Start Wiadomości Brytyjskie dzieci nie uczą się języków obcych. Szkoły stawiają na „pisanie i...

Brytyjskie dzieci nie uczą się języków obcych. Szkoły stawiają na „pisanie i liczenie”

614
0
PODZIEL SIĘ

Z raportu CfBT Education Trust stworzonego przy współpracy z British Council wynika, że w brytyjskich szkołach „klimat do nauczania języków obcych nie jest przyjazny”. Zdaniem badaczy, przekonanie obecnych 16-latków, że znajomość hiszpańskiego czy francuskiego przyda im się w życiu „jest wyzwaniem”.

Z ministerialnych doniesień wynika, że liczba uczniów, którzy zdają egzaminy GCSE z języków obcych na przestrzeni ostatnich lat wzrosła, co w pewnym sensie jest prawdą. Uczniów przygotowujących się do GCSE i A-levels z hiszpańskiego rzeczywiście jest więcej, ale ich liczba nie równoważy to spadku wśród tych, którzy wcześniej deklarowali, że nauczą się francuskiego, niemieckiego i innych języków – wynika z raportu.

Badania co do warunków nauczania języków w brytyjskich szkołach przeprowadzono w 500 państwowych liceach i 600 podstawówkach, oraz w 120 liceach niepublicznych na terenie całego kraju.

Język obcy znajduje się w programie 99 procent szkół podstawowych, a ponad połowa z nich wprowadza zajęcia językowe już na poziomie Key Stage 1, mimo że nie wymagają tego ministerialne wytyczne.

Współautorka raportu – Theresa Tinsley, chwali inicjatywę podstawówek, ale zaznacza, że problemy zaczynają się na wyższych poziomach edukacji. „Nauczyciele w liceach pozostają pod nieustająca presją wyników, jakie ich uczniowie powinni osiągnąć na egzaminach, co sprawia, że nauczanie języków, jako teoretycznie mniej istotne, jest spychane na boczny tor” – tłumaczy Tinsley. Z raportu wynika, że priorytetem dla nauczycieli i uczniów pozostają przedmioty ścisłe.

„Musimy przekonać obie te grupy, że umiejętność porozumiewania się w innym języku, to inwestycja, która w późniejszym życiu z pewnością się zwróci” – twierdzi autorka badania.