Co zrobić, jeżeli lot jest opóźniony lub odwołany. Jakie obowiązki ma w takim przypadku przewoźnik. Jeśli zdecydowałeś się na zagraniczne wakacje, powinieneś zapoznać się z naszym poradnikiem, aby dowiedzieć się co ci się należy i o czym należy pamiętać.
Prawa pasażerów i obowiązki firmy lotniczej regulują przepisy unijne. W przypadku, kiedy lot jest opóźniony przewoźnik powinien zapewnić pasażerom posiłek i napoje. Kiedy samolot jest odwołany, przewoźnik w terminie siedmiu dni powinien zwrócić koszt biletu lub zmienić plan podróży.
Według prawa unijnego w przypadku opóźnienia samolotu przewoźnik powinien wręczyć każdemu pasażerowi ulotkę informującą go o jego prawach. Pasażer ma między innymi prawo do odszkodowania i opieki, czyli do zapewnienia posiłku adekwatnego do czasu oczekiwania, czy do zapewnienia noclegu, jeśli wylot odbywa się następnego dnia. Zgodnie z prawem pasażer może również domagać się odszkodowania za stracony czas, jeżeli przybędzie do miejsca docelowego trzy godziny później niż to przewiduje rozkład lotów.
W przypadku odwołanego samolotu pasażer ma prawo do zwrotu w terminie siedmiu dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Warto jednak wiedzieć, że odszkodowanie nie przysługuje, jeśli lot został odwołany z przyczyn niezależnych od przewoźnika, takich jak np. złe warunki atmosferyczne czy strajk na lotnisku.