybaczcie niedociagniecia, bo z wyksztalcenia jestem fizykiem, a nie mechanikiem samochodowym, a kierowca od jakiegos roku :)
Na koniec kilka fotek/grafik, ktore moze cos pomoga zobrazowac sytuacje :)
Pozdr. Kris