Szukamy Moderatora - dział Auto

Archiwum od 2006
Awatar użytkownika
Kris
Bardzo odważny
Posty: 414
Rejestracja: czw mar 08, 2007 10:51 pm
Lokalizacja: Andrychów/Kraków

ndz lip 20, 2008 6:15 pm

madziula pisze: (...) pasek rozrzadu
co to jest do czego sluzy cfo sie z tym robi ile tutaj kosztuje i gdzie mozna to zrobic?
Zadaniem paska rozrządu jest przekazanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory (a tak na chlopski lub jak kto woli w tym przypadku babski rozum hehe ;) pasek przekazuje naped z silnika na kolejne uklady, ktore wpedzaja kola w ruch... pominalem coprawda kilka modulow, ale to nie wyklad z mechaniki :D ). Pęknięcie, poluzowanie paska lub naderwanie jego zębów wiaze sie prawie zawsze z remontem glowicy lub calego silnika.
O bezawaryjnej pracy paska rozrządu decyduje wiele czynników – m.in. wytrzymałość samego paska, stan współpracujących z nim kół zębatych, stan rolek napinających.
Wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują. Najczęściej oprócz paska wymieniamy:
1. Rolkę napinającą (napinacz)
2. Rolkę (rolki) prowadzące
3. Uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego
Koszt wymiany w UK to przedzial 150-300 funtow. Mam na mysli wymiane wszystkich wspomnianych wczesniej elementow, a nie tylko samego paska. Osobiscie zaplacilem 280 funtow za wymiane paska i napinaczy, rolek prowadzacych itd. w moim Focusie jakies 2 miesiace temu. Mam na mysli czesci + robocizne, ktora w wiekszosci warsztatow w UK to 50 Ł za godzine.
O terminie wymiany paska rozrządu czy raczej kompletu do napędu rozrządu jasno mówi instrukcja obsługi. Czasami wskazówki w niej zawarte rozmijają się z prawdą i w okresie pogwarancyjnym producenci nie biorą za to odpowiedzialności. O szczegółowy grafik przeglądów warto zatem zapytać mechanika wyspecjalizowanego w danej marce. Tylko nieliczne modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 – 120 000 km. Moj komplet wytrzymal 102 000 mil, czyli jakies 165 000 km, czyli calkiem sporo. Stalo sie tak glownie dlatego, ze poprzedni wlasciciel jezdzil prawie tylko i wylacznie po autostradzie (brak ciaglego zwalniania, przyspieszania, odpalania silnika co jakis krotki odcinek itp, a ciagla jazda, przy ktorej sily dzialajace na pasek sa mniejsze).
Opisalem to na podstawie mojej (niezbyt) rozbudowanej wiedzy na temat samochodow :) Wybaczcie niedociagniecia, bo z wyksztalcenia jestem fizykiem, a nie mechanikiem samochodowym, a kierowca od jakiegos roku :)

Na koniec kilka fotek/grafik, ktore moze cos pomoga zobrazowac sytuacje :)

Obrazek

Obrazek
Pozdr. Kris
[img]http://img256.imageshack.us/img256/3926/sig2pk.jpg[/img]
Awatar użytkownika
thyrfing
Bardzo odważny
Posty: 647
Rejestracja: sob paź 06, 2007 11:09 pm
Lokalizacja: śirlej

ndz lip 20, 2008 6:27 pm

Wlasnie o tym pisalem
Teraz Madzia juz wie co i jak :)
Awatar użytkownika
madziula
Bardzo odważny
Posty: 555
Rejestracja: czw maja 24, 2007 11:04 pm
Lokalizacja: Bieszczady(UD)/ Bitterne Park

wt lip 22, 2008 3:04 pm

pewnie ze wie :) coz za rzetelne wytlumaczenie ba i nawet obrazek do tego, dzieki chlopaki :wink:
Semper fidelis
SuperSpider
Gość
Posty: 22
Rejestracja: śr sie 27, 2008 10:07 pm

śr sie 27, 2008 10:53 pm

Jak na fizyka całkiem nieźle - jednakże małe sprostowanie - mam 40 lat - z samochodami i motoryzacją związany od .... 40 lat :) - znaczy dziedzicznie obciążony ... Niestety nie słyszałem aby ktokolwiek profilaktycznie wymieniał uszczelniacze na wale i wałkach... jeśli nie lecą to się ich nie dotyka...
Ja co prawda jestem informatykiem ale samodzielnie naprawiam pojazdy mechaniczne od 12 roku życia. Zamierzam nawet otworzyć warsztat ale to inna bajka... A swoją drogą większość pojazdów GM i licencyjnych czyli min vaxhall i opel (poza dieslami) ma zawory bezkolizyjne - starsze generacje - nowe nie wiem - nie rozbierałem...
"Per aspera ad astra"
SuperSpider
Gość
Posty: 22
Rejestracja: śr sie 27, 2008 10:07 pm

śr sie 27, 2008 10:59 pm

Kupujcie : Mercedesy, BMW, Bentleye, Jaguary... i jeszcze parę innych - tu nie ma paska rozrządu... hehe. Zresztą niedługo rozrząd i tak będzie sterowany elektromagnetycznie - swoją drogą już widzę te możliwości tuningu :). Dowolna manipulacja czasami otwarcia (VVTI Toyoty to tylko przedsmak). Pozdro .
"Per aspera ad astra"
ODPOWIEDZ