Start Polecane Co to jest PPI i jak go odzyskać w Wielkiej Brytanii

Co to jest PPI i jak go odzyskać w Wielkiej Brytanii

797
0
PODZIEL SIĘ

Ubezpieczenie PPI to termin, z którym na pewne zetknęliście się nie raz. Sądząc po ilości reklam w Internecie, prasie i innych mediach, temat PPI wydaje się być nadal aktualny.

Co to jest PPI?

Payment Protection Insurance (w skrócie PPI) jest to ubezpieczenie spłaty zadłużenia, sprzedawane w celu zapewnienia uregulowania rat pożyczki, karty kredytowej i kredytu hipotecznego w przypadku, gdy klient banku straci pracę, zachoruje lub z powodu nieszczęśliwego wypadku, utraci płynność finansową. Teoretycznie więc, PPI chroni osoby posiadające kredyt w sytuacji, gdy stracą one zarobki i nie będą mogły spłacić rat.

Banki sprzedawały PPI wszystkim klientom, także tym, których ono nie chroniło ze względu na to, że nie spełniali warunków PPI. Klienci płacili ubezpieczenie PPI, a w momencie utraty pracy okazywało się, że ubezpieczenie nie pokryje spłaty rat.

Nadal wielu Polaków nie wie, że przez wiele lat banki w UK sprzedawały swoim klientom PPI nie informując ich dokładnie w jaki sposób działają. Często klienci nie byli nawet świadomi tego, że wykupili ubezpieczenie kredytu czy karty kredytowej.

Oficjalna skarga na banki została zgłoszona w 2005 roku, ale dopiero w 2011 roku sąd nakazał bankom oddawanie klientom ubezpieczeń PPI.

Jak samemu odzyskać PPI?

Po pierwsze należy upewnić się, że rzeczywiście płaciliśmy lub płacimy PPI. Wiele osób zakłada, że skoro inni mieli kredyt i odzyskali pieniądze to i im coś się należy. Pieniądze można odzyskać tylko wtedy, gdy wykupiliśmy PPI bez uzyskania rzetelnej wiedzy o ubezpieczeniu. Należy więc dokładnie sprawdzić umowę kredytową.

Jeśli faktycznie wykupiłeś ubezpieczenie należy zastanowić się, czy było ono sprzedane poprawnie. Czy wiedziałeś, że razem z kredytem wykupujesz ubezpieczenie, lub czy sprzedawca wyjaśnił wszystkie warunki polisy, czy sprzedawca nalegał, aby taką polisę kupić, wreszcie, czy polecono ci ubezpieczenie, które było dla ciebie odpowiednie.

Jeśli uważasz, że miałeś wykupione PPI i zostało ono sprzedane niepoprawnie możesz wystąpić z roszczeniem do swojego banku. Na stronie internetowej każdego banku znajdziesz PPI claim form, w której opisujesz okoliczności sprzedaży PPI. W formularzu musimy podać argumenty, które świadczą o tym, że ubezpieczenie zostało sprzedane bezprawnie.

Następnie wysyłamy dokument do swojego banku. Przed wysłaniem dobrze jest zrobić kopię dokumentu, a na poczcie poprosić o dowód wysłania. Bank ma 8 tygodni na odpowiedź. Albo poinformuje cię o swojej decyzji, albo napisze, że potrzebuje więcej czasu. Jeśli jesteś niezadowolony z decyzji banku, np. bank odmawia wypłaty całości kwoty pobranego ubezpieczenia lub bank zignorował zupełnie twoje roszczenia można zwrócić się o pomoc do Financial Ombudsman Service (0800 023 457).

W Internecie można znaleźć wiele ogłoszeń firm, które oferują pomoc w odzyskaniu ubezpieczenia PPI. Warto jednak samemu spróbować ubiegać się o zwrot pieniędzy. Po pierwsze firmy te nie działają bezinteresownie i za usługę będzie trzeba zapłacić. Po drugie procedura ubiegania się o zwrot ubezpieczenia nie jest skomplikowana i warto spróbować własnych sił.