Start Poradniki Lecisz na wakacje? Dowiedz się jakie przysługują ci prawa

Lecisz na wakacje? Dowiedz się jakie przysługują ci prawa

1997

Co zrobić, jeżeli lot jest opóźniony lub odwołany. Jakie obowiązki ma w takim przypadku przewoźnik. Jeśli zdecydowałeś się na zagraniczne wakacje, powinieneś zapoznać się z naszym poradnikiem, aby dowiedzieć się co ci się należy i o czym należy pamiętać.

Prawa pasażerów i obowiązki firmy lotniczej regulują przepisy unijne. W przypadku, kiedy lot jest opóźniony przewoźnik powinien zapewnić pasażerom posiłek i napoje. Kiedy samolot jest odwołany, przewoźnik w terminie siedmiu dni powinien zwrócić koszt biletu lub zmienić plan podróży.

Według prawa unijnego w przypadku opóźnienia samolotu przewoźnik powinien wręczyć każdemu pasażerowi ulotkę informującą go o jego prawach. Pasażer ma między innymi prawo do odszkodowania i opieki, czyli do zapewnienia posiłku adekwatnego do czasu oczekiwania, czy do zapewnienia noclegu, jeśli wylot odbywa się następnego dnia. Zgodnie z prawem pasażer może również domagać się odszkodowania za stracony czas, jeżeli przybędzie do miejsca docelowego trzy godziny później niż to przewiduje rozkład lotów.

W przypadku odwołanego samolotu pasażer ma prawo do zwrotu w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Warto jednak wiedzieć, że odszkodowanie nie przysługuje, jeśli lot został odwołany z przyczyn niezależnych od przewoźnika, takich jak np. złe warunki atmosferyczne czy strajk na lotnisku.